• Anonym (olycklig)

Mitt ex övertalade mig till abort och skaffade kort därefter barn med en annan. Hur hantera sorgen?

Förra året lämnade min sambo mig och jag blev förkrossad, han var/är mitt livs kärlek. Strax efter vi bröt upp upptäckte jag att jag var gravid och min första känsla var lycka! Jag hade längtat efter barn och jag är inte purung så trots omständigheterna var min spontana tanke att behålla. Jag läste på allt om graviditet, klappade på magen och fantiserade om det lilla livet. Vi diskuterade mycket fram och tillbaka och han lyckades till slut övertala mig till abort. Jag gick på hans anledningar till att det inte var en bra idé att behålla och jag ville inte heller göra något emot hans vilja.... Mitt dummaste beslut! Har ångrat det enormt. Mår dåligt när jag tänker på aborten och att jag kanske inte får någon mer chans. Är så singel man kan vara just nu och kan inte se att jag kommer hitta någon som jag kommer älska på samma sätt. 

Några månader efter aborten fick jag veta att han hade träffat en ny tjej och min värld rasade samman. I morse fick jag en stark känsla av oro i magen och kände att jag bara måste gå in och kolla på hennes facebookprofil. Jag har inte gått in på hennes profil en enda gång sen jag fick veta att det var henne han träffade, det gjorde för ont. Det jag fick se knöt sig rejält i magen. Hon hade precis lagt upp en bild på en bebis och jag insåg snabbt att det var deras barn. Mitt ex namn nämndes även i kommentarerna. Mitt hjärta brast! Har gråtit slut på tårar och det känns som att jag får käftsmäll på käftsmäll. Barnet såg ut så som jag hade tänkt mig att vårt barn skulle se ut :( Jag tror faktiskt inte att jag någonsin kommer att komma över mitt ex samtidigt har jag den här känslan av ilska över att han övertalade mig till abort med ett barn jag egentligen ville ha. Hur tar jag mig vidare? Jag älskar honom så otroligt mycket men jag vill inte det! Det är ju så kört det kan bli att det någonsin skulle bli vi igen.

• Svar på tråden Mitt ex övertalade mig till abort och skaffade kort därefter barn med en annan. Hur hantera sorgen?
  • Colourfulrainbow

Beklagar det du fått gå igenom. Önskar att alla män hade fattat att det är kvinnans kropp och kvinnans val och inte försöka övertyga kvinnan att göra varken abort eller att behålla barnet. 

Gå inte in på deras facbook eller instagram nå mer nu, det kommer bara göra din smärta värre. 

Hur gammal är du om jag får lov att fråga?

• Anonym (...)

Jag beklagar. :( Har inget råd att ge, mer än att sörj, sörj och sörj för att slutligen komma vidare. Och har aldrig skrivit ordet förut, men styrkekramar från mig.

• Mimosa86

Åh fy fan.... vad vidrigt!

Jag tror enbart tiden kan läka dina sår och jag tycker du bör gå och prata med någon, kurator eller så. Så du inte tappar tro på människor, framtida lycka och dig själv.

Hoppas du finner styrka att ta dig vidare. Ta hand om dig!

• Anonym (Tjej)

Din stackare :/ Men blev han gravid med henne under en relation eller hur har barnet hunnit födas? Fick inte ihop det?

Låter jättehemskt hur som helst, ibland önskar man bara att man kunde vrida tillbaka tiden. Jag har också gjort en abort jag ångrar.

Som någon annan skrev, hur gammal är du?

• Anonym (olycklig)
    Colourfulrainbow skrev 2018-10-28 19:41:54 följande:

Beklagar det du fått gå igenom. Önskar att alla män hade fattat att det är kvinnans kropp och kvinnans val och inte försöka övertyga kvinnan att göra varken abort eller att behålla barnet. 

Gå inte in på deras facbook eller instagram nå mer nu, det kommer bara göra din smärta värre. 

Hur gammal är du om jag får lov att fråga?

