Inlägg från: Leona987 |Visa alla inlägg
  • Leona987

Ni högkänsliga med småbarn, se hit!

Jag har kanske inte så mycket råd att ge men ville dela med mig av min 'story'. Jag har två barn, nu 4 och 7. När jag blev mamma till första så höll jag på att gå under av att konstant gå på helspänn. Jag hörde minsta lilla gnäll och 'vakade' mer eller mindre hela tiden. Inte hjälpte den totala sömnbristen och koliken...Ett år senare började jag tappa allt mitt hår (ej orsak men stressen var en utlösande faktor). Trots allt som varit jobbigt så var drömmen om ett syskon till barnet starkare. Jag fick min tvåa och det var inte jobbigare än första tyckte jag så det har liksom lunkat på. Min stora har alltid varit lite mer krävande och intensiv än andra barn har jag tyckt så när vi träffat barnpsykolog 3 ggr så har jag mer eller mindre kommit på att min stora är högkänslig. Och i letandet efter att stötta mitt barn i sina utbrott och våra bråk hemma så kommer jag på att jag är högkänslig också. Jag hör mina barn konstant, jag kan aldrig stänga av vilket gör mig lättirriterad och jag tänder till direkt. Jag känner av energier och stämningar och ibland känns det som om jag har världens börda på mina axlar. Löjligt kanske men så känner jag. Jag har så klart också dåligt samvete hela tiden för jag älskar ju mina barn mer än allt annat så jag jobbar konstant med mig själv, mitt förhållningssätt, läser böcker mm. Det jag vill säga med det här är att jag har pratat med min man om det här och han stöttar mig jätte mycket i det. Jag får sova ut när jag behöver det. Han ser till att jag går och tränar för han vet att jag mår bra av det. Vi gör saker tillsammans hela familjen som minskar stressen istället för ökar. Tex gå ut i skogen med lite fika istället för lekland eller restaurang. Andningsövningar och yoga hjälper också. Har du pratat med någon om det här?

Svar på tråden Ni högkänsliga med småbarn, se hit!