• Nosh94

Illamående HJÄLP???!?!?

I 5 dagar nu har jag en sån kraftig illamående från och till nästan hela tiden, jag kräks inte dock men har kväljningar mår super duper illa, fattar ej va d3tta beror på , jag är INTE gravid. Har inte ont i magen eller något sånt .

Har någon haft liknande?

• Svar på tråden Illamående HJÄLP???!?!?
  • Anonym (E)
    Nosh94 skrev 2018-10-26 19:08:12 följande:

I 5 dagar nu har jag en sån kraftig illamående från och till nästan hela tiden, jag kräks inte dock men har kväljningar mår super duper illa, fattar ej va d3tta beror på , jag är INTE gravid. Har inte ont i magen eller något sånt .

Har någon haft liknande?

Har haft samma i över en vecka nu. Är inte heller gravid och inte magsjuk då magen inte gör ont, har ingen diarré eller nåt annat, bara illamående och kväljningar, mest på kvällen. Har haft så förut och då har det varit magkatarr så jag har börjat med en omeprazolkur nu och hoppas det går över.
  • Jagochdublirvi
    Anonym (E) skrev 2018-10-26 22:21:09 följande:

Har haft samma i över en vecka nu. Är inte heller gravid och inte magsjuk då magen inte gör ont, har ingen diarré eller nåt annat, bara illamående och kväljningar, mest på kvällen. Har haft så förut och då har det varit magkatarr så jag har börjat med en omeprazolkur nu och hoppas det går över.

Man kan ju vara magsjuk även om man inte har diarré eller kräks. Men som du skriver, det är vanligt att känna såvida magkatarr, så det kan vara en god idé att testa något som dämpar just magkatarr
  • Kvinna71

Jag har haft desamma, illamående och helt utan aptit sista 10 dagarna. Vanligtvis är jag alltid hungrig och älskar både mat och godsaker. Inte heller ont i magen eller så. Bara illamående. Hoppas det är på väg att vända, jag mår lite bättre idag!

• Anonym (E)
    Jagochdublirvi skrev 2018-10-26 23:07:05 följande:
    Man kan ju vara magsjuk även om man inte har diarré eller kräks. Men som du skriver, det är vanligt att känna såvida magkatarr, så det kan vara en god idé att testa något som dämpar just magkatarr
    Mjo, men jag har haft det så länge nu. Märker att det blir värre av stress och om jag t.ex. inte ätit på länge också.
  • Anonym (Yllet)

Jag gissar på något av de svaga magsjukevirusen, eller början till magkatarr.

Rotavirus t.ex. gör små barn sjuka med diarré och ibland någon kräkning men vuxna får ofta bara just illamående och det kan sitta i 5-7 dygn.

familjen.trygghansa.se/sjukdomar-barn/magbesvar-och-magproblem/rotavirus-maginfluensa-symtom-och-behandling/

Jag har haft det flera gånger, perfekt diet faktiskt då man inte vill äta/äter mindre än normalt.
    -

En lindrig magkatarr läker jag ut på 7-10 dagar genom att ta bort allt te och kaffe, ta bort allt med syra (läsk, juice, sura frukter) och äta snälla saker som kokta grönsaker, ägg, fisk och vitt bröd.

• Anonym (E)
    Anonym (Yllet) skrev 2018-10-27 19:59:05 följande:

Jag gissar på något av de svaga magsjukevirusen, eller början till magkatarr.

Rotavirus t.ex. gör små barn sjuka med diarré och ibland någon kräkning men vuxna får ofta bara just illamående och det kan sitta i 5-7 dygn.

familjen.trygghansa.se/sjukdomar-barn/magbesvar-och-magproblem/rotavirus-maginfluensa-symtom-och-behandling/

Jag har haft det flera gånger, perfekt diet faktiskt då man inte vill äta/äter mindre än normalt.
    -

En lindrig magkatarr läker jag ut på 7-10 dagar genom att ta bort allt te och kaffe, ta bort allt med syra (läsk, juice, sura frukter) och äta snälla saker som kokta grönsaker, ägg, fisk och vitt bröd.

I den här texten står det ju att man oftast får häftiga symptom? En bekant hade varit magsjuk utomlands och smittade sin man efter några dagar trots att hon var symptomfri. De hade väldigt svåra symptom. 5-6 dar efter det var jag och käkade hos dem och på kvällen dagen efter började mitt illamående. Kan det vara det? Vet inte alls vilket virus hon åkte på, men kan det smitta efter att alla varit symptomfria i över 5 dar? Jag har som sagt bara haft illamående, ibland ganska häftigt, men ingen magsmärta eller diarré. Tyckte också att det kändes bättre i förrgår (två dar efter att det började), hade inga besvär då, men igår kom det tillbaka.
  • Anonym (TTT)

Vilket land hade de varit i? Ja jag tror, är helt säker på att det kan smitta länge efter. Vissa magsjukevirus kan smitta upp till två veckor efteråt, via kontaktytor. Min dotter åkte på ngt liknande, hon var dålig i ca två veckor. O kand bättre, ibland sämre.

• Anonym (E)
    Anonym (TTT) skrev 2018-10-29 17:46:12 följande:

Vilket land hade de varit i? Ja jag tror, är helt säker på att det kan smitta länge efter. Vissa magsjukevirus kan smitta upp till två veckor efteråt, via kontaktytor. Min dotter åkte på ngt liknande, hon var dålig i ca två veckor. O kand bättre, ibland sämre.

Grekland var de i. Jag har mått lite bättre idag. Har fortfarande inga magbesvär eller nåt, bara starkt illamående. Nu har det gått en vecka typ och det verkar som att det är på väg att bli bättre. Jag hade salmonella när jag var yngre och det illamåendet satt i i flera månader, det känns ungefär så nu. Inga andra besvär, bara ett äckligt illamående.
  • Nosh94

Herregud Jag mår ju inte bra alltså , detta illamående vägrar försvinna, jag har ju inte sökt läkare än heller , kanske dags att göra det? Men har dock varit hos läkaren för andra saker och tagit lite olika prover .. så känns nästan som att läkaren kommer säga stress..

• Anonym (E)
    Nosh94 skrev 2018-10-30 05:33:14 följande:

Herregud Jag mår ju inte bra alltså , detta illamående vägrar försvinna, jag har ju inte sökt läkare än heller , kanske dags att göra det? Men har dock varit hos läkaren för andra saker och tagit lite olika prover .. så känns nästan som att läkaren kommer säga stress..

Jag har under åren fått diagnoserna magkatarr, dyspepsi och magsår, men det kan ju vara ett virus eller nåt också. Som jag skrev ovan fick jag salmonella när jag var yngre, det började med en enda diarré och sen hade jag illamående i 3 månader utan andra symptom. Fick lämna avföringsprov för att få diagnosen. Se till att de utreder allt innan de sätter diagnosen "stress", för efter att de gjort det kan du räkna med att ingen vill lyssna på dig igen...
Svar på tråden Illamående HJÄLP???!?!?