• Sgtwolf

Orsak till otrohet - skillnad kvinnot och män?

New Dawn skrev 2018-10-23 17:14:59 följande:

Ja, otrohet är förkastligt och skapar ofta mycket lidande.

Eller inte.....

Bra hanterat så blir alla parter vinnare. Det är bara om man missköter det som någon känner sig sviken eller om man helt stuntar i den man är med. Om partnerns otrohet ger att hen känner mer lust till mig och jag får mer sex och bekräftelse. Då är jag eg en vinnare på att partnern har ett eget liv.
  • Sgtwolf
    Anonym (Loltrogen) skrev 2018-10-25 09:14:04 följande:

Man kan inte veta alla motivatorer, för de skiljer sig åt för varje enskilt fall av otrohet. Men man kan definitivt se att alla som är otrogna saknar eller har svaga demotivatorer för just de handlingarna. De saknar förmåga till självkontroll, eller så är de bara hänsynslösa. Karaktärssvaghet, kallas det.

Du menar att det är som att äta eller dricka något för att det är gott och inte endast för näringen?
  • Sgtwolf
    Anonym (Loltrogen) skrev 2018-10-25 11:27:48 följande:

Att äta chips eller dricka läsk när man redan har metabolt syndrom kommer närmare sanningen. Samma orsakssamband gäller där. Karaktärssvaghet är centralt. I vissa fall kan svagheten vara sjuklig och då behövs hjälp från vården. Det finns extremfall, där människor tar mediciner mot sina starkare impulser (t.ex. hat, ilska, förälskelse, hypersexualitet).

Det finns inget försvar för otrohet. Det är ungefär som att försöka försvara hustrumisshandel. "She made me do it."

Det är en annan sak om ärlighet och respekt råder och två personer i ett förhållande tillsammans väljer att ha ett öppet förhållande. Jag menar att sådana är destruktiva även de, men de är betydligt hälsosammare än förhållanden där otrohet förekommer.

Lust föder lust. Om otrohet är näring till lust och närhet i förhållandet. Blir det inte ett problem innan det uppdagas.

Är man så stel och principfast att man inte kan smaka på en serverad kaka utan att mista lusten till middagen hemma. Då har man problem. Sitter man fast i den inställningen lever man förmodligen ensam eller är bedragen..... Typ.

Finns väl ett namn på den typen av beteende, kontrollbehov.
Svar på tråden Orsak till otrohet - skillnad kvinnot och män?