Inlägg från: Trolle1234 |Visa alla inlägg
  • Trolle1234

”Gemensamma” fakturor

Hej,

En fundering kring fakturor som är för barns räkning tex dagisavgift och livförsäkring när man har gemensam vårdnad.

Barnens mamma meddela mig idag att hon inte behöver betala dagisavgift eller försäkring för våra gemensamma barn, då det är mitt namn står på fakturorna.

Hon har betalt hittills men nu så vill hon inte det pga okänd anledning.

Vi har delad vårdnad med vv som avtalat.

Kommunen och försäkringsbolaget vill/kan inte splittra fakturorna i nuläget så det är ju som det är med den saken då.

Vad gäller? Och med vilken rätt kan hon låta bli att betala nått som gäller barnen?

Hon nyttjar dagiset lika mycket som jag och försäkringen får även hon nyttja om det händer barnen nått.

Så är det någon som har koll på vad som gäller?

Tack på förhand.

Gemensamma fakturor
  • Svar på tråden ”Gemensamma” fakturor
  • Trolle1234

Zinken skrev 2018-10-29 08:21:22 följande:

Kommunen kan visst splittra räkningar. De brukar de väl göra som standard? Du får prata med dem igen. Jag har gemensam vårdnad, vv men barnen är skrivna här hos mig. Men vi får varsin barnomsorgsräkning för de går efter vilket behov den föräldern som har barnen den veckan och dennes inkomst. Så jag får en räkning för min tid och min inkomst och deras pappa får en egen.

Annars skulle ju du kunna säga, ja men då behöver inte barnen ha barnomsorg de veckorna de är hos sin andra förälder. Så ring till dem.

Nej deras system kan inte det och inte häller skriva till målsman för mina barn istället för mitt namn på fakturan. Ska få prata med högre instans då det faktist är ett stort problem för många.

/Trolle

• Trolle1234

Tack för alla svar.

Prata med kommunen och dom hävdar att hon har rätt att ha barnen på dagis oavsett vem fakturan går till.

• Trolle1234
    Zinken skrev 2018-10-29 12:24:24 följande:

Men då får hon väl inte ha barnomsorg om hon inte vill betala för den. Är ju bara ta bort hennes timmar tills hon går med på att betala.

Konstig kommun, säger väl sig självt att alla inte kan ha gemensamma ekonomiska räkningar när man gått isär.

Det är ju något många bråkar om. Hur avgör de hur mycket ni ska betala då? Utgår de från en eller bådas inkomst?

Precis vad jag sa till kommunen nu och dom skulle se om dom ev kunde lösa det på ett annat sätt. Dom ska ringa upp mig imorgon. Men avgiften sätts efter min inkomst då barnen står skrivna hos mig.

Men vad säger lagen? Tänker på föräldrabalkens 7 kapitel stycke 1..
  • Trolle1234

Kul att få många svar och hjälp????

Det verkar tyvärr somm att många har samma problem som jag.

Borde finnas bättre regler för sånna ?enkla? problem .

• Trolle1234
    Trolle1234 skrev 2018-10-31 17:35:58 följande:

Hur går man vidare med en sån här grej rent generellt?

Är indrivning via kronofogden nått att tänka på?
  • Trolle1234
    AvalonC skrev 2018-11-01 23:11:25 följande:

Men meddela ditt ex att du från och med nästa månad har ändrat barnens tid på fritids till 6-17 på dina veckor och att de är lediga därifrån på hennes veckor.

Då behöver du bara betala för de timmarna när du har barnen där och hon får lösa sin barnomsorg.

Ändrar hon sig och vill betala för sina timmar så är ju det toppen... dåligt att hon sätter dig i sitsen att betala allt för att du måste för att inte få anmärkning när barnen är gemensamma.

Vi betalar för platsen bara tyvärr så hon har rätt att ha barnen där.

Så jag får inte säga upp några timmar.
Svar på tråden ”Gemensamma” fakturor