Nån mer som har svårt i sociala sammanhang och har svårt för att prata med andra?
Jag är ganska osocial och tycker det är svårt att prata med människor. Jag blir stressad och nervös och det blir ingen ordning i det jag ska säga. Tankarna snurrar i huvudet kring vad den andra personen tänker om mig. Jag hinner inte lyssna på vad personen egentligen säger eftersom all min tankeverksamhet går åt till att tänka ut vad jag ska svara. Därför kommer jag till exempel sällan ihåg någons namn när man presenterar sig för varandra, för jag fokuserar fullständigt på att sträcka fram handen lagom långt fram, krama handen lagom länge och att inte säga mitt namn för snabbt så att jag snubblar över bokstäverna i efternamnet, som jag gör ibland. Därför kan ni säkert förstå att jag snabbt blir utmattad av sociala sammanhang.
Att förklara saker är inte heller min starka sida p.g.a detta, eftersom jag hoppar hit och dit, glömmer något, måste gå tillbaka och förklara om och så vidare. Tror det är ganska svårt för andra att hänga med när jag berättar något. Dessutom pratar jag både snabbt och otydligt ibland, detta blir värre när jag är stressad och nervös och känner mig obekväm. Jag kan snubbla över orden, uttala något ord konstigt eller liknande.
Nu undrar jag, finns det andra här som känner igen sig i min beskrivning? Jag känner personligen att detta är ett stort problem i mitt liv eftersom kommunikation är så viktigt både i livet i allmänhet och på jobbet. Det är väldigt frustrerande att veta precis hur man borde säga och förklara något, men sen blir det ändå en enda röra pågrund av det jag beskrivit ovan.