• Sasu

BF juli 2019 - stannar på FL

Vet inte om jag skrivit här inne innan, men är 24 år och väntar mitt första barn, BF om 5 dagar!

Var på bio igår och hade sammandragningar och nästan som mensvärk ganska så tätt inpå varandra, är också jävligt dålig i magen.. hoppas verkligen att det sätter igång till helgen ????

• Sasu
    naano skrev 2019-07-04 10:31:47 följande:

Stort grattis Anatomy!! Ta hand om er nu och njut av känslan av att ha blivit mamma för första gången :))

Sasu, det låter ju lite som om det kanske inte är så långt kvar tills det drar igång på riktigt? Spännande!!

Skiljer så mycket från dag till dag, idag har jag inte haft en enda värk, medans igår hade jag värkar hela eftermiddagen från och till :) vill bara att det sätter igång!!
  • Sasu
    naano skrev 2019-07-04 19:11:35 följande:

Ja det är ju så, olika från dag till dag. Idag har jag haft molvärk nästan hela dagen och varit riktigt risig i kistan men nu på kvällen så är allt som vanligt igen. Och bebis boxar på för fullt där inne! :)

Men så vet man ju att när det väl drar igång så är det absolut ingen tvekan om det. Det märker man. ;)

Jag undrar sååå hur denna förlossning kommer att vara.. snabb igen eller utdragen. Hoppas verkligen jag kan rida ut smärtorna på ett bra sätt.. första var överjävlig. Andra gick ju så fort att jag bara fick gasen. Hann inget annat men det gick förvånansvärt bra.

Dessa barn... ger oss gråa hårstrån innan de ens är födda. :))

Jag hoppas på en snabb och smidig förlossning, trots att jag är förstföderska. Min mamma har ju bara haft snabba förlossningar, öppnat sig på någon timme och vi ungar kom ju ut på bara några få krystningar, så hoppas jag är likadan på det sättet! :) Känner dock på mig att hon är ganska stor där inne, så är ju lite smått rädd över att spricka, varken jag eller sambon har ju varit små bebisar precis, båda runt 4800gr.
  • Sasu
    frökenBea skrev 2019-07-07 22:12:41 följande:

Haha, ja, jag hoppas vi slipper gå över :( ikväll rör bebisen sig så mycket att det känns som hon e på väg genom rumpan. Obehaglig känsla :/

Hade precis likadant igår, både jag och sambon var redo på att vattnet skulle gå med tanke på hur mycket hon tryckte neråt, var mycket starkare tryck neråt igår än det har varit innan. Har nu haft mensliknande smärta i nedre delen av buken halva natten, BF imorgon, så hoppas det sätter igång idag :)
  • Sasu
    Ellen07 skrev 2019-07-08 10:06:47 följande:

Jag har bf 10 kände precis som du och vaken till 2:30 inatt hade värkar med 8-10min mellanrum dock stannade av helt och somnar jag sedan och nu på morgonen har förvärkar ganska ofta ! Hoppas på barn inom snart

började få förvärkar för någon timma sen, ca. 10-15 min mellan varje värk, mensvärken sitter kvar än och hon trycker på som bara den neråt! Är så spänd på att det ska sätta igång!
  • Sasu
    Lestina skrev 2019-07-08 12:04:13 följande:

I morse tittade vår lilla dotter ut, några dagar innan bf.

Allt gick bra och det hela tog ca 12 timmar från första värkarna. Kom in till förlossningen med värkar var 3e minut men hade bara öppnat mig 2 cm, lite fostervatten hade börjat läcka. Jag förberedde mig på ett lååååååångt värk arbete men öppnade mig relativt snabbt :)

Grattis! Skönt att det inte tog så lång tid ändå :)
  • Sasu
    LoveEver skrev 2019-07-08 23:08:43 följande:

Ser att du är online (eller precis varit) hur har det gått för dig ?

Värkarna lugnade ner sig runt kl. 18, ganska skönt ändå med tanke på att vägen till sjukhuset är blockerad av en lastbil som står rakt över vägen! Imorgon får det gärna sätta igång igen! :)
  • Sasu
    LoveEver skrev 2019-07-08 23:18:58 följande:

Ojdå ja men det var väl tur då att det lugnade ner sig :) när har du BF ?

Imorgon är hon beräknad, så hoppas på att det sätter igång imorgon eller i övermorgon, ville inte gå över för mycket :) blir igångsatt v.41+0 om jag inte kommit igång tills BM besöket den 12/7..
  • Sasu
    LoveEver skrev 2019-07-09 20:47:58 följande:

Tack så mycket :))

Kl 19.47 kom hon vårt lilla hjärta <3

Nu blir det massa mys (och onda eftervärkar)

Det var snabba ryck! Grattis till lilla dottern! :D

Min lilla visar inga tecken på att komma ut ännu, lika envis som mamma och pappa kan man väl säga! :)

• Sasu

Nu gick vattnet!

