• Hampua37

Är jag på väg att bli utköpt? Vad ska jag göra?

Har jobbat i ca tre år på ett företag med ett 30-tal anställda i Stockholmsregionen. Jag har en nyckelroll på företaget och har slitit hårt med mycket övertid, stress och press.

För ca 9 månader sedan gick jag in i väggen. Jag hade under en längre period mått dåligt men jobbat på och ignorerat symptomen. Blev sjukskriven i två månader på studs, och är fortfarande sjukskriven. Har påbörjat medicinering och känner mig en aning bättre och hoppas att jag kan vara på benen snart igen. Vill verkligen inte vara sjukskriven längre men mår än så länge inte bra nog att återgå till arbetet. Men fortsätter förbättringen i denna takt så vill jag givetvis tillbaka till arbete! Är inte kul att gå hemma, förlora pengar och känna sig som en belastning för samhället.

Under sjukskrivningen har jag inte hört i princip något från företaget. Ingen fråga om hur jag mår, om hur man kan hjälpa mig, inget om rehabilitering, ingenting. Dock för någon månad sedan ville man plötsligt ha ett möte med mig och jag träffade personalchefen. Det var då tydligt att man inte ville ha mig tillbaka. Saker som "det kanske inte är rätt jobb för dig", "det är en stressig arbetsplats, och det kommer inte bli bättre dom närmaste åren", "du bör tänka på din hälsa i första hand och kanske fundera på något annat?" och liknande.

Han nämnde arbetsträning som ett alternativ ("men det blir väl inte än på ett tag va?"), men det kändes mer som att han sa detta för att det är ett krav att man ska erbjuda det. Upplägget kändes verkligen som att man ville att jag skulle söka mig om efter ett nytt arbete. Visst, jag förstår dom. Jag har en viktig roll och har visat att jag har en gräns när det kommer till stress - men samtidigt gjorde jag under tiden jag arbetade ett bra jobb vilket jag påpekade. Personen varken bekräftade eller förnekade detta, och det var återigen tydligt att man inte vill ha mig tillbaka.

Jag lämnade mötet med en bitter eftersmak. Kanske uppfattade jag detta fel, men med tanke på vad som sades (om än inlindat i fina ord som "tänk på din hälsa i första hand") så tror jag inte det. Jag är på bättringsvägen men nu känns det inte alls kul att komma tillbaka så småningom till jobbet efter detta möte. Hade hoppats på att man skulle säga att man hoppades att jag snart skulle komma tillbaka, och att man givetvis ska hjälpa mig tillbaka osv.

Så min fråga är: Tror ni att man kommer att initiera en utköpningsprocess nu eller vill man vänta på att jag ev. initierar ett sådant förslag? Vad ska jag göra? Jag vill självklart tillbaka till arbetet när jag känner mig bra nog för detta, men det är inte roligt att komma tillbaka till ett ställe där man inte är önskvärd. :(

Hjälp mottages tacksamt.

• Svar på tråden Är jag på väg att bli utköpt? Vad ska jag göra?
  • Tiina87

Du ska vända dig till ditt fackförbund och ta hjälp av dem.

Dessutom verkar det som att din ag har brustit i sitt rehabansvar.

• Hampua37
    Tiina87 skrev 2018-10-28 23:12:54 följande:

Tack, men dom kan inte ge råd vad beträffar att bli utköpt. Håller för övrigt med om att ag inte tagit sitt rehabansvar. Har aldrig varit med om något så oseriöst tidigare i mitt liv. :(
  • Hampua37
    Tiina87 skrev 2018-10-28 23:12:54 följande:

Tack, men dom kan inte ge råd vad beträffar att bli utköpt. Håller för övrigt med om att ag inte tagit sitt rehabansvar. Har aldrig varit med om något så oseriöst tidigare i mitt liv. :(
  • Kjell2

Se till att du har ditt fack med i processen. Kallar chefen till nytt möte se till att ha någon från facket med.

Vad arbetsgivaren vill är svårt att veta. De kanske bara vill ge dig en signal om att söka nytt jobb.

