Inlägg från: Citrusfrukten |Visa alla inlägg
  • Citrusfrukten

    Läkarprogrammet - tidskrävande?

    Hallå! Hur tidskrävande är läkarprogrammet egentligen?

    Hur många timmar varje vecka går åt på:


    att finnas på plats vid frivilliga föreläsningar
    obligatoriska träffar
    att plugga hemma
    annat jag inte tänkt på

    Och när man sen börjar ha praktik, är det fulla 8-timmars arbetsdagar 5 dagar i veckan som gäller då?
  • Svar på tråden Läkarprogrammet - tidskrävande?
  • Citrusfrukten
    Anonym (Tove) skrev 2018-10-22 13:55:19 följande:

    Läser T6 på läkarprogrammet i Lund . Vad jag förstått är det väldigt olika beroende på hur lätt man tar in information, läser osv. Det varierar för mig hur mycket tid jag lägger ner, men lägger nog i snitt 5 timmar per dag totalt. I tentaperioder kan det bli uppåt 8-10 timmar.


    Alright. Det jag läser fastnar hyfsat omedelbart, antar att det är en stor fördel på läkarprogrammet.

    Hur mycket tid per vecka är du hemma och pluggar vs på t ex universitet (föreläsningar och annat obligatoriskt)?
    Hamnar man efter väldigt mycket om man har nån enstaka vecka där man i princip inte kan lämna hemmet?
  • Citrusfrukten

    [quote=80193321]

    TS tror allt beror på hur du är men du skall nog inte räkna med att ha ledig tid. Så börja inte med tanken att kunna vara hemma då och då. Det är ju dessutom en utbildning man går för en viss typ av jobb, jobb som kräver mycket av din tid. Några av mina bästa vänner har precis börjat sina AT tjänster och så som de jobbat och pluggat de senaste åren har varit tröttande bara att höra om! Och inte verkar det bli bättre nu när de jobbar sin AT... 

    Nej TS om du ens funderar på att vara hemma någon vecka då och då tror jag inte det är utbildningen för dig. Varför skulle du vara hemma då och då förresten? [/quote]

    För att jag har andra engagemang som jag vill hålla igång samtidigt.

    Vilket idag innebär att jag behöver vara frånvarande från utbildning nån dag i veckan samt åka iväg hela veckor ca 3 ggr per år.

  • Citrusfrukten
    Anonym (tidskrävande) skrev 2020-01-29 10:17:18 följande:

    Fast hen skrev ju "räkna med att tid på plats + plugg tillsammans är ca 8h/dag ifall du kommer in på högskoleprovet. Mkt mer om du kommer in på betyg." vilket iallafall jag tyder som att hen anser att du behöver plugga 8h dagen om du kommit in på hp men mycket mer om du kom in på betyg, inget om psykologprogrammet i den meningen.... 

     

    TS tror allt beror på hur du är men du skall nog inte räkna med att ha ledig tid. Så börja inte med tanken att kunna vara hemma då och då. Det är ju dessutom en utbildning man går för en viss typ av jobb, jobb som kräver mycket av din tid. Några av mina bästa vänner har precis börjat sina AT tjänster och så som de jobbat och pluggat de senaste åren har varit tröttande bara att höra om! Och inte verkar det bli bättre nu när de jobbar sin AT... 

    Nej TS om du ens funderar på att vara hemma någon vecka då och då tror jag inte det är utbildningen för dig. Varför skulle du vara hemma då och då förresten? 


    För att jag har andra engagemang som jag vill hålla igång samtidigt.

    Vilket idag innebär att jag behöver vara frånvarande från utbildning nån dag i veckan samt åka iväg hela veckor ca 3 ggr per år.
  • Citrusfrukten

    Och till alla som kommenterar den som skrev att det blir skillnad beroende på om man kommer in via HP eller betyg så tror jag den menar såhär:

    Att den som har kapacitet att sätta ett högt HP-resultat kommer lättare ta sig igenom utbildningen och får därmed mindre studietimmar än den som kämpade sig till toppbetyg men kanske inte har samma naturbegåvning.

  • Citrusfrukten
    Anonym (eee) skrev 2020-05-19 17:14:36 följande:

    Du skrev starten 2018. Hur blev det? 


    Livet tog en annan sväng men nu är planen att söka till VT 2021.

    Överväger mest om jag/man har kapacitet att jobba/syssla med annat samtidigt och funderar på hur jag kan balansera livet.
Svar på tråden Läkarprogrammet - tidskrävande?