Inlägg från: MochEsmamma |Visa alla inlägg
  • MochEsmamma

Är alla vaginala förlossningar magiska

Jag önskar de hade snittat mig istället för att påskynda utdrivningen så jag gick sönder mycket. Trodde både jag och ungen skulle dö. Var helt förstörd psykiskt i flera månader efter. Sonens förlossning var inte heller magisk, 34 timmars värkarbete. Helt färdig när det var dags att krysta , svimma och landa på golvet när jag skulle gå från brits till säng. Sa innan att jag var för trött men personalen visste såklart bäst och sen fick de fiska upp mig från golvet. Att vara gravid och föda var inte helt min grej.

• MochEsmamma
    HumanNature skrev 2018-10-21 21:10:46 följande:

Ledsen att du inte fick en bra upplevelse, har du fått hjälp med dina skador? Upplever du att vården har lyssnat på dig vad gäller skadorna?

Privat fråga som du så klart inte behöver svara på, Hur kändes det att få upp sonen på bröstet?

Hjälp och hjälp, de sydde ihop mig ordentligt efter förlossningen. Barnmorskan på MVC menade på efterkontroll att allt såg bra ut och undrade varför jag väntat med sex. Trots att jag sa att lusten inte fanns och att det fortfarande gjorde ont hela tiden så menade hon att det var bara att köra på. Har en förstående make så det dröjde nog minst 6 månader efter förlossningen innan vi hade sex och det gjorde ont. Pratade med barnmorska som menade att det blir nog bättre med tiden och det har det blivit, 10 år senare kan det ibland göra sig påmint. Har inte sökt igen då bemötandet inte varit så bra.

Minns knappt känslan när sonen kom upp på min mage. Antar att det var en lättnad. När jag fått dottern var jag oxå helt färdig. BM som skulle sy sa att bästa smärtlindring är att ha barnet på magen. Jag var för trött för att protestera. Hade jag inte haft henne på magen hade jag lätt sparkat henne av stolen så jädrigt ont det gjorde. Blev inga fler barn sen. Hade eg tänkt mig ett syskon nära i tid till dottern då det är tio år mellan barnen.
  • MochEsmamma
    HumanNature skrev 2018-10-22 15:38:05 följande:

Tack för att du delar med dig, det är bedrövligt hur kvinnohälsa inte tas på allvar. Känner själv ett par personer som har fått bråka till sig remiss till bäckenbottencentrum där man sedan upptäckt förlossningsskador som tidigare har missats.

Ja kvinnohälsa är inte så högt väderat tyvärr. Jag fattar verkligen inte varför BM inte står på kvinnans sida. Om nån hade varit nära att stryka med pga blodförlust vid skada /ingrepp hade ingen frågat efter 6 veckor : har ni kommit igång med sexet ännu? Men efter förlossning där hela underlivet vänts ut och in då är det bara att köra på... helt sjukt
Svar på tråden Är alla vaginala förlossningar magiska