• JohannaLind87

    Hur många clementiner kan man äta innan det blir farligt?

    Har gått och klämt i mig en hel del clementiner under dagen och också gett ungen en hel del och börjar känna mig lite yr, är det någon här som vet någon hälsofara med att äta för många? De är ju så goda och så mysigt såhär årsSkrattande, men vill ju inte äventyra hälsan.


    clementin
  • Svar på tråden Hur många clementiner kan man äta innan det blir farligt?
  • Aniiee

    Några kilo (förutsatt att man inte är allergisk). Man kan ju dock få magknip långt innan det blir farligt.

    Glöm inte att äta riktig mat.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Thotis90

    Enligt de nordiska näringsrekommendationerna finns det ingen gräns för hur mycket vitamin C man kan äta. Rekommendationen är 75 mg per dag. Det får du i dig genom att äta 242 gram clementiner. Eftersom vitamin C är en vattenlöslig vitamin så följer allt överskott med urinen.

    Hur äter du i övrigt? Jag tänker om yrseln kanske beror på ensidig kost eller att du druckit för lite. 

  • Poppy75

    Tror inte det är någon större fara men min syster fick jobbiga utslag på händerna efter att hon gjort samma. Troligen var det bekämpningsmedel på skalet. 

  • Aniiee
    Ascendere skrev 2018-11-24 13:03:34 följande:

    Har för mig att LD50 ligger runt 3 clementiner/kilo kroppsvikt.


    Vilket för en 10 kgs treåring blir 30 stycken, vilket bokstavligen ingen åter på en dag......
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (A)

    Vräkte i mig clemisar när jag var gravid utan att jag eller sonen verkar tagit allvarlig skada

Svar på tråden Hur många clementiner kan man äta innan det blir farligt?