Inlägg från: Anonym (Jag är man = mitt fel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag är man = mitt fel)

Orsak till otrohet - skillnad kvinnot och män?

Jag har inte hunnit läsa alla inlägg i denna tråden. 
    Men en iakttagelse som jag har gjort efter flera år på FL är lite förenklat följande:

Om mannen är otrogen så är han ett svin och allt är hans fel.

Om kvinnan är otrogen så beror det på att hennes man är ett svin och allt är hans fel.

Detta är alltså lite förenklat för att det ska vara tydligt, men jag anser att det ligger en hel del sanning i att dessa slutsatser, eller liknande, ofta kommer fram, och hyllas, i många olika trådar.
    Förmodligen hänger det samman med att det är ett tydligt kvinnoöverskott här på FL?
    Men om det ligger något i min iakttagelse, hur kan det komma sig att så många kvinnor generellt anser att det alltid är mannens fel och att kvinnan inte har ett eget ansvar?

Jag läste något liknande gällande undersökningar om otrohet. 
    Man hade konstaterat att resultatet av sådana undersökningar kunde ifrågasättas därför att kvinnor i allmänhet var mer benägna svara "Nej, jag har inte varit otrogen" även om hon hade haft en relation utanför sitt ordinarie förhållande. Många kvinnor verkar inte anse att de har varit otrogna eftersom det ändå var hennes mans fel.
    Flera kvinnor valde att svara nej trots att de faktiskt hade varit med en annan. Men svarade alltså nej eftersom hon inte ansåg det vara "riktig" otrohet eftersom det inte var hennes fel och att hennes man faktiskt fick skylla sig själv.

Jag påstår inte att ovan påståenden är helt rätt och en absolut sanning.
    Men min uppfattning och min erfarenhet är helt klart att det åtminstone ligger någon del sanning i det.

Anonym kvinna har helt rätt (m fl),
    det finns ingen chans att missuppfatta det du skriver annat än för den som har ont uppsåt, den som medvetet väljer att missförstå, för att få utlopp för sitt behov att döma andra människor.
    Vissa som har ett behov att döma andra för att de har en annan åsikt eller lever sitt liv på ett annat sätt.
    Vissa här anser att deras åsikt är den enda sanningen och att de ska vara lagen för alla levande människor.

Jag läser och jag förstår utan minsta svårighet att Anonym Kvinna säger att hon själv har valt att vara otrogen.
    Inga undanflykter och inga bortförklaringar.
    Dessutom har hon öppet berättat om varför hon har gjort valet att vara otrogen.

Jag har inte kommenterat vad jag anser vara rätt eller fel.
    Men jag vet att det är fel att påstå att Anonym Kvinna skulle ha kommit med några som helst bortförklaringar.

Sedan finns det personer här som försöker smutskasta och som hela tiden har så extremt svårt att skilja på sak och person.

Jag tycker det är helt ok att tala om ifall man har en annan åsikt om själva handlingen och beslutet som Anonym Kvinna har gjort.
    Men jag tycker det är mycket svagt att släppa fram sitt behov att döma och smutskasta henne som person.

Ojdå, det var visst en som tog åt sig...

Anonym Man; Jag upprepar, du har självfallet din fulla rätt att ha en annan uppfattning.
    Jag tycker också det är ok att du säger, tom fördömer, en handling som du inte gillar.

Men jag tycker det är ynkligt av dig att låta dig så okontrollerat styras av dina egna känslor och så tydligt släppa fram ditt behov av att fördöma en annan människa.
    Det tycker jag säger allt om dig, och så mycket mera om dig än om den person du dömer.

Återigen, du borde lära dig att skilja på sak och person.
    Jag tycker inte du har någon rätt att fördöma en annan människa bara för att hon har en annan uppfattning än du och det är ynkligt av dig att ljuga om och försöka smutskasta en annan person.

Argumentera gärna om saken och berätta vad du tycker, 
    men lägg av med att försöka smutskasta och nedvärdera en andra människor.
    Du är inte allsmäktig och din sanning är inte den enda sanningen för alla människor.

Svar på tråden Orsak till otrohet - skillnad kvinnot och män?