• Josefinlalla

    Värsta kommentaren du fått som gravid?

    Alla verkar gilla att kommentera så fort man blir gravid.

    Men vissa känns värre än vanligt.

    Min förra graviditet kallade min mamma mig för valross och sa flera gånger att jag borde sluta äta helt. Och att hon var glad över att äntligen få kalla mig tjock..

    Gav mig svåra ätstörningar kan jag säga!

    Denna gången har jag inte gått upp mycket, bara fått magen så hon har varit tyst men däremot gav en läkare mig en kommentar jag fann otroligt kränkande.

    Jag var på undersökning och hade med mig min dotter dit.

    Han frågade i slutet av besöket om graviditeten var planerad och jag svarade nej. Det var den inte men självklart lika välkommen.

    Han i alla fall tittade på mig och sa " men det finns väl en pappa?"

    " ja det finns en pappa"

    Då pekar han på min dotter och frågar

    " men det är väl samma pappa?"

    Och det är samma pappa och allt de Men jag kände mig som en billig slampa som blivit gravid efter en utekväll..

    Det är mina värsta kommentarer! Vad har ni fått höra och hur hanterade ni det?

  • Svar på tråden Värsta kommentaren du fått som gravid?
  • Glinda från Oz
    Griseknoen35 skrev 2018-10-19 13:24:29 följande:

    Det var ju den känslan TS fick av sättet den som undersökte henne pratade med henne. Hon förklarar sin känsla. och det är väl ändå ganska oansvarigt att gå hem med ett krogragg och bli gravid? Det är stor skillnad mot att bli oplanerat gravid men sin fasta partner man redan har barn med.


    Nej, det är inte oansvarigt. Skydd fungerar inte alltid och vissa kan inte göra abort. Jag tycker det är fel att shama kvinnor på det sättet, mannen får aldrig utstå det, ingen säger till en man att det var oansvarigt att göra krogragget gravid och ser ner på honom.
  • Griseknoen35
    Glinda från Oz skrev 2018-10-19 13:38:23 följande:
    Nej, det är inte oansvarigt. Skydd fungerar inte alltid och vissa kan inte göra abort. Jag tycker det är fel att shama kvinnor på det sättet, mannen får aldrig utstå det, ingen säger till en man att det var oansvarigt att göra krogragget gravid och ser ner på honom.
    Jo, det är oansvarigt, det är ingen shaming men personer som gärna inte tar ansvar använder ju ofta det kortet dessvärre. Att du anser att mannen inte får stå för det oansvariga lika mycket som kvinnan får stå för dig och din syn.
  • Glinda från Oz
    Griseknoen35 skrev 2018-10-19 13:56:29 följande:

    Jo, det är oansvarigt, det är ingen shaming men personer som gärna inte tar ansvar använder ju ofta det kortet dessvärre. Att du anser att mannen inte får stå för det oansvariga lika mycket som kvinnan får stå för dig och din syn.


    Det är samhällets syn inte min. Det du säger är ett utmärkt exempel på det.
  • MR8692

    Får ofta kommentarer att jag har en liten mage eller ?det syns inte ens att du är gravid?. Något jag börjar störa mig otroligt mycket på..

    Min svärmor kläckte ur sig ?vad synd att bli född i februari, en sommarbebis är ju så behändigt?. Fruktansvärt onödig kommentar om sitt första barnbarn som är beräknat i februari. Kan tillägga att sambon dvs hennes egen son är född i januari...

  • Myran1979
    Glinda från Oz skrev 2018-10-19 13:38:23 följande:

    Nej, det är inte oansvarigt. Skydd fungerar inte alltid och vissa kan inte göra abort. Jag tycker det är fel att shama kvinnor på det sättet, mannen får aldrig utstå det, ingen säger till en man att det var oansvarigt att göra krogragget gravid och ser ner på honom.


