• Anonym (Mona)

Varför har vissa män svårt att visa känslor?

Hur når man fram och får dem att öppna sig?

• Svar på tråden Varför har vissa män svårt att visa känslor?
  • Wowbagger2000
    Anonym (Cilla) skrev 2018-10-21 22:25:57 följande:

Min poäng var att smarta intellektuella människor är känslomänniskor, inga neandertalare som man kan övertyga vad som helst och skicka ut i krig.

Många kvinnor lurar sig på detta då det lutar sig mot att mannen känns stabil "lätt att styra" och ha och göra med kravlöst, men kommer sedan på att det inte är så kul i längden med att vara tillsammans med grottfolk.

Tror det är så Ts  känner lite och börjar komma på, när det finns så mycket mer  mer i en relation med känslor.

Mycket motsägelsefullt i det du skriver, bars att du kallar män för neandertalare och grottfolk visar ju på visst människoförakt...
  • Anonym (Mona)

Min poäng var att smarta intellektuella människor är känslomänniskor, inga neandertalare som man kan övertyga vad som helst och skicka ut i krig.

Många kvinnor lurar sig på detta då det lutar sig mot att mannen känns stabil "lätt att styra" och ha och göra med kravlöst, men kommer sedan på att det inte är så kul i längden med att vara tillsammans med grottfolk.

Tror det är så Ts  känner lite och börjar komma på, när det finns så mycket mer  mer i en relation med känslor.

Jo jag saknar det

Så jag kommer inte kunna förändra min man utan måste byta helt enkelt?!
  • Anonym (anneli)

Jag har bara träffat snälla, goa killar i mitt liv.........MEN har de talat om sina känslor? Nä inte på min tid. Kvinnor har oftast en ENORM verbal förmåga och kan hålla låda i timmar...................men jag har aldrig stött på en sådan man faktiskt. (men de finns säkert...nånstans)

• Feronia

Det är snarast de kvinnor som finner någon nytta, glädje eller kick av att utnyttja att en partner är "lätt att styra" som beter sig som en neandertalare i min mening. Det är inte alltid den som pratar mest eller visar mest känslor som känner mest. Att tiga eller vara fåordig behöver inte vara ett tecken på att man inte är intellektuell ... Med vissa människor gör man klokt i att inte blotta några känslor alls. I synnerhet om har att göra med en person som visar förakt mot ens kön.
  • Anonym (Man)

Enkel fråga.

Därför att det inte hjälper oss att vara känslosamma. 
    Resultatet med vad du håller på med blir inte bättre av att du är känslosam. Resultatet och din prestation blir bättre av logik och fokus på målet. 

Du blir heller inte bättre behandlad av din omgivning genom att visa dig svag. Visar du dig stark kommer du få bättre fördelar av andra även om de påstår något annat. Även om folk påstår att det är ok att visa känslor, va ledsen osv. Javisst det är ok, men när det kommer till kritan kommer folk att ändå välja den starka personen som alltid klarat hantera situationerna som uppkommit.

Därför visar man inte känslor. Ren och skär upplärning genom vad som hjälper och ger resultat och vad som inte gynnar. Om det inte gynnar dig varför hålla på med det.??

• KlunsSmurfen

Anonym (därför) skrev 2018-10-21 22:40:50 följande:
    Stämmer inte alls IQ och EQ har inget med varandra att göra, folk kan vara genier men total idiotiska när de gäller mänskliga relationer. Känslor och intellek är två helt skilda funktioner. Många psykopater är extrent intelligenta, men inkapabla till normala känslor som empati.
    Om man ska vara petig så finns inte EQ men vi tycker om att använda det.

Jordan B Peterson's answer to What is more beneficial in all aspects of life; a high EQ or IQ?
    www.quora.com/What-is-more-beneficial-in-all-aspects-of-life-a-high-EQ-or-IQ-This-question-is-based-on-the-assumption-that-only-your-EQ-or-IQ-is-high-with-the-other-being-average-or-below-this-average/answer/Jordan-B-Peterson

Psykologi och beteendevetenskap handlar ju om kunskap om hur vi fungerar och varför vi beter oss som vi gör, ju högre IQ man har ju mer kunskap kan man ta in så EQ blir en kombination av IQ och kunskap.
    "EQ" = IQ + kunskap.

Psykopater & narcissister känner inte empati (med vissa undantag) men de har ändå en empatisk förmåga.
    Cold Empathy: The Narcissist as Predator
    www.selfgrowth.com/articles/cold-empathy-the-narcissist-as-predato
    Sam Vaknin är intelligent och är påläst så han har rätt högt "EQ" men är oempatisk.

