• Anonym (?)

Lätt att bryta upp ytterdörr?

Är det lätt att bryta upp en lägenhetsdörr som inte är inbrottssäker eller brandsäker?

• Svar på tråden Lätt att bryta upp ytterdörr?
  • Anonym (Hm)
    Pierott skrev 2018-10-27 13:16:26 följande:
    Varför skulle du vilja det?
    Undrar jag med
  • Anonym (?)
    Pierott skrev 2018-10-27 13:16:26 följande:

Varför skulle du vilja det?

jag vill inte göra det. Men har en sån dörr och känner mig otrygg att jag inte har en nyare dörr till lägenheten
  • Anonym (Brandman)

Vi brandmän har en dubbelkofot som vi öppnar dessa dörrar med. Gör vi det rätt tar det max 10 sekunder! Blir ett hyfsat brak, men sedan är dörren öppen.

• Fontana

Även äldre, inte säkerhetsklassade dörrar, kan vara väldigt olika.

Dörrar från kanske 1950-talet och tidigare är nog väldigt lätta att bryta upp. Vill man inte bryta upp dem kan man ofta sparka sönder dem.

När jag växte upp i ett hyreshus byggt i mitten på 1960-talet vill jag minnas att dörrarna var ganska rejäla. Det var ingen av oss som försökte bryta upp någon dörr, men det skulle nog ha tagit ett tag ändå. (Utom för räddningstjänsten då, med speciella redskap).

Om du är orolig kan du höra med din hyresvärd/bostadsrättsförening. Ibland kan man få en säkerhetsdörr installerad och de lägger kostnaden på hyran.

I hyreshuset jag bor nu, byggt i början av 1950-talet, bytte hyresvärden alla dörrar förra sommaren. Det känns faktiskt som ett lyft, inte minst för att de dämpar ljud från trapphuset också. Jag tror hyran höjdes med 100 kronor i månaden.

• Anonym (qq)
    Anonym (Brandman) skrev 2018-10-27 13:33:03 följande:

Vi brandmän har en dubbelkofot som vi öppnar dessa dörrar med. Gör vi det rätt tar det max 10 sekunder! Blir ett hyfsat brak, men sedan är dörren öppen.

Hej Brandmannen, vi har en säkerhetsdörr med sprintar typ diameter 12 mm x 3 blir det ett stort problem för Er om ni måste komma in?
  • Anonym (?)
    Fontana skrev 2018-10-28 12:19:28 följande:

Även äldre, inte säkerhetsklassade dörrar, kan vara väldigt olika.

Dörrar från kanske 1950-talet och tidigare är nog väldigt lätta att bryta upp. Vill man inte bryta upp dem kan man ofta sparka sönder dem.

När jag växte upp i ett hyreshus byggt i mitten på 1960-talet vill jag minnas att dörrarna var ganska rejäla. Det var ingen av oss som försökte bryta upp någon dörr, men det skulle nog ha tagit ett tag ändå. (Utom för räddningstjänsten då, med speciella redskap).

Om du är orolig kan du höra med din hyresvärd/bostadsrättsförening. Ibland kan man få en säkerhetsdörr installerad och de lägger kostnaden på hyran.

I hyreshuset jag bor nu, byggt i början av 1950-talet, bytte hyresvärden alla dörrar förra sommaren. Det känns faktiskt som ett lyft, inte minst för att de dämpar ljud från trapphuset också. Jag tror hyran höjdes med 100 kronor i månaden.

Jag tror huset är byggt på 60 talet. Vi har väldigt lyhört här ifrån trapphuset och så är det en sån där gammal dörr med brevinkast och utan kikhål. Vad ska man säga till värden när man ber om en säkerhetsdörr? Värden undrar säkert varför
  • Anonym (qq)
    Anonym (?) skrev 2018-10-28 14:26:39 följande:
    Jag tror huset är byggt på 60 talet. Vi har väldigt lyhört här ifrån trapphuset och så är det en sån där gammal dörr med brevinkast och utan kikhål. Vad ska man säga till värden när man ber om en säkerhetsdörr? Värden undrar säkert varför
    En säkerhetsdörr är tämligen dyr men om du bekostar den själv får du säkert ok att byta till en sådan.
  • Fontana
    Anonym (?) skrev 2018-10-28 14:26:39 följande:
    Jag tror inte hyresvärden blir förvånad, det ligger ju också i husägarens intresse att lägenheterna ska vara brand- och inbrottsskyddade. (har du en historia med att du orsakat störningar, haft konstiga besök och polisingripanden blir det kanske lite kärvt.)

Vill du bara ha ett tittöga så går det enkelt att installera: själva tittögat finns att köpa hos t.ex. Clas Ohlsson, men sedan måste du ha en lämplig borr för att borra hål i dörren. Eventuellt kan du låta en låssmed installera det.

Ett tungt draperi framför ytterdörren är ju ett klassiskt sätt att dämpa ljud från trapphuset, men det har väldigt begränsad effekt.
  • Anonym (?)
    Anonym (qq) skrev 2018-10-28 14:31:52 följande:

En säkerhetsdörr är tämligen dyr men om du bekostar den själv får du säkert ok att byta till en sådan.

Hur mycket kostar en sån då?
Svar på tråden Lätt att bryta upp ytterdörr?