• Fontana

Lätt att bryta upp ytterdörr?

Även äldre, inte säkerhetsklassade dörrar, kan vara väldigt olika.

Dörrar från kanske 1950-talet och tidigare är nog väldigt lätta att bryta upp. Vill man inte bryta upp dem kan man ofta sparka sönder dem.

När jag växte upp i ett hyreshus byggt i mitten på 1960-talet vill jag minnas att dörrarna var ganska rejäla. Det var ingen av oss som försökte bryta upp någon dörr, men det skulle nog ha tagit ett tag ändå. (Utom för räddningstjänsten då, med speciella redskap).

Om du är orolig kan du höra med din hyresvärd/bostadsrättsförening. Ibland kan man få en säkerhetsdörr installerad och de lägger kostnaden på hyran.

I hyreshuset jag bor nu, byggt i början av 1950-talet, bytte hyresvärden alla dörrar förra sommaren. Det känns faktiskt som ett lyft, inte minst för att de dämpar ljud från trapphuset också. Jag tror hyran höjdes med 100 kronor i månaden.

• Fontana
    Anonym (?) skrev 2018-10-28 14:26:39 följande:
    Jag tror huset är byggt på 60 talet. Vi har väldigt lyhört här ifrån trapphuset och så är det en sån där gammal dörr med brevinkast och utan kikhål. Vad ska man säga till värden när man ber om en säkerhetsdörr? Värden undrar säkert varför
    Jag tror inte hyresvärden blir förvånad, det ligger ju också i husägarens intresse att lägenheterna ska vara brand- och inbrottsskyddade. (har du en historia med att du orsakat störningar, haft konstiga besök och polisingripanden blir det kanske lite kärvt.)

Vill du bara ha ett tittöga så går det enkelt att installera: själva tittögat finns att köpa hos t.ex. Clas Ohlsson, men sedan måste du ha en lämplig borr för att borra hål i dörren. Eventuellt kan du låta en låssmed installera det.

Ett tungt draperi framför ytterdörren är ju ett klassiskt sätt att dämpa ljud från trapphuset, men det har väldigt begränsad effekt.
  • Fontana
    Anonym (qq) skrev 2018-10-28 15:46:38 följande:
    Jag har svårt att tro att det skulle gå att hitta en under 10.000kr förmodligen snarare 20.000kr eller kanske till och med mer beroende på hur mycket arbete som måste göras då det inte räcker med att byta dörrbladet utan även karmen och allt annat som hör ihop med säkerhetsdörren. 
    Jag trodde att du överdrev (qq), men kollade lite på PriceRunner 

www.pricerunner.se/cl/1310/Doerrar

och det verkar som om du har rätt. Ja, installationen är en tung post också.

Om vi (mycket förenklat) säger att det kostar 20.000 kronor och vi har en avskrivningstid på 20 år så skulle det göra en årskostnad av cirka 1000 kronor, eller säg 100 kronor i månaden. Detta förutsätter ju att det är hyresvärden/fastighetsägaren som tar kostnaden och sedan lägger ut den på hyran.
Svar på tråden Lätt att bryta upp ytterdörr?