Studentpappa skrev 2018-10-26 11:04:49 följande:
Så kan det säkert vara vi har nog aldrig haft det problemet mer än att de ibland är trötta och gnälliga. Vi försöker nog korta tiden lika mycket av egoistiska skäl då vi vill umgås med kidsen istället för att överlåta det till personalen på skola/förskola, det är ju främst i förskolan man kan påverka sen blir det ju skolplikt och svårare även om man kan ge dem kortare dagar.
Lite synd kan det väl vara om barn som knappt träffar sina föräldrar på veckorna, men jag såg i en annan tråd att era barn går ju inte särskilt långa dagar i jämförelse med andra. Sambon är fskl sen typ 10 år och har ju kids som går 11-12h/dag ibland med kanske ensamstående mammor och så, och det är klart hon tycker de barnen och såklart föräldern har det extra tufft.
Nä, på det stora hela så går de inte så långa dagar men jämfört med majoriteten av barnen på förskolan så går de bland de längsta dagarna (7-16). När sambon är sen (= hämtar strax efter 16) så är det typ 6-7 barn kvar, inklusive mina två.
Det jag tycker är så tråkigt är att det i många fall blivit en sån hets att man ska lämna sist och hämta först, annars är man en dålig förälder som inte tänker på sina barn. Mina älskar som sagt både att vara tidiga och gå "sent" eftersom de då får hjälpa till mycket mer både med att duka fram frukosten och annat på morgonen och sen hjälpa till att ta fram sena frukten på eftermiddagen och se till att det är ok inför morgondagen med alla leksaker etc.