Ja såhär i efterhand förstår jag inte att jag kunde ta det beslutet jag tog. Jag var väl stressad över situationen att behöva ta ett snabbt beslut samtidigt som han lyckades övertyga mig om att det var bäst med abort pga olika anledningar. Det kanske inte var ultimat just då eftersom jag var mitt uppe i att leta nytt boende osv men det är ju saker som skulle löst sig till bebisen kom. Ångrade mig direkt efter jag hade varit på sjukhuset och tagit det första pillret, började googla om det gick att stoppa på något sätt och ringde mitt ex och grät och sa att jag ångrat mig. Kommer aldrig förlåta mig själv om jag inte får chansen att bli gravid igen.

Nej tänker inte snoka mer nu. Klarar inte av att se den där lilla bebisen som jag så tydligt ser är hans. Mitt ex har jag avföljt på sociala medier för längesen.

Jag är snart 32.. Dejtar en hel del men det går sådär, känner mig smått stressad men vill inte vara en desperat jävel. 
  • Anonym (olycklig)
    Anonym (...) skrev 2018-10-28 19:54:12 följande:

Jag beklagar. :( Har inget råd att ge, mer än att sörj, sörj och sörj för att slutligen komma vidare. Och har aldrig skrivit ordet förut, men styrkekramar från mig.

Tack! Tycker att jag har sörjt tillräckligt men varje gång jag känner att jag tänker på honom lite mindre kommer en ny grej som gör att jag hamnar på botten igen. 
  • Anonym (X)

Din stackare! Jag har varit i en liknande situation två gånger!

Var ihop med en man och blev gravid. Han fick panik och trots att jag ville behålla så övertalade han mig till abort. Vi hade ju varit ihop så kort tid. Vi skulle göra abort nu och sedan få ett barn när vi var redo. Han fantiserade om hur bra det skulle bli etc. Så jag gjorde aborten. Var nog i din ålder då. Han lämnade mig typ två veckor efteråt. Blev sedan ihop med en ny ett halvår efter och hon blev gravid. De flyttade ihop... sedan vet jag inte mer för orkade inte följa det men har hört att barnet fötts. Jag var fortfarande kär då. Tog lång tid att hämta mig efter det.

2-3 år senare träffade jag en annan och blev kär igen. Blev gravid efter ett halvår ihop. För tidigt, samma grej och dum som jag var blev jag övertalad igen till abort. Han höll ut längre och lämnande mig efter ett halvår. Dock sågs vi igen ett halvår senare och hade sex en gång. Med skydd förstås som alltid annars. Men jag blev gravid igen! Den här gången sade jag inget innan det var försent för abort. Så nu har jag ett barn <3 och han är en bra och engagerad pappa. Dock har han träffat en ny. De har inga barn än men jag väntar varje dag på det beskedet. Är fortfarande jättekär i honom. Så på det sättet är det tungt vid lämning/hämtning etc när jag ser han och hans nya :/ Känns lite som att de har en familj med mitt barn och det gör ont.

I alla fall; detta trodde jag aldrig första gången detta hände i din ålder. Att jag skulle hamna i samma situation två gånger till!

Så kanske inte helt kört, även om du vill ha barn med just honom. De kanske gör slut eller han är otrogen. Men händer det igen så berätta inte att du är gravid förrän det är för sent för abort.

• Anonym (olycklig)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-10-28 20:55:16 följande:

Din stackare :/ Men blev han gravid med henne under en relation eller hur har barnet hunnit födas? Fick inte ihop det?

Låter jättehemskt hur som helst, ibland önskar man bara att man kunde vrida tillbaka tiden. Jag har också gjort en abort jag ångrar.

Som någon annan skrev, hur gammal är du?

Han blev inte gravid med henne under vår relation men de träffades ganska kort efter vår separation. Hon måste ha blivit gravid direkt när de träffades?? Senaste gången jag träffade honom (efter vi gjort slut) var i november förra året. Då bjöd han på middag och vi sov ihop och hade sex. Undrar om han hade börjat dejta henne då?

