• tja55

Försörjningskrav för utländsk partner som student

Hej! Min flickvän kommer från Chile och vi har varit tillsammans i ungefär 3.5 år. Hon har varit i Sverige på förlängd vistelse ett par gånger men nu skulle vi gärna vilja försöka lösa så att hon kan stanna här i Sverige. Problemet är att jag som student inte klarar av i dagsläget försöjningskravet som ligger på omkring 7952kr efter skatt och efter att lägenheten är betald. Studiemedel hjälper inte då försörjningen måste komma från en arbetsrelaterad inkomst och jag jobbar bara deltid. Finns det någon som har någon erfarenhet av detta och kan bidra med några goda råd som kan hjälpa mig och min partner att bo tillsammans här i Sverige? Vi tänkte hälsa på migrationsverket imorn och prata med någon där.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Försörjningskrav för utländsk partner som student
  • zemer

Tyvärr. Du måste kunna försörja henne och ha eget boende. Sen tar en ansökan idag typ 2 år att få igenom, köerna är jätte långa.

• Ellie

Hur mycket pengar saknas varje månad? Går det att få till lite mera jobb och kanske studera på halvfart?

Hur hade ni tänkt försörja er?

• Meriall

Kan hon hitta jobb här innan hon flyttar hit? Som högutbildad eller tex nanny? Eller flytta som student och bli försörjd via sitt eget universitet.

Svar på tråden Försörjningskrav för utländsk partner som student