Inlägg från: Anonym (Vera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vera)

Familjehems skyldigheter

Anonym (Familjehem) skrev 2018-10-27 01:39:31 följande:

Stackars kille. Men det låter ju märkligt i mina ögon när han bott i familjehemmet från han var 2 år. Det är nog inte alls säkert att det låg till på det viset. Ibland agerar Soc mycket märkligt och det låter snarare som någon form av tvist uppstått mellan familjehemmet och Soc. Har hänt många gånger att Soc väljer att flytta barn bara därför. Och det är barnet som får betala priset.

Men självklart kan man säga upp uppdraget men vanligast är att de flesta familjehem som haft hand om barnet i många år är oroliga för att bli fråntagna barnet. Man har ju skapat en känslomässig relation med barnet under åren.

Jag tycker att pojken har rätt att få veta sanningen och om jag vore du så skulle jag råda honom att ta kontakt med sitt gamla familjehem för att få svar. Kan ju också vara så att det handlar om skilsmässa alternativ svår djukdom. Han var 9 år och kanske inte fick rätt information. Som familjehem har man ingen rätt att få veta var barnet omplaceras och kan upprätthålla kontakten.

Av den anledningen finns möjligheten att adoptera barnet. Dock upphör arvoden vid en adoption så många vill inte adoptera och betala ur egen ficka.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Nej) skrev 2018-10-27 13:21:16 följande:

Fast det är ju inte många föräldrar som är villiga att adoptera bort sina barn även om de är placerade i familjehem. Det innebär ju att alla rättigheter till utsprungsfamiljen försvinner, såsom umgänge, arv tex. Däremot så bör man överväga vårdnadsöverflyttning vid långvariga placeringar.

Barnets bästa går före föräldrarnas åsikter då barnet har varit långvarigt placerad utanför sina biologiska föräldrars omvårdnad.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Nej) skrev 2018-10-27 13:21:16 följande:

Fast det är ju inte många föräldrar som är villiga att adoptera bort sina barn även om de är placerade i familjehem. Det innebär ju att alla rättigheter till utsprungsfamiljen försvinner, såsom umgänge, arv tex. Däremot så bör man överväga vårdnadsöverflyttning vid långvariga placeringar.

Barnets bästa går före föräldrarnas åsikter då barnet har varit långvarigt placerad utanför sina biologiska föräldrars omvårdnad.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (..) skrev 2018-10-27 13:34:55 följande:

Fast barnens rättigheter är också att återförenas med sin biologiska familj

När så är möjligt. Då ett litet barn mellan 35 år barn har bott i familjehem under tre år eller mer så är det inte barnets bästa att skiljas ifrån de enda föräldrar som barnet känner till. Det hindrar inte att barnet kan ha ett umgänge med biologiska föräldrarna om de är bra nog för barnet att umgås med.
Svar på tråden Familjehems skyldigheter