• Anonym (?det)

Hur lång tid tog det för er att byta efternamn?

Hur lång tid efter att ni skickade in pappren gick efternamnsbytet igenom och va det makes/makas efternamn släktnamn eller ett av de vanligaste efternamnet?

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att byta efternamn?
  • fjanten

Någon vecka typ. Det var min makes efternamn.

• Anonym (?)

Skickade in om släktnamn för en månad sedan. Inte hört ngt. Ska ta 4-6 mån enligt skatteverket...

• Anonym (?det)
    fjanten skrev 2018-10-27 12:01:43 följande:

Någon vecka typ. Det var min makes efternamn.

Va det kostnadsfritt?
  • Anonym (?det)
    Anonym (?) skrev 2018-10-27 12:04:08 följande:

Skickade in om släktnamn för en månad sedan. Inte hört ngt. Ska ta 4-6 mån enligt skatteverket...

Oj vad länge. Hoppas att det går snabbare än så..
  • elyse

När jag bytte till mormors flicknamn och fick skicka med personbevis i generationer till PRV tog det sex veckor.

När jag gifte mig och vi tog hans mormors flicknamn tog det några veckor. Två, kanske.

• elyse

1500:- kostade det, första namnbytet

Vid giftermålet var det gratis

• Anonym (?det)
    elyse skrev 2018-10-27 12:53:34 följande:

När jag bytte till mormors flicknamn och fick skicka med personbevis i generationer till PRV tog det sex veckor.

När jag gifte mig och vi tog hans mormors flicknamn tog det några veckor. Två, kanske.

Vad är PRV?
  • Anonym (?det)
    elyse skrev 2018-10-27 12:54:38 följande:

1500:- kostade det, första namnbytet

Vid giftermålet var det gratis

Jag läste att det som kostar brukar ta längre tid
  • elyse
    Anonym (?det) skrev 2018-10-27 12:57:39 följande:

Vad är PRV?

Patent- och registreringsverket. Detta var dock 2004. Kanske sköter vanliga Skatteverket sådana ärenden i dag.
  • Anonym (?)
    elyse skrev 2018-10-27 13:03:51 följande:

Patent- och registreringsverket. Detta var dock 2004. Kanske sköter vanliga Skatteverket sådana ärenden i dag.

Ja idag är det skatteverket för jag skickade in dit. PRV hanterar dock nybildade efternamn.
  • elyse
    Anonym (?) skrev 2018-10-27 13:34:53 följande:

Ja idag är det skatteverket för jag skickade in dit. PRV hanterar dock nybildade efternamn.

Smidigt. Jag fick skicka efter papper från Landsarkivet för att bevisa släktskap med min mormor. Men det var ju egentligen samma sak när jag 2010 gifte mig, men då hade Skatteverket de uppgifterna.
Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att byta efternamn?