Finns det någon andrahandsmarknad?
Som ovan. Jag står i begrepp att flytta och sedan skilja mig från pappan till mina tre barn i skolåldern. Anledningen är att jag har tappat känslorna för honom då jag känt mig tagen för given, egentligen under hela vårt förhållande. Han är snäll och en god far men vi är mer som arbetskamrater än ett älskande par och så har det nog i mångt och mycket alltid varit. Jag saknar närheten i vardagen, pussar, kramar, engagemang och nu vill jag inte ligga med honom längre heller. Han medger att han har varit dålig på att visa allt detta som jag har frågat efter i alla år, men först när jag slagit näven i bordet har han förstått hur han faktiskt sårat mig under åren. Vi går i terapi på mitt initiativ, men jag är nog inte mottaglig. Det känns som om jag har två val, att antingen acceptera situationen och fortsätta tugga vidare, eller också bryta upp.
Men ensamheten skrämmer mig, i varje fall om den blir evighetslång. Kanske resten av livet... Jag hoppas på att en dag finna någon som älskar mig tillbaka och som är villig att öppna sig för mig, vilket min man alltid haft svårt för att göra. Men finns det något hopp för någon med tre barn, undrar jag. Visst kan man och måste kunna leva lycklig som ensam, men det är inte vad jag önskar i förlängningen. Men ett tag kommer alldeles säkert att gå bra. Och vem vet, vi kanske hittar tillbaka till varandra på ett djupare plan efter en tid på varsitt håll.
Någonting säger mig att jag kanske valde fel från början, men det är lätt att vara efterklok.
Jag brottas med tusen och åter tusen tankar, gråter och flyr verkligheten.
Jag förstår nu hur det kommer sig att vissa skaffar en älskare, men det är ju faktiskt inte någon konstruktiv lösning på problemet utan bara konstgjord andning och en form av verklighetsflykt det också.
Jag vill gärna höra lite solskenshistorier som inger hopp. Moralpredikningar betackar jag mig för, det är som sagt lätt att vara efterklok men framför allt är det lätt att döma andra för deras mindre bra val. Jag har förebrått mig själv tillräckligt genom åren för att jag nöjt mig med mindre än jag innerst inne ville ha, men önskan att få en familj är en stark drivkraft och det är inte lätt att veta hur mycket man ska jämka för man kan ju aldrig få ALLT och ibland visar det sig att priset man betalade kanske var för högt. Sedan vet jag inte heller om jag kan bli riktigt kär längre, något hände mig för många år sedan som gjorde att jag inte riktigt vågar bli det igen. Jag är rädd att bli sårad, helt enkelt. Eller har jag för höga förväntningar på livet?