Anonym (?) skrev 2018-10-26 15:10:32 följande:
Vi har nyligen fått en diagnos på vårt barn. H*n har autism.
Jag har pratat med folksam och personen där sa att vi måste vänta tills h*n är 18 år för att kunna få det till invaliditet.. (???)
Jag förstår inte speciellt mycket vad personen pratade om..
Någon som varit i samma situation och kan berätta?
Invaliditet finns i två varianter. Antingen medicinsk eller ekonomisk(även kallad förvärvsmässig). Jag misstänker att det som är aktuellt är medicinsk då det är ovanligt att autism ger rätt till ersättning för ekonomisk.
Medicinsk invaliditet är en bestående nedsättning av kroppsförmåga. Kan vara fysisk eller psykisk. Om man är helt frisk har man 0 %.
Det är vanligt att man vid sjukdomar inte kan göra någon bedömning förrän barnet blir lite äldre. Detta för att det krävs observationstid för att se hur just den personens besvär yttrar sig. Det är alltså inte en specifik ersättning för diagnosen autism, utan man kollar på hur just ditt barns autism yttrar sig.
Dock är det ibland möjligt att man vid autism (speciellt lite svårare) kan lämna förskottsersättning tidigare än 18 års ålder eftersom man ibland kan bedöma att besvären i alla fall inte kommer understiga en viss nivå. Detta kan normalt göras nåt år efter diagnos.
Men det kan ju självklart variera mellan olika villkor om detta är möjligt.
Hoppas detta hjälpt något.