• Äldre 20 Oct 13:00
    2641 visningar
    4 svar
    4
    2641

    Windows

    Är så trött på Windows... har en stationär dator som bråkat sedan dag 1. Har haft den i 2 år. Använder den mest till att betala räkningar, skriva skolarbete och så. Inget avancerat alltså. Laddar inte ner nya program. Men den blir segare och segare, webbsidor bara laggar, man får vänta och vänta... tar evigheter att starta upp.

    Vad gör jag för att snabba upp datorn? Förr kunde man diskdefragmentera och det blev bättre, men vet inte ens var jag hittar den funktionen idag. Jag känner det som att Microsoft fixar uppgraderingar i bakgrunden som segar ner min dator... borde inte utvecklingen gå åt andra hållet - att datorerna blir snabbare och snabbare?


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Windows
  • Äldre 20 Oct 15:07
    #1

    Jag brukar installera Chromium istället för Windows så funkar det bättre.

  • Äldre 21 Oct 04:12
    #2

    Kolla om den ens uppdaterar automatiskt, du kanske har den iställd på manuell uppdatering, så du måste godkänna att den uppdaterar innan den gor det.

    Stänger du av den helt ibland, och inte bara har den på viloläge?

    Hogerklicka pa C:/ och välj 'Properties', sen se om du har 'Disk cleanup' där.

  • Äldre 13 Dec 09:37
    #3

    Jag föreslår att du gör som jag när det var dags att få lite fart i datorn igen!

    Jag installerade om min dator med "Den ultimata windows 10 installationen" från WinGuider.se

    Super enkel och faktiskt ganska smart..
    Jag lärde mig att det sätt jag installerat min dator på var ORSAKEN till att datorn blev segare ju mer jag använde den..
    Först återställde jag datorn (en bärbar som kom med Windows inbyggd) och allt funkade bra.. men sedan blev hårddisken lite för liten så jag köpte en ny och skruvade i.. Då fanns ju ingen återställning att göra längre så det blev en ren nyinstallation av Windows 10 (hade en bortglömd 16Gb USB-sticka att ladda ner nya windows 10 till) och nyinstallationen gick tom. lättare än återställningen..

    Jag återställde mina filer som säkerhetskopierats till en extern USBdisk, och allt tuffar på.. datorn har samma prestanda som när jag installerade den...
    Så det stämmer att man kan behålla prestandan, om man bara låter bli de fel som verkar orsaka att datorn segar ned sig..

    För mig funkade det bra så det borde funka bra för dig också!

  • Äldre 23 Dec 11:51
    #4
    CinnamonGirl skrev 2018-10-20 13:00:14 följande:

    Är så trött på Windows... har en stationär dator som bråkat sedan dag 1. Har haft den i 2 år. Använder den mest till att betala räkningar, skriva skolarbete och så. Inget avancerat alltså. Laddar inte ner nya program. Men den blir segare och segare, webbsidor bara laggar, man får vänta och vänta... tar evigheter att starta upp.

    Vad gör jag för att snabba upp datorn? Förr kunde man diskdefragmentera och det blev bättre, men vet inte ens var jag hittar den funktionen idag. Jag känner det som att Microsoft fixar uppgraderingar i bakgrunden som segar ner min dator... borde inte utvecklingen gå åt andra hållet - att datorerna blir snabbare och snabbare?


    När du startar en sådan här tråd så är det alltid bra om du informerar om...

    1. vad du har för hårdvara i datorn och då i första hand vad det sitter för CPU (processor), hårddisk och internminne i datorn?

    2. vad du har för operativsystem i datorn?

    3. samt även i viss mån vad du har för internetuppkoppling?

    Vad beträffar punkt 1 så kanske du förstår att det är ljusårs skillnad mellan kanske en 10 år gammal dator med 32-bitars system som kanske är värd en knapp hundralapp på marknaden idag och en värstingmaskin för 35.000 kronor.

    Kör själv med datorer som är ett par år gamla (MS Win 7 & MS Win 8) och underhåller man bara operativsystemet och kör CCleaner med jämna mellanrum och städar bort massa ej önskvärda filer så funkar även lite äldre datorer idag år 2018/2019.

    Diskdefragmenteringen brukar vara automatiskt påkopplad. Vill du starta den så gå bara ner till START-knappen (längst ner till vänster) och skriv in diskdefragmenteraren i sökfältet så öppnas den automatiskt.
Svar på tråden Windows