• Jag är bara jag

När blev era blåögda barn brunögda?

Vissa (alla?) brunögda barn är blåögda när de föds och ändrar sen färg. Men hur pass sent kan de ändra färg? När har era fått mer brunt än blått? Vi vet inte yngste sonens genetiska anlag så vi har ingen aning om han kan bli brunögd, men just nu vid 3 månader har han mörkt blå ögon som kanske möjligen kan skifta i brunt. Det kvittar vad det blir i slutänden, jag är bara nyfiken på hur det varit med era små. Glad

• Svar på tråden När blev era blåögda barn brunögda?
  • Ellie

Vår äldsta dotter hade ljusblå ögon i ca 1 år. Sedan ljusbruna som övergått i mellanbrunt vid 6 år. Yngsta dottern hade mörkbruna nästan direkt.

• Jag är bara jag
    Ellie skrev 2018-10-28 17:15:32 följande:
    Vår äldsta dotter hade ljusblå ögon i ca 1 år. Sedan ljusbruna som övergått i mellanbrunt vid 6 år. Yngsta dottern hade mörkbruna nästan direkt.
    Från så ljust till brunt alltså?! Då kan det ta tid så egentligen vet inte vi heller på ett bra tag. Spännande!  Glad
  • viseversa

Min yngsta när han var 1mån. Han föddes med svarta ögon så dom var aldrig blå. Det är en myt. Idag har han kastanjebruna ögon.

• Jag är bara jag
    viseversa skrev 2018-10-28 18:34:21 följande:
    Min yngsta när han var 1mån. Han föddes med svarta ögon så dom var aldrig blå. Det är en myt. Idag har han kastanjebruna ögon.
    Så alla som påstår att deras små haft blå ögon som sen blitt bruna ljuger menar du?
  • Mrs Green

Min dotter var närmare 4 år innan ögonen var helt bruna. När hon föddes var de blågrå, sen blev de gröna och grönbruna, innan de blev bruna. 

Själv hade jag visst bruna ögon redan när jag föddes. 

• viseversa
    Jag är bara jag skrev 2018-10-28 18:40:30 följande:
    Så alla som påstår att deras små haft blå ögon som sen blitt bruna ljuger menar du?
    Sa jag det? Jag sa att det är en myt att alla föds med blå ögon. Har tre barn med blå ögon ett barn med stålgrå och ett med bruna. Dom med blå föddes med grå ögon. Sen började färgen inne närmast iris. Blått som sen jobbade sig utåt. Min yngsta hade inte varken grå eller blå ögon när han föddes. Dom var mörkt bruna nästan svarta. Dom är ljusare nu efter 2 år än dom var när han var nyfödd.
  • viseversa
    Mrs Green skrev 2018-10-28 18:44:02 följande:

Min dotter var närmare 4 år innan ögonen var helt bruna. När hon föddes var de blågrå, sen blev de gröna och grönbruna, innan de blev bruna. 

Själv hade jag visst bruna ögon redan när jag föddes. 

Samma här. Har också bruna ögon. Hade det från start jag med.
  • Mrs Green
    Jag är bara jag skrev 2018-10-28 18:40:30 följande:
    Jag tror Viseversa menar att det är en myt att alla barn är blåögda när de föds. Många är det, men inte alla. 
  • modsey

Barn ett nästan direkt, hon har jättemörka nu

Barn två, ca 6 månader. Bruna men lite ljusare än sin syster

Barn tre o fyra, runt 8 månader var de bruna, också lite ljusare än din syster

Svar på tråden När blev era blåögda barn brunögda?