Ssri och utmattningssyndrom
Hej!
Efter ett kaosår med mycket stress så nådde jag kulmen i augusti. Jag blev extremt yr, mina armar domnade bort och jag fick panikattacker. Läkaren hittade inga fel med mina värden och skickade hem mig med diagnosen depressiva inslag/ ångest/ oro. Blev sjukskriven och fick ett recept på Escitalopram.
Antidepressiva? Min första tanke var aldrig! Jag är inte deprimerad! Jag är bara sjukt stressad och har ångestpåslag!
Väl hemma så fortskred sjukskrivningen men jag blev inte bättre. Ångesten blev värre och värre och jag blev stressad för att min sjukskrivning höll på att gå ut. I desperation påbörjade jag denna ssrikur. De två första veckorna var fruktansvärda! Har aldrig upplevt något så vidrigt! Ökad ångest, självmordstankar, hopplöshet, mitt självförtroende sjönk till botten. Tänkte att min familj kommer må bättre utan mig!
Efter två veckor vände det, och jag känner mig lite bättre. Har börjat jobba lite osv. Men nu undrar jag? Hur fortsätter det? Hur länge ska jag ta dessa mediciner? Kommer jag någonsin kunna sluta? Hur funkar ssri? Får jag mer serotonin i hjärnan? Blir man frisk?
Vad har ni för erfarenheter?
Tack snälla ni som orkar dela med er av era erfarenheter! Jag upplever att det pratas så lite om psykisk ohälsa. Och även om jag förstår att jag inte är ensam i mitt mående så känner jag mig så ensam...