Cilla syftar på empatisk men det finns ingen korrelation mellan IQ och att vara empatisk så det finns inte heller någon korrelation mellan empatisk och EQ.
    Normalt utgår man ifrån Femfaktorteorin:
    en.wikipedia.org/wiki/Big_Five_personality_traits
    Man börjar inte med att dela inte upp i "manshjärnor" och "kvinnohjärnor" eller kön, man analyserar personligheten ur fem olika personlighetsdrag, det blir fem dimensioner i olika grader som påverkar vilket intresse man har och en massa andra saker. Statistiskt sett är kvinnor överrepresenterade i vissa personlighetsdrag och män i andra.

Vi snappar upp ca 1% av omvärlden och tolkar det olika beroende på vilken kombination av personlighetsdragen man har, livserfarenhet och kunskap.
    Vi är lite sämre på att tolka det som händer på insidan, det är ca 0.1%
    Det finns ingen korrelation mellan IQ och självinsikt, man kan alltså ha högt "EQ" och samtidigt vara väldigt vilsen och inte förstå sina egna känslor. Det finns inte heller någon korrelation mellan IQ och moral.

Mindre empatiska människor tar mindre hänsyn till andras känslor medan mer empatiska människor har en tendens att blanda ihop sina egna känslor med andras. När empatiska människor har utsett en fiende blir de lika hatiska och mordiska som alla andra.

Ska man kunna förstå människor på ett djupare plan måste man kunna se det ur olika perspektiv eftersom vi är olika och förstå sig själv, visdom?

Genus"vetare" som är faktaresistenta ignorerar biologi och utgår ifrån att man föds mer som ett "blankt blad" och det mesta är en social konstruktion, det blir ju bara en dimension men de har en tendens att utgå ifrån intersektionalitet och dela upp det i kön, etnicitet och sexuell läggning, det blir olika kategorier som man tillskriver olika egenskaper. Man gör tvärt om jämfört med riktig vetenskap.
    Vita heterosexuella män blir privilegierade förtryckare medan de som är förtrycka anses ha någon slags särskild kunskap och bör ha tolkningsföreträde.
    Man dömer alltså inte personer efter personlighet, handlingar och kunskap utan följer ett annat system som påminner mer om sexism och rasism.
    De brukar också försöka pussla ihop information så att det passar med den slutsats de redan har. Genusglasögon = att tolka omvärlden genom en ideologisk lins.
    Jag gör skillnad på vardagsfeministen och genus"forskare"/genuspolitiker eftersom det är genus"forskare"/genuspolitiker som konstant matar samhället med felaktig information trotts att de är fullt medvetna om att deras "forskning" inte stämmer överens med forskning. Genus"forskare"/genuspolitiker har trasig moralisk kompass.

Om "EQ" = IQ + kunskap kan man då kombinera "EQ" och genusflum?

• KlunsSmurfen
    Anonym (Cilla) skrev 2018-10-21 21:10:52 följande:
    Det har med okunskap och rädsla att göra, många  personer följer och styrs av rädsla samhällsnormens regler använder detta där får vi lära oss att män skall vara fysiska och inte visa känslor och kvinnor skall vara hemma och ta hand om barnen, det har med samhällsmodellen att göra, smarta intellektuella individer oavsett kön följer sina egna uppfattningar och får naturligt kontakt med sina känslojaget i sin tur av hur de är som människor.
    Urban Dictionary: femsplaining

The act of a woman - typically, of the feminist variety - to mistakenly believe she knows more than a man and about a man?s actions, then attempts to explain her "knowledge" via word-vomit.
    I endured Megan femsplaining about how men sit on the subway train, then she femsplained some more about how she assumes men feel.

When a woman attempts to prove superiority over a man by vomiting up rhetorical questions that don't actually mean anything and usually have no real basis in fact.

www.urbandictionary.com/define.php

• Anonym (,,,)

Ta kan du ge ett konkret exempel på hur din man är? Lättare att ge råd/funderingar då.

• Anonym (Iwazaru)

Vad är det för känslor vi ska visa? Och hur? Jag visar gärna min kärlek. om det är någon som visar att hon vill ha den. Har jag aggressioner  så visar jag det inte för någon även om det kanske märks ändå. Vad är det för komplexa känslor vi förväntas ha?

• Wowbagger2000
    Anonym (Iwazaru) skrev 2018-10-22 17:15:35 följande:

Vad är det för känslor vi ska visa? Och hur? Jag visar gärna min kärlek. om det är någon som visar att hon vill ha den. Har jag aggressioner  så visar jag det inte för någon även om det kanske märks ändå. Vad är det för komplexa känslor vi förväntas ha?

Ingen aning, man ska tydligen gråta i tid o otid...
Svar på tråden Varför har vissa män svårt att visa känslor?