• JohannaSaGo

    Tacka ja till nattjobb gravid

    Jag är nu tidigt gravid med andra barnet. (V8) har 2 missfall i bagaget och vill verkligen inte riskera något medvetet..

    Jag har jobbat 80% vikariat nu blandade tider (förutom nätter. Kanske 1natt per halvår) och trivs sjukr bra med dessa tider.

    Chefen kom idag och ville erbjuda mig en fast nattjänst på 90%. Det innebär ungefär 4nättet på raken ena veckan. Sedan 4-5 dagtidspass.. sedan varvas det så ungefär..ibland 2 nätter på raken. Väldigt olika.

    Jobbet i sig är slappt. Jobbar på en slags kundtjänst så sitter ner hela tiden. Nätterna sjukt lugna. Man tittar på film ellet läser bok för det ringer så.sållan.

    Vill inte säga något till chefen riktigt än om min grav men läste nyss att det kan vara farligt för barnet att jobba natt pga sömnen o.hormoner.

    Vet ju inte heller hur första tiden skulle bli när jag jobbat natt en helg te.x och min son är.så mammig och jag kanske får svårt att sova osv.. känns fel för mig att vara hemma men inte närvarande liksom. Skillnad om jah är iväg och jobbar..

    Enligt chefen är det bara nattjänst som kan erbjudas nu :/ hur ska man tänka? Vet att jag kommer sitta oroa mig över detta.. samtidigt som jag trivs sp bra på mitt jobb och vill ha tjänsten

  • Svar på tråden Tacka ja till nattjobb gravid
  • Dzala

    Jag jobbade natt i stort sett hela graviditeten. Vad jag vet har mitt barn inte tagit nån skada av det och det fungerade alldeles utmärkt att jobba natt.

  • Anonym (ta jobbet)

    Ta jobbet. Snart är du mammaledig igen.

    Låter som en dålig chef som hotar med att ta jobbet eller ta inget alls. Men tar du det får du bättre mammapeng, sen kan du efter graviditeten fundera på om du vill jobba kvar där.

  • Anonym (ta jobbet)

    Ok nu såg jag, det var ett vikariat nu.

    Ta jobbet iaf. Sen, när du har fast tjänst kan du omförhandla tider för arbetet. Typ säga: ja nu när jag testat jobba natt så känner jag att det inte riktigt är för mig. 

  • Anonym (ta jobbet)

    Ok nu såg jag, det var ett vikariat nu.

    Ta jobbet iaf. Sen, när du har fast tjänst kan du omförhandla tider för arbetet. Typ säga: ja nu när jag testat jobba natt så känner jag att det inte riktigt är för mig. 

  • JohannaSaGo

    Står ju mkt om att nattjobb kan orsaka tidig förlossning och missfall.. dålig vikt på barnet osv :/ sånt kommer stressa mig. Hr ju ett vikariat nu,och vill ju tacka ja till detta jobb.

    Tveksam om man får tacka ja till tjänsten för att sedan byta. Det är ett litet företag med få anställda. Då vill dom ju hellre anställa någon som säkert vill ha tjänsten.

    Någon mer som jobbat natt son gravid? Var det något ni ens hörde om kunde vara dåligt för barnet?

  • Anonym (...)

    Dels är risken liten att det skulle innebära en fara för barnet att mamman ändrar sin dygnsrytm, en förhöjd risk är ju en förhöjd risk, inte samma sak som att något alltid är skadligt. Sen beror det mer på hur man själv reagerar än något annat, den gravida som får sömnrubbningar, drabbas av trötthet, ändringar i aptit mm är ju den som drabbas av de förhöjda riskerna, den som inte själv påverkas kommer heller inte påverka barnet i någon större utsträckning.

    Då är kanske din oro för det äldre barnet mer befogad, ändring av rutiner behöver ju i regel införas gradvis för känsliga barn. Om ni i god tid börjar vänja barnet vid att det inte alltid är mamma som nattar eller kommer in på natten blir övergången lättare.

    Det verkar ju vara ett lugnt jobb så jag hade själv tackat ja.

  • JohannaSaGo

    Ja precis. Den oron med min son finns oxå där. Jag jobbar mycket kvällar. Så att pappan nattar är inga problem. Men om jag är hemma är det för tillfället bara mamma som gäller..

    Känns även fel för mig att det har liksom alltid varit så att när jag jobbar så är jag hemifrån. När jag väl är hemma är det full fokus på sonen.

    Kommer kännas konstigt och fel för oss båda att jag helt plötslogt är hemma och måste sova ostört i sovrummet. Känns som det blir fel från hans ögon atr han inte får komma in och vara med mamma eller att mamma är uppe med han. Han lär ju förstå så slåningpm

Svar på tråden Tacka ja till nattjobb gravid