• sysop

”Gemensamma” fakturor

Zinken skrev 2018-10-29 08:21:22 följande:

Kommunen kan visst splittra räkningar. De brukar de väl göra som standard? Du får prata med dem igen. Jag har gemensam vårdnad, vv men barnen är skrivna här hos mig. Men vi får varsin barnomsorgsräkning för de går efter vilket behov den föräldern som har barnen den veckan och dennes inkomst. Så jag får en räkning för min tid och min inkomst och deras pappa får en egen.

Annars skulle ju du kunna säga, ja men då behöver inte barnen ha barnomsorg de veckorna de är hos sin andra förälder. Så ring till dem.

Samma här
  • sysop
    Trolle1234 skrev 2018-10-29 11:48:23 följande:

Tack för alla svar.

Prata med kommunen och dom hävdar att hon har rätt att ha barnen på dagis oavsett vem fakturan går till.

Tjänstemän på kommunen kan ibland vara lite trögtänkta be att få tala med en chef.

Du kan också ändra tiden i förskolan så att det bara blir dina tider, dina timmar. Vi har så att upptill 15 tim/v så är det ett pris och ett annat däröver, det är möjligt att ni har ett annat system.

Det verkar knäppt av ditt X att inte se att avgifter/kostnader bör delas lika mellan föräldrarna.
  • sysop
    Trolle1234 skrev 2018-10-30 18:53:41 följande:

Kul att få många svar och hjälp????

Det verkar tyvärr somm att många har samma problem som jag.

Borde finnas bättre regler för sånna ?enkla? problem .

Jag håller med dig fullständigt, tyvärr så är det ganska mycket runt vårdnadsproblematik som är mer eller mindre oreglerat.
  • sysop
    Trolle1234 skrev 2018-11-01 22:04:03 följande:
    Är indrivning via kronofogden nått att tänka på?
    Knappast, först och främst så kostar det en slant sedan så räcker det med att den andra parten bestrider fordran då måste du föra talan i Tingsrätten med ytterligare kostnader.

Och detta blir för varje faktura.

Så det måste till en bättre lösning
  • sysop
    äldreochklokare skrev 2018-11-02 09:06:24 följande:
    Du får kalla in henne till samtal på familjerätten där ni får hjälp att prata och skriva ett avtal där ni då kan skriva att ni ska betala halva räkningen (ska ju verkligen inte behövas, men uppenbarligen) 

Det kanske räcker att du ringer familjerätten och rådfrågar dem, sen talar du om för henne att du gjort detta, och att om hon inte betalar sin halva så kommer ni båda bli kallade till ett samtal där. Det kanske räcker för att stressa upp henne lite till att hellre betala än att gå på samtal där? 
    Om det fungerar vore det kanske en enkel lösning, men hon kan säga att hon inte vill komma till familjerätten och då står det och stampar på samma ställe.
Svar på tråden ”Gemensamma” fakturor