Otrogen förälder, vad ska jag göra?
Hej.
Jag, min ena förälder och min bror har precis fått reda på att vår andra förälder har en känslomässig affär med en kollega som jag dessutom har träffat flera gånger. Detta har pågått i närmare ett år. Både jag och min bror är i 20-årsåldern. Min otrogna förälder har för oss varit en idol och definitionen av ärlighet, moral och medmänsklighet. Mina föräldrar har varit ihop i omkring 30 år. Allt detta har fått min värld att vändas upp och ner. Jag känner något slags förakt gentemot min otrogna förälder på ett sätt som jag aldrig känt mot någon, inte ens mot de ex som varit otrogna mot mig. Jag får inga svar från min förälder och det börjar tära på mig och min familj. Vi är förkrossade.
Av anledningen att jag anser att man som partner har rätt att veta om den man har en relation med går en bakom ryggen så vill jag att detta kommer fram till kollegans partner på något sätt, men jag vill inte att deras barn som är i skolåldern skall bli för drabbade. Detta anser jag då jag själv uppskattade när det hände mig och att jag då inte slösade mer tid på en otrogen idiot.
Jag funderar på om jag skall skicka ett sms eller brev till kollegan som en hint att jag vet så att kollegan självmant berättar för sin partner. Det kanske räcker med att skriva "Vad vill du med min förälder?" och så kan kollegan googla upp mitt nummer och lista ut allt själv. På detta sättet kan kollegan välja sitt tillfälle så barnen inte kommer allt för mycket i kläm. Dessutom kanske jag får fler svar därifrån än vad jag får av min förälder.
Eller... berätta direkt till partnern till kollegan genom att ringa eller åka dit av respekt för denne och för att försäkra partnern om att vi inte heller visste och att vi står på samma sida.
Hur skall jag göra? Tips på vad jag kan skriva eller säga? Har ni några andra tips eller råd?
Snälla hjälp!