• Anonym (..)

Funkar verkligen försvarsspray?

Jag har införskaffat mig en försvarsspray eftersom pepparspray är förbjudet att inneha i Sverige men frågan är hur bra försvarsprayen verkligen funkar. Någon som har erfarenhet av försvarsspray? Är den lika bra och effektiv som pepparspray

• Svar på tråden Funkar verkligen försvarsspray?
  • Anonym (drz)

Finns mängder av olika sorter och styrkor.

Pepparspray går att ignorera på rent adrenalin, klart det känns men det är övereklamerat.

Sen finns det en del riktigt bra grejer. En vars namn jag inte kommer ihåg räckte med en liten dust och det kändes som tusen nålar i ögonen och halsen, att andas var ett rent projekt som krävde all fokus för att kunna klippa lite luft öht.

Nackdelen med för starka är ju att det är väldigt lätt att själv drabbas av det.

• Anonym (drz)

Varför inte prova en liten dust på dej själv? Skulle du någon gång använda sprayen vid ett överfall finns det risk att du själv får lite på dej oxå, kan vara bra att veta hur det känns så att det inte blir en fullständig panik upplevelse utöver överfallet.

• Anonym (..)
    Anonym (drz) skrev 2018-10-27 16:05:12 följande:

Pepparspray går att ignorera på rent adrenalin, klart det känns men det är övereklamerat.

Sen finns det en del riktigt bra grejer. En vars namn jag inte kommer ihåg räckte med en liten dust och det kändes som tusen nålar i ögonen och halsen, att andas var ett rent projekt som krävde all fokus för att kunna klippa lite luft öht.

Nackdelen med för starka är ju att det är väldigt lätt att själv drabbas av det.

Den jag köpte heter defense id
    Anonym (drz) skrev 2018-10-27 16:05:12 följande:

Den jag köpte heter defense id
  • Anonym (..)
    Anonym (drz) skrev 2018-10-27 16:11:04 följande:

Varför inte prova en liten dust på dej själv? Skulle du någon gång använda sprayen vid ett överfall finns det risk att du själv får lite på dej oxå, kan vara bra att veta hur det känns så att det inte blir en fullständig panik upplevelse utöver överfallet.

Tror inte jag vågar
  • Anonym (..)
    Salmiakk skrev 2018-10-27 14:36:11 följande:

Av vilken anledning tror du inte den ska funka?

Känns inte som lika effektiv som pepparspray med tanke på att den är helt laglig
  • Anonym (drz)
    Anonym (..) skrev 2018-10-27 16:42:53 följande:
    Tror inte jag vågar
    Se det som en liten självförsvarskurs, det är alltid bra att veta hur saker känns själv för att kunna veta hur en angripare upplever händelsen. Ha med dej en kompis och var nära nått att skölja med.
    Jag ger inte mycket för dom här lagliga alternativen. Men visst, kan det vinna ett par sekunder så kan det vara tillräckligt. Spraya spring, typ. (glöm inte spring)
    Tänk även på att det är rätt svårt att träffa med en spray i en verklig situation. Jag har aldrig använt dom själv men en gång i tiden slogs jag rätt mycket på stan med personer av samma skrot o korn så knogjärn, batonger, sprayer kom upp rätt ofta.
    Dom gångerna jag inte lyckats vika bort huve´t eller få upp en arm är när det kommit oförberett av en tredje part. Aldrig i en 1v1 situation, sen kanske dom var fullständiga klantar iof...

• Anonym (..)
    Anonym (drz) skrev 2018-10-27 21:42:56 följande:

Se det som en liten självförsvarskurs, det är alltid bra att veta hur saker känns själv för att kunna veta hur en angripare upplever händelsen. Ha med dej en kompis och var nära nått att skölja med.

Jag ger inte mycket för dom här lagliga alternativen. Men visst, kan det vinna ett par sekunder så kan det vara tillräckligt. Spraya spring, typ. (glöm inte spring)

Tänk även på att det är rätt svårt att träffa med en spray i en verklig situation. Jag har aldrig använt dom själv men en gång i tiden slogs jag rätt mycket på stan med personer av samma skrot o korn så knogjärn, batonger, sprayer kom upp rätt ofta.

Dom gångerna jag inte lyckats vika bort huve´t eller få upp en arm är när det kommit oförberett av en tredje part. Aldrig i en 1v1 situation, sen kanske dom var fullständiga klantar iof...

Finns det någon laglig spray som verkar längre än bara några sekunder/minuter?
  • Anonym (drz)
    Anonym (..) skrev 2018-10-27 21:54:40 följande:
    Finns det någon laglig spray som verkar längre än bara några sekunder/minuter?
    Lagligt i sådana sammanhang brukar vara synonymt med dåligt. Pratar du minuter så är det verkligen inte lagliga saker du ska ha.
    Har ingen koll på märken alls nu för tiden, är trots allt över 10 år sen man var i gamet.
  • dana89

Jag köpte en från swedish shield och var själv nyfiken på huruvida den fungerade eller inte. Jag övertalade min bror att  få prova den på honom mot betalning. Nu i efterhand känns är det något vi båda ångrar. Jag eftersom jag har dåligt samvete och min bror eftersom det blev en traumatiskt upplevelse. Med andra ord jag känner mig trygg med den i fickan när jag är ute. 

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Ta lite på ett finger och peta sedan runt ögat.

En gång åt jag wasabi-nötter samtidigt som jag körde bil. Det kliade vid ena ögat så jag kliade mig där, och det jag hade på fingrarna från wasabi-nötterna gjorde att jag hade mycket svårt se något på det ögat. Det gjorde ont att ha ögat öppet och tårarna forsade. I den pressade situationen peta jag mig även vid det ändra ögat, och jag var tvungen att så fort som möjligt stanna bilen vid vägkanten.

• TC91

Jag sökte här för att se om någon köpt samma som jag. Den är tydligen ny i Sverige. Super defense. köpte min på https://personforsvar.se/forsvarsspray/

Det står att tillverkaren gör vanlig pepparspray till polisen... då borde dom ju fått fart i även denna tycker man. Man ska tydligen inte prova den. ska man köpa en till o prova för att se hur bra den funkar kanske?

• Hyllemor

All sorts försvarsspray fungerar inte. Jag hade en med färg i för 10 år sedan och tömde hela flaskan i en killes ansikte. Han blev inte påverkad alls (men polisen hittade honom just för att färgen inte gick att tvätta bort.)

• Anonym (Nej)

Ett snabbt svar - nej. Det spelar ingen roll vilken sort du köper, de flesta har sprayen i fickan eller ännu värre i handväskan. Blir man överfallen hinner man oftast inte ens få fram den.

• Glinda från Oz

Risken är större att den används emot dig än att du sprayar en förövare. Att ha den i väskan (om det var det du tänkte) är helt värdelöst du hinner inte få fram den i tid. Ett tips är att träna självförsvar istället. 

Jag vet inget om försvarsspray men något som är effektivt och helt lagligt är hårspray. 

Svar på tråden Funkar verkligen försvarsspray?