Återfall i Anorexi - ska jag söka hjälp?
Jag är i 20 års åldern och har i flera år lidit av ätstörning och det har gått fram och tillbaka. När jag har en lugn tillvaro, inte väger mig och inte tänker på vikten så är jag ångestfri och har inte så mycket tankar kring mat, vikt osv.
När någonting traumatiskt inträffar eller när jag är i en stressig period (som nu) så kickar dessa dumma tankar igång. Jag har tagit bort kaloriapparna men min hjärna registrerar ändå varenda kalori som jag får i mig. Jag vågar äta stekt mat, potatis, bröd som jag absolut inte vågade äta innan men det kanske blir 1 potatis eller 1 bröd. Men nu eftersom jag åt en skiva bröd till frukost så vill jag inte äta lunch. Och nu märker jag hur allt har förändrats och jag är tillbaka i ångesten och alla dåliga tankar om mig själv, fixeringen vid vågen och maten och allt dåligt är tillbaka.
Min psykolog vill att jag ska göra en egenanmälan till en ätstörningsklinik och vi har som mål att till nästa träff i november, så ska jag ha gjort detta. Men jag vet inte om jag vågar söka hjälp.
Jag vill söka hjälp för att jag inte vill må dåligt, jag vill bli fri och frisk från onda tankar och jag tycker det är skönt att prata med någon. Men jag vet inte om jag vågar söka hjälp för jag vill inte ha den där stämpeln på mig, jag vill inte bli frisk för detta är en del av mig men jag känner mig kluven..
Känner mig så fruktansvärt ensam i detta, jag har ingen att prata med..