• Anonym (K)

Matförgiftning av skinka?

Jag fick matförgiftning för ett tag sedan och sedan dess är jag rädd för att äta allt möjligt. Jag har skinka i kylen som luktar konstigt nu trots 2 dagar kvar på bäst före. Jag ska slänga den eftersom den inte luktar bra men jag råkade lägga en skiva i en lunchlåda innan jag luktade på den. Kommer jag bli sjuk av att äta resten av lunchen? Jag vet redan att jag är nojig.

• Svar på tråden Matförgiftning av skinka?
  • Anonym (K)

Ingen som vet?

• Kjell2

Hur ska någon med säkerhet veta om du kommer bli sjuk av din lunch?

Utgå från fyra saker
    Bäst föredatum är om två dagar
    Du är nojig
    Den luktade konstig
    Du kommer inte äta av skinkan

• Mandel

Fast bäst före har ju med hur du har förvarat den och när du öppnade den. Det gäller ju vid oöppnad och förvarad i kylen hela tiden.
    Det brukar stå på en förpackning om öppnad förpackning klarar sig ex 4-5 dagar eller liknande.

Pålägg kan lukta prutt pga den gas/luft som används vid packningen för att förhindra
    bakterietillväxt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (K)
    Kjell2 skrev 2018-10-24 10:44:25 följande:

Hur ska någon med säkerhet veta om du kommer bli sjuk av din lunch?

Utgå från fyra saker

Bäst föredatum är om två dagar

Du är nojig

Den luktade konstig

Du kommer inte äta av skinkan

Jag tänkte äta lunchlådan om det inte är riskabelt.
  • Kjell2
    Anonym (K) skrev 2018-10-24 10:57:36 följande:
    Jag tänkte äta lunchlådan om det inte är riskabelt.
    Är det riskabelt?
  • Anonym (K)
    Kjell2 skrev 2018-10-24 11:03:03 följande:

Är det riskabelt?

Det är det som är min fråga.
  • Kjell2
    Anonym (K) skrev 2018-10-24 11:39:11 följande:
    Det är det som är min fråga.
    Och hur ska någon kunna svara på det?
  • Anonym (K)
    Kjell2 skrev 2018-10-24 12:28:48 följande:

Och hur ska någon kunna svara på det?

Okej tack
  • Anonym (K)
    Mandel skrev 2018-10-24 10:47:55 följande:

Fast bäst före har ju med hur du har förvarat den och när du öppnade den. Det gäller ju vid oöppnad och förvarad i kylen hela tiden.

Det brukar stå på en förpackning om öppnad förpackning klarar sig ex 4-5 dagar eller liknande.

Pålägg kan lukta prutt pga den gas/luft som används vid packningen för att förhindra

bakterietillväxt.

Den har varit i kylen hela tiden men jag vet faktiskt inte hur länge den varit öppen. Den står ju inte öppen i kylen utan i en fryspåse. Vad hade du själv gjort?
  • enola

Det första som händer med fläskkött som börjar bli gammalt är att det grånar och smakar illa (pga att fettet härsknar), så ser skinkan ut som den ska så har du inget att oroa dig för. Och risken att du skulle bli sjuk för att skinkan legat i lunchlådan skulle jag säga är minimal även om den varit för gammal.

• Mandel
    Anonym (K) skrev 2018-10-24 13:00:04 följande:
    Den har varit i kylen hela tiden men jag vet faktiskt inte hur länge den varit öppen. Den står ju inte öppen i kylen utan i en fryspåse. Vad hade du själv gjort?
    Luktat, tittat och provsmakat ett hörn.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Matförgiftning av skinka?