• LFF

När hämtar du ditt barn på förskolan?

Förskolan ska ha sådana öppettider att det passar föräldrarnas behov. Under de nu 2 år som mina barn gått på sin nuvarande förskola har tiderna ändrats från 18 till 17 till 17.30, helt beroende på vilka tider som föräldrarna sagt när de lämnat in lappen med vistelsetider.

Många föräldrar känner en press på sig att ha barnen så lite tid som möjligt på förskolan och har enormt dåligt samvete om deras barn hämtas sist, även om kl är 16. I vissa områden är det mer prestige i detta än i andra.

Mina barn går ca 7-16 på förskolan då sambon har förtroendetid och kan flexa mycket, annars hade de fått gå längre då jag haft arbetsplatser där jag haft fasta tider.

• LFF
    Vinterhonung skrev 2018-10-24 09:47:09 följande:

Tack för svar! Ja, jag förstår ju såklart att föräldrar även vill hämta sina barn tidigt för att de vill hinna umgås med dom också. Jag tycker att den normala arbetstiden är för lång för de flesta men särskillt för barnfamiljer.

Jag är själv 33 år nu och funderar på om jag ska ha barn i mitt liv och känner mig ganska rädd för att jag inte skulle få ihop mitt livspussel då.

Av någon konstig anledning så funkar det ändå Och oftast så är man ju inte ensam om att skaffa barn. Man får andra prioriteringar, det som var viktigt innan barn förstår man inte efteråt hur det kunde vara så viktigt etc.
  • LFF
    Studentpappa skrev 2018-10-26 10:25:40 följande:
    Nej vill man inte jobba mer än heltid som vuxen så varför ska barnen göra det, vilket oftast blir resultatet. Miljön på förskolan är ju ofta väldigt mycket mer krävande än de flestas arbetsmiljö.

Våra barn trivs väldigt bra både på fritids och förskola, men de blir ju ändå väldigt trötta av ljudnivån och intensiteten som är där.
    Ja, våra barn trivs också väldigt bra och eftersom "alla andra" hämtar sina barn före 15.30/16.00 så är det jätteskönt att de får chansen att påbörja nedvarvningen redan på förskolan, dessutom oftast ute. De får dessutom full uppmärksamhet från pedagogerna på ett annat vis när majoriteten av barnen gått hem.
  • LFF
    Studentpappa skrev 2018-10-26 10:40:16 följande:
    Skulle de få det sämre hemma menar du? 
    Nej, men jag märker en enorm skillnad på när man tar hem "förskolespeedade" barn och barn som fått börja varva ner redan på förskolan. För barnen är det ingen skillnad om de gör det hemma eller på förskolan.

Det jag försöker säga är att det är inte synd om barnen som är kvar lite senare än de andra, vilket många verkar tro rent generellt.
  • LFF
    Studentpappa skrev 2018-10-26 11:04:49 följande:
    Så kan det säkert vara vi har nog aldrig haft det problemet mer än att de ibland är trötta och gnälliga. Vi försöker nog korta tiden lika mycket av egoistiska skäl då vi vill umgås med kidsen istället för att överlåta det till personalen på skola/förskola, det är ju främst i förskolan man kan påverka sen blir det ju skolplikt och svårare även om man kan ge dem kortare dagar.

Lite synd kan det väl vara om barn som knappt träffar sina föräldrar på veckorna, men jag såg i en annan tråd att era barn går ju inte särskilt långa dagar i jämförelse med andra. Sambon är fskl sen typ 10 år och har ju kids som går 11-12h/dag ibland med kanske ensamstående mammor och så, och det är klart hon tycker de barnen och såklart föräldern har det extra tufft. 
    Nä, på det stora hela så går de inte så långa dagar men jämfört med majoriteten av barnen på förskolan så går de bland de längsta dagarna (7-16). När sambon är sen (= hämtar strax efter 16) så är det typ 6-7 barn kvar, inklusive mina två.

Det jag tycker är så tråkigt är att det i många fall blivit en sån hets att man ska lämna sist och hämta först, annars är man en dålig förälder som inte tänker på sina barn. Mina älskar som sagt både att vara tidiga och gå "sent" eftersom de då får hjälpa till mycket mer både med att duka fram frukosten och annat på morgonen och sen hjälpa till att ta fram sena frukten på eftermiddagen och se till att det är ok inför morgondagen med alla leksaker etc.
Svar på tråden När hämtar du ditt barn på förskolan?