    Toppen! Håller med!
  • Josefinlalla
    Bjoer skrev 2018-10-19 12:57:42 följande:

    Inte speciellt eller? Då är ju snarare slut-shaming-kommentaren i TS värre. :D

    "Men jag kände mig som en billig slampa som blivit gravid efter en utekväll.. "

    Som att tjejer inte får ligga med killar från krogen samma kväll, liksom.


    Klart dom får ha sex med vem dom vill efter en utekväll, min mening var att den här läkaren fick mig att känna att om det INTE var samma pappa så var det fel på mig. Hans röst och min var alltså dömande och "orolig".

    Och han som läkare har ingen rätt att fråga mig det.

    Och varför "måste" det finnas en pappa? Skulle jag inte klara mig bra själv som mamma i hans ögon?

    Nej väldigt kränkande av honom.
  • honutannick

    Fick första barnet vid 19, nästa vid 26, olika pappor men ändå har jag aldrig fått en kommentar som jag mått dåligt över, troligen har någon sagt något men ingen jag brytt mig om... skit i andra, det är problemet idag

  • nernu

    Att någon är medvetet elak och säger dumma saker är givetvis inte okej.

    Men i övrigt förstår jag inte varför folk bryr sig så mycket. Om man har stor eller liten mage är ju varken förolämpning eller komplimand. Det handlar om något som många människor gått igenom och därför känns det som att man har något gemensamt. Jag har varit med om att folk tagit på magen och gratulerat och varit så glada och jag är inte särskilt förtjust i det men kan inte med att bli arg när det görs med omtanke. Har också blivit kallad tjockis av nära kollegor som själva haft barn och som jag vet inte menar att jag är fet. Varför ska jag bli arg för det? Känns onödigt att lägga en massa energi på att analysera om folk menar illa med allt de säger.

  • Josefinlalla
    nernu skrev 2018-10-20 10:58:50 följande:

    Att någon är medvetet elak och säger dumma saker är givetvis inte okej.

    Men i övrigt förstår jag inte varför folk bryr sig så mycket. Om man har stor eller liten mage är ju varken förolämpning eller komplimand. Det handlar om något som många människor gått igenom och därför känns det som att man har något gemensamt. Jag har varit med om att folk tagit på magen och gratulerat och varit så glada och jag är inte särskilt förtjust i det men kan inte med att bli arg när det görs med omtanke. Har också blivit kallad tjockis av nära kollegor som själva haft barn och som jag vet inte menar att jag är fet. Varför ska jag bli arg för det? Känns onödigt att lägga en massa energi på att analysera om folk menar illa med allt de säger.


    Handlar nog inte så mycket om att analysera om de menar något elakt utan man kan ta illa vid sig vare sig det var menat elakt eller inte.

    Jag ogillar att bli vidrörd till exempel, och alla i min närhet vet detta. Men när gravidmagen kommer fram så åker mina känslor och gränser ut genom fönstret. De menar såklart inget illa men bara för att man är gravid är man inte allmänhetens att kommentera eller ta på.

    Man kommenterar ju inte hejvilt hur andra ser ut så varför gravida?

    Lägg mer fokus på att fråga hur den gravida mår, trivs med graviditeten eller ser framemot sin bebis istället för magens form, storlek och etc som är riktat till den gravidas utseende.
  • Bjoer
    Josefinlalla skrev 2018-10-22 12:20:19 följande:
    Man kommenterar ju inte hejvilt hur andra ser ut så varför gravida?

    Lägg mer fokus på att fråga hur den gravida mår, trivs med graviditeten eller ser framemot sin bebis istället för magens form, storlek och etc som är riktat till den gravidas utseende.
    För att graviditet är en stor händelse och sånt pratar man om. Dessutom är det ju lätt att prata om just form och storlek eftersom det syns, så det är det första man tänker på, och det är något utöver det vanliga.

    Jag håller med nernu, jag har svårt att se varför man tar illa upp över kommentarer som varken är elaka eller påpekar något negativt utan mer är konstateranden.
Svar på tråden Värsta kommentaren du fått som gravid?