• Jag är bara jag

När blev era blåögda barn brunögda?

Vissa (alla?) brunögda barn är blåögda när de föds och ändrar sen färg. Men hur pass sent kan de ändra färg? När har era fått mer brunt än blått? Vi vet inte yngste sonens genetiska anlag så vi har ingen aning om han kan bli brunögd, men just nu vid 3 månader har han mörkt blå ögon som kanske möjligen kan skifta i brunt. Det kvittar vad det blir i slutänden, jag är bara nyfiken på hur det varit med era små. Glad

• Svar på tråden När blev era blåögda barn brunögda?
  • Jag är bara jag
    Mrs Green skrev 2018-10-28 18:45:26 följande:
    Jag tror Viseversa menar att det är en myt att alla barn är blåögda när de föds. Många är det, men inte alla. 
    Påstod inte jag heller därav min fråga i ts.
  • MrsAJ88

Vid runt 6 månader kunde man se om man jämförde med blåögda barn att hennes såg annorlunda ut och vad mörkare, men tydligt bruna blev de först runt 1 års ålder.

• MrsAJ88

Vid runt 6 månader kunde man se om man jämförde med blåögda barn att hennes såg annorlunda ut och vad mörkare, men tydligt bruna blev de först runt 1 års ålder.

• IRA

Vid 9 mån började det andrades till brun färg.

• IrriteradMamma
    Jag är bara jag skrev 2018-10-28 18:40:30 följande:

Så alla som påstår att deras små haft blå ögon som sen blitt bruna ljuger menar du?

Man kan födas med blå för att sedan ändras till bruna, det är inte så ovanligt, det är dock inte heller ovanligt att födas med bruna.
  • Popetot
    viseversa skrev 2018-10-28 18:37:02 följande:

Ögonen idag.

Alltså, helt off topic...men vilket vackert barn! Och alldeles säkert lika vacker på insidan :)
  • Sonnet

Klarblåa vid födseln. De började nog förändras vid ca 6 månader och är ännu (4 år) inte helt och hållet bruna, mer brungröna, men de kommer nog bli helt bruna då pappan har mörkbruna ögon.

• MsFry

Min son hade blå ögon tills han var typ två år, då började de skifta till grå/grön

• cosinus

De två brunögda hade väldigt mörkt blåa ögon, nästan som åskmoln. De bytte mellan 12-18 månader.

De två blåögda har haft samma färg sen födseln, klarblåa.

Svar på tråden När blev era blåögda barn brunögda?