• Anonym (Suck!)

Jag skäms över mig själv

Jag har kommit till det stadiet att jag skäms något otroligt över mig själv. Jag skäms över hur dum jag har varit och över de val jag har gjort.
    Jag skäms något otroligt över hur jag kunnat välja en sådan man att dela mitt liv med.
    Jag skäms över att jag inte gett upp och lämnat tidigare.
    Jag skäms så dant att jag inte ens kan med och berätta för andra hur mitt liv verkligen är.
    Det blir ju pinsamt när det kommer fram hur otroligt korkad jag är! För det är korkat att stanna hos någon som beter sig som min make gör. Man slutar ju aldrig hoppas på att man ska nå fram och att han ska inse saker fast jag innerst inne vet att det aldrig kommer att hända. Hoppet är ju det sista som överger människan...
    Nu är dock hoppet slut och jag skäms över hur många år jag har slösat av mitt liv på att försöka få detta att fungera.

Hur sjutton kommer man över dessa känslor?

Är det någon mer än jag som har känt så här i sin relation?

• Svar på tråden Jag skäms över mig själv
  • Zizazi

Ja det är synd att det tagit tid för dig att inse dina dåliga val. Dax att göra bra val nu då kanske.

Jag har sett mängder av kvinnor göra dåliga val i mitt liv. Jag har själv tyckt att det var märkligt.

• Anonym (gåvidare)
    Anonym (Suck!) skrev 2018-10-25 08:35:48 följande:

Jag har kommit till det stadiet att jag skäms något otroligt över mig själv. Jag skäms över hur dum jag har varit och över de val jag har gjort.
    Jag skäms något otroligt över hur jag kunnat välja en sådan man att dela mitt liv med.
    Jag skäms över att jag inte gett upp och lämnat tidigare.
    Jag skäms så dant att jag inte ens kan med och berätta för andra hur mitt liv verkligen är.
    Det blir ju pinsamt när det kommer fram hur otroligt korkad jag är! För det är korkat att stanna hos någon som beter sig som min make gör. Man slutar ju aldrig hoppas på att man ska nå fram och att han ska inse saker fast jag innerst inne vet att det aldrig kommer att hända. Hoppet är ju det sista som överger människan...
    Nu är dock hoppet slut och jag skäms över hur många år jag har slösat av mitt liv på att försöka få detta att fungera.

Hur sjutton kommer man över dessa känslor?

Är det någon mer än jag som har känt så här i sin relation?

Bättre sent än aldrig.. Man måste förlåta sig själv och så tänka att från och med nu så startar jag ett nytt kapitel i mitt liv. Lär dig av det gamla och se framåt med ett postivt sinne. 

Lägg inte ner någon energi på att älta det som varit utan använd den till att gå vidare och inse att du är mänsklig, alla gör vi fel val ibland. 
  • AndreaBD

Det är inte alls enkelt att välja rätt partner. Jag har också valt fel flera gånger. Det blev lite bättre för varje gång, men bra blev det först med senaste. Du har istället hållit ut ganska länge med en uppenbarligen helt fel person, men du har ju lärt dig så mycket. Det märks ju att du har förstått nu. Så du kommer ju att välja mycket bättre nästa gång. Och det är väl det som är viktigt?

Folk tänker inte så, de ser inte ner på en för tidigare dåliga val. Istället brukar de ha respekt för folk som lär sig av sina misstag. Och om du tycker det är jätte-pinsamt - du är ju inte tvungen att gå i detaljer, eller hur? Det räcker ju att säga att det var helt fel person och att du tänker vara försiktig i forsättningen.

Det är inte alls konstigt att man kan välja fel - man har ju inte så mycket att jämföra med. Egentligen har man det ju först när man har haft flera relationer. Helst såna som har varat några år. Jag har själv gjort erfarenheten att jag inte trodde det skulle vara bättre med någon annan, att jag trodde att jag inte kunde få någon bättre.

Men nu vet du bättre. Det är DU som bestämmer "nivån", du bestämmer dina gränser, du har dina krav. Du kan bestämma dig att inte tillåta någon behandla dig respektlöst. Det är bara att bryta kontakten om du råkar ut för någon som gör så. Ge INTE någon man en andra chans!  När jag skilde mig sa jag att om någon mer man säger "håll käften" till mig så vänder jag mig om och går. Det hade nämligen mitt ex sagt. Och det hade jag gjort. Jag berättade det för en dejt och han tyckte det var helt rätt tänkt. Det finns väl ingen anledning att säga sånt heller, tyckte han.

Du har ingen anledning att skämmas - ditt ex har antagligen det. Du har däremot en chans att börja om och få något mycket bättre. Och det är mycket viktigare att fokussera på det.

• mamaleona

Onöfigt att tänka bakåt. Var istället nöjd över att du nu svänger båten, hoppas du flyttar ut så fort som möjligt o låter ditt nya liv börja.

• Anonym (A)
    mamaleona skrev 2018-10-25 10:55:12 följande:
    Onöfigt att tänka bakåt. Var istället nöjd över att du nu svänger båten, hoppas du flyttar ut så fort som möjligt o låter ditt nya liv börja.
    Håller med
Svar på tråden Jag skäms över mig själv