Du måste ta en rejäl funderar på vad du vill. Komma tillbaka, bli utköpt, aldrig mer sätta din fot på det jobbet. Drar processen ut långt på tiden och arbetgivaren spelar sina kort rätt kan din anställning bli avslutad.

• Tiina87
    Hampua37 skrev 2018-10-29 12:44:48 följande:

Jo, facket ger råd och är med på utköpningsprocessen.
  • Hampua37
    Kjell2 skrev 2018-10-29 12:52:14 följande:

Se till att du har ditt fack med i processen. Kallar chefen till nytt möte se till att ha någon från facket med.

Vad arbetsgivaren vill är svårt att veta. De kanske bara vill ge dig en signal om att söka nytt jobb.

Du måste ta en rejäl funderar på vad du vill. Komma tillbaka, bli utköpt, aldrig mer sätta din fot på det jobbet. Drar processen ut långt på tiden och arbetgivaren spelar sina kort rätt kan din anställning bli avslutad.

Det är precis detta jag misstänker att dom gör. Just det att han sa "Det kommer att dra ut på tiden innan du kommer tillbaka va? Jag menar, sånt här ska man inte stressa med". Det var inte ett ord om att man ser fram emot att jag kommer tillbaka så småningom eller någonting.

Har läst lite på nätet och det verkar vara så att efter 1 års sjukskrivning kan man faktiskt göra sig av med personen, och LAS gäller inte längre. Stämmer detta? I så fall måst jag agera snart. Och nej, jag vill verkligen inte tillbaka till ett företag som hanterar sin personal på detta sättet. Tack för svar förresten!
  • Hampua37
    Tiina87 skrev 2018-10-29 13:48:07 följande:
    Jo, facket ger råd och är med på utköpningsprocessen.
    Märkligt, när jag ringde dom sist sa dom att dom inte kan vara delaktiga i diskussioner om utköpning. Unionen för övrigt...
  • Kjell2
    Hampua37 skrev 2018-10-29 16:29:03 följande:
    Det är precis detta jag misstänker att dom gör. Just det att han sa "Det kommer att dra ut på tiden innan du kommer tillbaka va? Jag menar, sånt här ska man inte stressa med". Det var inte ett ord om att man ser fram emot att jag kommer tillbaka så småningom eller någonting.

Har läst lite på nätet och det verkar vara så att efter 1 års sjukskrivning kan man faktiskt göra sig av med personen, och LAS gäller inte längre. Stämmer detta? I så fall måst jag agera snart. Och nej, jag vill verkligen inte tillbaka till ett företag som hanterar sin personal på detta sättet. Tack för svar förresten!
    Kan inte tidreglerna men har för mig det är vilkorat mot rehab och arbetsanpassning. Man måste som arbetgivare försöka fixa jobb.

Vill du inte tillbaka så börja söka nytt jobb. Sällan värt att kriga. 
  • Hampua37
    Kjell2 skrev 2018-10-29 16:36:35 följande:
    Kan inte tidreglerna men har för mig det är vilkorat mot rehab och arbetsanpassning. Man måste som arbetgivare försöka fixa jobb.

Vill du inte tillbaka så börja söka nytt jobb. Sällan värt att kriga. 
    Ja, han började prata om just arbetsträning och rehabilitering. Det var liksom inget om att komma tillbaka till tjänsten direkt efter sjukskrivningen utan som sagt arbetsträning. Vidare ville han noga påpeka flera gånger att "det är bara den här tjänsten vi har hos oss till dig", just i samband med att "tjänsten passar dig kanske inte så bra?"

Fan, som att man har lättare att ta sig tillbaka till arbete med såna här arbetsgivare. Självkänslan är verkligen på botten nu efter detta möte - och det gör det inte lättare att söka nytt heller för den delen... Mår skit av detta, som om det inte vore nog med det jag är sjukskriven för.
  • Tiina87
    Hampua37 skrev 2018-10-29 16:29:48 följande:

Märkligt, när jag ringde dom sist sa dom att dom inte kan vara delaktiga i diskussioner om utköpning. Unionen för övrigt...

Då har dem ändrat de senaste åren.
Svar på tråden Är jag på väg att bli utköpt? Vad ska jag göra?