• Anonym (Ärftlighet och överlevnad vid hjärntumör)

hjärntumör (cancer) ärftlighet och överlevnad

Min mamma hade från början fyra bröder. Alltså min mormor hade totalt fem barn (fyra söner och en dotter). Födda 1939, 41, 45, 47 och min mamma född 1954.

I maj 2016 fick broder nr 2 i ordningen en elakartad tumör i huvudet och opererades ett par ggr. Tyvärr avled han 15 månader senare.

Nu har det precis upptäckts en liten cancertumör i huvudet på bror nr 3 i syskonskaran. Operation kommer att ske inom två veckor. Beslut på om hela tumören skulle kunna gå att ta bort skulle ev. tas i samband med operationen.

Hur stor bedömmer ni risken för att övriga syskon kan drabbas av liknande? Och hur stor kan man förvänta sig att risken är att denna bror är död och begraven inom 1-1,5 års tid?

Känns lite halvjobbigt att just han skulle få en tumör i huvudet nu när jag och han precis har lärt känna varandra samt börjat att ha rätt mycket kontakt sedan ett år bakåt i tiden.

• Svar på tråden hjärntumör (cancer) ärftlighet och överlevnad

Ingen som vill svara?

• Pope Joan II

Det går inte att yttra sig om hereditet, prognos eller annat när man inte vet vilken typ av hjärntumörer det rör sig om. Rör det sig till exempel om ett gliom så vet man att det finns en trefaldig risk för att nära släktingar, syskon särskilt, kommer att drabbas.

• Anonym (Hm)
    Pope Joan II skrev 2018-10-26 07:39:32 följande:
    Det går inte att yttra sig om hereditet, prognos eller annat när man inte vet vilken typ av hjärntumörer det rör sig om. Rör det sig till exempel om ett gliom så vet man att det finns en trefaldig risk för att nära släktingar, syskon särskilt, kommer att drabbas.
    Håller med

Varför så få som svarar i tråden?

Pope Joan II skrev 2018-10-26 07:39:32 följande:

Räknas systerson (jag) som nära släkting? Nu vet vi i och för sig inte till 100% att min mamma har samma pappa som sina fyra bröder men ändå.
  • Mantrasina

Det går inte att svara på dina frågor. Be att din morbror vänder sig till genetiklab via sin onkologklinik så kan ni testas och slippa oroa er om det är så att ansvarig läkare bedömer att det kan finnas en ärftlighet.

• Fliselisan

Man ärver 50% av generna från mamman respektive pappan. Risken vid ärftlig sjukdom borde ju vara densamma.

Vänd dig till klinisk genetik. Vet ej om det går att ta prover för ärftlighet när det gäller den typen av cancer. Tror inte det.

Prognos kan man omöjligt uttala sig om.

• Fliselisan

Om du är som jag förstår sonen till en av syskonen, (dottern?), så är det samma där. Om mamman drabbats av sjukdomen har du 50% risk att också drabbas, om den är ärftlig.

Om hon inte drabbats (och den är ärftlig) så finns det 2 alternativ, antingen har den inte brutit ut ännu eller så bär hon ej på genen, och då är det ingen fara för dig heller.

• modsey
    Fliselisan skrev 2018-10-27 15:52:32 följande:

Om du är som jag förstår sonen till en av syskonen, (dottern?), så är det samma där. Om mamman drabbats av sjukdomen har du 50% risk att också drabbas, om den är ärftlig.

Om hon inte drabbats (och den är ärftlig) så finns det 2 alternativ, antingen har den inte brutit ut ännu eller så bär hon ej på genen, och då är det ingen fara för dig heller.

Nja så kan man inte räkna, alltså 50% risk stämmer inte ts! En kanske inte helt lätt tolkad artikel/ studie har du här

www.forskning.se/2001/04/23/om-arftlighet-hos-hjarntumorer/

Är det samma sorts tumör de haft?
  • Anonym (nja)

Jag har en elak primär hjärntumör grad 3. Som jag har förstått det så har den inget med ärftlighet att göra utan det är bara otur att just jag råkat få den. Det finns misstankar om att vissa giftiga ämnen kan trigga uppkomsten av tumör, men det är inget som är säkert.

• Plupp73

Det är mycket mycket sällsynt att hjärntumörer är ärftliga, i princip bara vid en typ av familjär mutation som heter Li Fraumenis syndrom. Men i de familjerna drabbas i princip alla led i familjen av många olika cancerformer sedan unga barnår.

Dina släktingar har hög ålder, ju äldre vi blir desto större är benägenheten att någon celldelning gått fel, och vi drabbas av cancer. Därmed bedömer jag det som en slump, om än olycklig, att två fått hjärntumörer.

Svar på tråden hjärntumör (cancer) ärftlighet och överlevnad