Barnet såg inte ut att vara helt nyfödd, snarare runt 2 månader. Nä jag vet seriöst inte när han träffade henne egentligen och hur jäkla snabbt hon blev gravid :(

Jag fyller snart 32, tyvärr.. Hur gammal är du och är du i ett förhållande nu?
  • Anonym (olycklig)
    Anonym (X) skrev 2018-10-28 21:15:01 följande:

Din stackare! Jag har varit i en liknande situation två gånger!

Var ihop med en man och blev gravid. Han fick panik och trots att jag ville behålla så övertalade han mig till abort. Vi hade ju varit ihop så kort tid. Vi skulle göra abort nu och sedan få ett barn när vi var redo. Han fantiserade om hur bra det skulle bli etc. Så jag gjorde aborten. Var nog i din ålder då. Han lämnade mig typ två veckor efteråt. Blev sedan ihop med en ny ett halvår efter och hon blev gravid. De flyttade ihop... sedan vet jag inte mer för orkade inte följa det men har hört att barnet fötts. Jag var fortfarande kär då. Tog lång tid att hämta mig efter det.

2-3 år senare träffade jag en annan och blev kär igen. Blev gravid efter ett halvår ihop. För tidigt, samma grej och dum som jag var blev jag övertalad igen till abort. Han höll ut längre och lämnande mig efter ett halvår. Dock sågs vi igen ett halvår senare och hade sex en gång. Med skydd förstås som alltid annars. Men jag blev gravid igen! Den här gången sade jag inget innan det var försent för abort. Så nu har jag ett barn <3 och han är en bra och engagerad pappa. Dock har han träffat en ny. De har inga barn än men jag väntar varje dag på det beskedet. Är fortfarande jättekär i honom. Så på det sättet är det tungt vid lämning/hämtning etc när jag ser han och hans nya :/ Känns lite som att de har en familj med mitt barn och det gör ont.

I alla fall; detta trodde jag aldrig första gången detta hände i din ålder. Att jag skulle hamna i samma situation två gånger till!

Så kanske inte helt kört, även om du vill ha barn med just honom. De kanske gör slut eller han är otrogen. Men händer det igen så berätta inte att du är gravid förrän det är för sent för abort.

Åh fy två gånger också :( Ibland tänker man inte klart när man är stressad, blir övertalad om att det kommer bättre tillfällen och hormonerna rusar runt i kroppen. Jag fick höra av mitt ex att jag helt säkert kommer hitta någon att få barn med men det var ju han som fick det. 

Så du var 34-35 år när du till slut behöll barnet? Vad fint att du fick ditt barn till slut <3 Hur tog han det att du inte hade sagt något innan? Sa du att du inte hade haft några symptom? Det var en rädsla jag hade också, att han säkert skulle träffa någon ny snabbt och de skulle vara hemskt att lämna barnet till dem varannan vecka. Att de skulle vara en gullig familj medan jag satt ensam och var olyckligt kär. Usch vad tungt det måste vara.. Känns det bra ändå på ett sätt att han alltid kommer att finnas i ditt liv pga ert gemensamma barn eller är det bara plågsamt? Jag tycker att det känns hemskt att jag kanske inte ens kommer att få se mitt ex igen (även om det säkert är bäst så).

Skulle jag bli gravid med ett engångsligg som jag inte känner något alls för vet jag faktiskt inte vad jag skulle göra.. Är rädd för att bli gravid igen med någon jag absolut inte vill ha barn med när jag inte har "råd" att göra abort igen, är supernoga med mina p-piller. Hoppas hoppas att den rätta dyker upp snart.
  • Colourfulrainbow

Men då är du ju inte alls gammal. Om du har ekonomin till det kan du till och med frysa in dina ägg. Annars så önskar jag dig lycka till med dejtingen, och hittar du inte Mr Right så kan du alltid skaffa barn på egen hand. 

Bra att du håller dig borta från deras facebook. Det han gjorde var oförlåtligt, men låt också det här bli en läxa för dig. Kom ihåg att din kropp bestämmer inte någon annan över.

Svar på tråden Mitt ex övertalade mig till abort och skaffade kort därefter barn med en annan. Hur hantera sorgen?