Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Läkarprogrammet - tidskrävande?

År 1 och 2: mest föreläsningar, enstaka obligatoriska labbar, övningar och någon praktikdag.

År 3-6: ofta någon vecka föreläsningar i början på kursen, sedan praktik typ 8-17. Ibland kvällspass, ibland nattpass.

Gäller i Gbg iaf.

• Anonym (...)
    Kjell2 skrev 2018-10-22 14:56:03 följande:
    Det är få läkarstudenter som jobbar extra eller har tidskrävande engagemang vid sidan av. Studierna tar alla tid och energi. En av de mera tidskrävande utbilningarna. Undantag finns naturligtvis

Ofta schemalagt 8-17, varvat föreläsningar, laborationer och kliniskt. Sen egenstuder på kvällar och helger.
    Bahahaha! Bullshit!

Minst 50% av min klass jobbade extra eller hade kåruppdrag eller andra förtroendeuppdrag. Och tränade halvt på elitnivå, >4 pass per vecka var norm.

Många idag har dessutom barn. Och jobbar extra.
  • Anonym (...)
    Kjell2 skrev 2020-01-28 08:47:30 följande:
    Hur mycket tid per vecka, schemalagt, egenstudier och övrigt, skulle du säga krävs för att klara läkarprogrammet?
    För mig så räcker 9-16 mån-fre för att få nästan full pott på tentor. Har klasskompisar som pluggar mer, och några mindre.

Men idag utbildas för många läkare så det man får tänka på är hur man meriterar sig till AT: de som jobbat extra under studierna har lättare att få jobb. Så någon typ av idrott, ideellt arbete och extrajobb är vad som behövs om du vill vara anställningsbar direkt.
  • Anonym (...)
    Citrusfrukten skrev 2020-05-19 19:04:47 följande:
    Livet tog en annan sväng men nu är planen att söka till VT 2021.

Överväger mest om jag/man har kapacitet att jobba/syssla med annat samtidigt och funderar på hur jag kan balansera livet.
    Är du välplanerad så är det inga problem att göra annat utanför skoltid. Det blir nog bra.
Svar på tråden Läkarprogrammet - tidskrävande?