• Perl

    Anhöriginvandring försörjningskrav använda förmögenhet ist. för inkomst

    Hej, efter många år i USA flyttade jag hem till Sverige i januari och började plugga till lärare. Har ansökt om uppehållstillstånd för min amerikanske man men fått avslag eftersom att jag som student inte uppfyller försörjningskravet. Dock ska man ju kunna använda en förmögenhet istället för inkomst. Jag har ett arv som enligt migrationsverkets beräkningar på hur mycket man ska ha över efter betald hyra varje månad skulle räcka i runt fyra år. Vi har överklagat migrationsverkets beslut och yrkat på att pengar som räcker i fyra år borde vara tillräckligt, särskilt med tanke på att jag är färdigutbildad lärare om drygt tre år, men har fått avslag igen.

    Så min fråga är om det finns någon här som känner till någon eller som själv har fått en sk förmögenhet godkänd? Eftersom att migrationsverket/domstolen inte kan säga hur mycket som egentligen krävs utan att det bedöms i varje enskilt fall hade det varit väldigt intressant att höra hur någon som beviljats uppehållstillstånd med hjälp av en förmögenhet gått till väga, vad som krävts, några tips etc.

    Väldigt tacksam för svar!

Svar på tråden Anhöriginvandring försörjningskrav använda förmögenhet ist. för inkomst