Inlägg från: Anonym (Rosklita) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rosklita)

Hur får jag grannen att stanna hemma?

Ring hyresvärden  ,vi hade samma problem . Hunden lämnandes vind för våg från ca klockan 8 på morgonen och skällde tills dom kom hem vid 16 tiden ,jag kunde inte koncentrerar mig på jobbet. Ringde och hyresvärde pratade direkt med hundägaren sen hände det en gång till ,ringde då också sen har det aldrig mer hänt

Min hyresvärd sa så här spelar ingen roll om det är klockan 3 på morgonen eller 3 på dagen folk som har husdjur ska se till att dom inte stör, tar dom inte sitt ansvar vräker vi dom . Så ring och snacka med värden 

• Anonym (Rosklita)
    Cowgirl skrev 2018-10-20 16:20:43 följande:

Det är säkert jobbigt för dig, men allra värst är det för hunden Kontakta Länsstyrelsen, du kan anmäla anonymt. En hund som blir så olycklig av att vara ensam måste få en annan lösning!

Det också ,Kontakta kommunen be att få prata med deras djurskyddsombudsman. Det är olagligt och anses som djurplågeri om man lämnar sin hund ensam i mer än 4 timmar
  • Anonym (Rosklita)
    Celaena skrev 2018-10-20 16:23:05 följande:

Stackars hund! :( 

Ring både länsstyrelsen och hyresvärden. Länsstyrelsen är de som har hand om ärenden där djur far illa.

Ja exakt en djurskyddsombudsman ,det har alla svenska kommuner och detta är ett ärende för dom
  • Anonym (Rosklita)
    Jemp skrev 2018-10-20 16:27:41 följande:
    Nej. Länsstyrelsen har hand om djurskyddet numera och det finns ingen lag på 4 timmar. Dock är inte ovanstående ok så jag håller med om att kontakta både lst och hyresvärd.
    Ok djurskyddsombudsmannen som hanterade vårt ärende sa att det är olagligt att lämna en hund i mer än 4 timmar själv, men det kanske inte stämmer

Men som sagt hyresvärden kan annars kontaktas då detta är helt klart ett störningsfall
  • Anonym (Rosklita)
    Anonym (vov) skrev 2018-10-20 16:32:05 följande:
    Varför tror du att grannen inte fattar att hunden skäller och ylar?

Alla måste lämna hemmet emellanåt.

Ditt "å" har fastnat, försök fixa det eller köp ett nytt tangentbord.

En omplaceringshund behöver tid att acklimatisera sig.

Hur vet du att damen var "ganska döv"? Antingen är man döv eller så har man nedsatt eller normal hörsel.
    Då får man ta med sig omplaceringshunden när man lämnar bostaden helt enkelt,bara för det är en omplaceringshund så ger det inga särrättigheter direkt 
  • Anonym (Rosklita)
    Anonym (vov) skrev 2018-10-20 16:40:32 följande:
    En hund som är ensam ett par timmar på helgen lider ingen större nöd.
    Vi som behöver leva med oljuden lider av det
  • Anonym (Rosklita)
    Anonym (vov) skrev 2018-10-20 16:44:15 följande:
    Vissa störningar får man helt enkelt stå ut med.
    Någon timme hit och dit är ingen big deal.
    Det är inte upp till dig att avgöra vilka störningar som är ok det är upp till hyresvärden ,testa en timme eller två här och du blir vräkt
  • Anonym (Rosklita)
    Anonym (vov) skrev 2018-10-20 16:43:29 följande:
    Vissa störningar får man helt enkelt stå ut med.
    Någon timme hit och dit är ingen big deal.
    Det tyckte vår granne också tills värden gav en varning och hotade med vräkning om det händer igen

Det kanske inte är nån big deal att bo på gatan häller,själv föredrar jag min varma trygga stora lägenhet framför att sova ute i framtida snödrivor
  • Anonym (Rosklita)
    Anonym (vov) skrev 2018-10-21 10:49:35 följande:
    Nej, det är klart att den inte ska. Men ibland blir det inte som det "ska".

Och om en hund väsnas någon timme per vecka så är det inte hela världen.

Bor man i lägenhet så får man tåla lite oljud, åtminstone under dagtid.
    Det är upp till värden att bestämma ,här får inte hundar yla eller skälla ens för en timme

Men det finns en väldigt spännande område nån timme bort ,dom har enorma problem med våldsbrott och otrygghet i områden, där bryr sig inte värden ett skit om nåt så ni kan ju bo där  .Jag föredrar mitt område ett klart regelverk skapar trygghet
  • Anonym (Rosklita)
    Anonym (vov) skrev 2018-10-20 16:53:32 följande:
    Ett par timmar i veckan?
    Verkligen?
    Absolut skall och ylande överröstar både tvn och annat, du hör ett konstant ylande efter ett par timmar börjar det sätta sig på psyket 

Andra ljud reser inte lika långt, grannen som spelar piano eller skriker åt ungarna hör jag inte ens när tvn eller annat är på dessa ljud kan man ignorera men hunden jävla bjäbbande hör man hela tiden, om jag inte har stereon på högsta volym men det vägrar jag att ha då är det hundägarens uppgift att lösa problemet
  • Anonym (Rosklita)
    Anonym (Hundägare) skrev 2018-10-21 17:33:52 följande:
    Japp, det stämmer att man blir "knäpp" av att höra en hund som skäller/ylar!
    Kontakta hyresgästföreningen förutom jouren och hyresvärden!

Stackars hund Gråter
    Man blir galen det är psykisk tortyr ,och just skall och ylande är ljud som överröstar annat .

Vi har en liten läshörna i sovrummet, jag kan sitta och plugga och sambon sitter i vardagsrummet och spelar xbox jag hör inte honom och då är det i samma lägenhet ,hundens ylande och skällande derimot hörs rejält och då bodde hunden på bottenvånings, vi bor högst upp 3 våningar emellan ändå hörs det rejält .Folk med hund verkar ibland tro att vi andra bara ska stå ut men tur för oss håller oftast inte hyresvärden med om detta
Svar på tråden Hur får jag grannen att stanna hemma?