Fick tid in till förlossningen imorgon då vätskan är klar och jag inte har några värkar än. Äntligen!!

• Sasu
    Jagförsöker skrev 2019-07-11 00:20:19 följande:

Men va spännande nu håller vi tummarna för dig <3<3

Bra om du lyckas sova några timmar så du orkar när det sätter igång! Lycka till :):)

Lyckades få 3 timmars sömn iallafall, trots smärtsamma värkar som jag vaknade av lite då och då :) nu ska jag duscha och äta en ordentlig frukost innan vi åker in :)
  • Sasu

Kl. 18:30 igår tittade min lilla dotter ut :) BM säger att själva förlossningen endast tog 4 och en halv timme! Sa att jag var gjord för att föda barn! :) Lilla tösen har tillochmed låtit mig och sambon sova inatt, nu bara att invänta att BM ska komma och göra lite kontroller på henne då jag hade tidigt vattenavgång, så måste dubbelkolla för infektioner!

• Sasu
    frökenBea skrev 2019-07-14 10:40:13 följande:

Hej alla! Hur går det för er som fått era bebisar?

Och er som fortfarande väntar...jag är en av dom.

V 41 idag och spyr fortfarande!! All min goda frukost bara vände 2 min efter :((

Just nu är längtan efter att kunna avnjuta en måltid utan att vara rädd för att den ska komma upp och att slippa känna sig konstant uppsvälld, störst!!

Usch, hoppas spyorna ger sig snart och att förlossningen sätter igång snart! Själv har jag svårt att sköta magen efter förlossningen, och har lite svårt att hålla tätt ibland, så blir att gå ofta på toa och ha stora bindor på sig.. torka sig gör ju ont som in i helvete då jag har några stygn ????

Vi kom hem från BB igår kväll. Lillan ville inte sova i spjälsängen så det slutade med att hon sov i ett babynest mellan mig och sambon, vilket funkade mycket bättre då hon kunde både se och höra oss,det lugnade ner henne direkt :) Fick problem med Amning på BB då hon inte kunde få ett ordentligt tag om bröstet, så använder nu amningsnapp och pumpar varannan amning för att se till att hon får i sig tillräckligt med mat och att mjölken ska sätta igång så fort som möjligt. Skall in på uppföljning och kontroller på tisdag för att se så hon inte tappar i vikt :) Men nu ammar hon ju 3-4 gånger på mindre än 2 timmar och sen sover hon några timmar för att sen amma igen, så skall ringa in till BB och kolla om jag fortfarande måste pumpa :)
  • Sasu
    SarisHaglis skrev 2019-07-17 01:01:40 följande:

Vad hos bm den 15 juli, bf dagen. Hon sa att lillen ligger så långt ner det bara går nu, det är bara en tidsfråga. Ska upp för igångsättning den 23/7, och bm sa att vi skulle ta med oss väskan för ingen åker hem utan bebis om man säger så. Och eftersom det är mitt andra barn så kan det gå väldigt fort efter r gjort hinnsvepning. Vi får väl se om han kommer innan. Men känns skönt att ha ett slutdatum nu ändå. Hur känns det när vattnet går? Det hände aldrig första gången jag var gravid. Om jag sitter och kissar bara, hur ska man veta om vattnet går då? Haha

När mitt vatten gick så kändes det inget, blev bara helt dyngsur :) var en klar vätska som var nästan luktfri! Rekomenderar att gå runt med en binda nu i det sista! Vattnet kommer fortsätta sippra tills barnet täpper till så att säga, så även om du sitter och kissar så kommer du känna av efter du är klar att det fortsätter läcka.
  • Sasu

Grattis till alla som fått sina bebisar! :)

Någon som har lite tips på hur man får bort bajsfläckar från kläder?? har försökt med vanish, både att gnugga in det blandat med lite vatten och att lägga det i blöt innan tvätten.. men blir inte av med fläckarna!! så tråkigt när det är en bajsfläck på ryggen! :( Någon som kan nåt bra husmorsknep??

• Sasu
    EllieJo skrev 2019-08-02 09:27:02 följande:

Mitt bästa knep är att lägga plagget i en fryspåse med vatten & pulver vanish över natten & sen tvätta :) funkat varje gång!

Lycka till!

Det ska jag testa! Blir helt knäpp på dessa fläckar, är särskilt svårt att få bort dom från de vita kläderna :)
Svar på tråden BF juli 2019 - stannar på FL