Inlägg från: Deceree1 |Visa alla inlägg
  • Deceree1

Val av hundras! Hundintresserade se hit!

Eftersom jag själv har schäfer så vurmar jag naturligtvis för den rasen. Min första schäfer blev nästan 10 år, inga sjukdomar innan den blev gammal och fick cancer. Min andra schäfer blev 13 år, inte heller den hade några sjukdomar förrän den blev gammal och fick cancer. Min nuvarande schäfer är fem år och inga sjukdomar än så länge.

Jag har bara valt rakryggade schäfrar. Inga problem med höfter på någon av dess tre.

Och en sak till - en klokare hund än schäfer, det får man leta efter. Har haft samma ras i 30 år. En underbar hundras :)))

• Deceree1
    Tidvatten skrev 2018-10-29 21:41:58 följande:

Hur är det med schäfern och vaktinstinkt? Verkar då inte vara som en rottweiler i alla fall. Utav det jag läst på internet så är en rottweiler svårare att hantera då den kräver mer av sin ägare pga stor vaktinstinkt. 

Jodå, den vaktar allt men är inte nojig och skäller vid minsta ljud. Jag har sovit ensam i min stuga hela sommaren med min hund och jag har inte varit rädd en endaste sekund. Jag litar till 100% att min schäfer skyddar mig.
  • Deceree1

Däremot så låter hon mycket. Hon typ skriker när hon är glad och hon säger till om vad det är hon vill. Jag kan be henne om saker i en normal samtalston och hon fattar vad det är hon vill, typ, du, nu vill jag dammsuga, kan du gå ut på balkongen? Hon går ut direkt. Eller du, nu vill jag bädda, då hoppar hon ner från sängen direkt. Osv osv. Schäfern är smart och lättlärd. Fast det är många andra raser också, förstås.

• Deceree1
    Tidvatten skrev 2018-10-29 23:50:17 följande:

Men skulle du säga att schäfern passar som förstagångshund eller är den lika tuff och hård som en rottweiler verkar vara? 

Det är så himla individuellt. Jag känner en rottis som är väldigt mjuk och min hund är både och så det är svårt att säga. Jag kan nog inte säga generellt faktiskt. Sen om schäfer är en förstahund är är också svårt att svara på. Det är också individuellt fast människan då förstås. Min förstahund va schäfer.

Man behöver inte tävla och sånt för att man ha schäfer men den ska ha ganska mycket motion. Och tankearbete. Jag cyklar med min hund och senvår, sommar och tidighets simmar hon ganska mycket. Hon älskar vatten.

En schäfer som får ett dåligt beteende får det för att den är underaktiverad. En valpkurs är alltid bra. Och att tänka på att man ska vara konsekvent.

Exempelvis kan inte en person låta hunden vara i soffan om den andra säger att den inte får det. Antingen får den alltid ligga i soffan. Eller aldrig.

Hunden kan inte veta om den är ren eller lortig. Har man bara sunt förnuft, är konsekvent och kan sätta gränser så ser inte jag nåt hinder att man skulle kunna ha schäfern som förstahund.
  • Deceree1
    Tidvatten skrev 2018-10-30 01:29:37 följande:

Förstår. Har du några bra kennlar att rekommendera? En del verkar ha som krav att man ska tävla med sin schäfer och det har vi inte tänkt.. 

Inte på rak arm, du får nog googla, men jag tror att dom flesta uppfödare föder upp 45-gradersvinkeln på bakdelen. Jag har som sagt haft tre st rakryggade schäfrar och ingen av dom har haft problem med höfterna så jag skulle rekommendera en rakryggad schäfer. Jag kan hjälpa dig att kolla lite :))
  • Deceree1

En sak kan man tänka på. En schäfervalp kan vara väldigt jobbig och man måste ha tålamod. Som sagt alla schäfrar är ju olika och mina två första va jättelugna och lättfostrade. Den jag har nu är betydligt mer krävande och dominant. Men om man lyckas ta sig igenom valptiden och fostrar väl så har man en underbar lyhörd kompis sen :))

• Deceree1
    Tidvatten skrev 2018-10-30 11:13:16 följande:

Ja, jag har förstått det som att man ska ta en rakryggad schäfer. Tittat runt bland lite olika uppfödare och än så länge har jag hittat väldigt många som inte föder upp rakryggade :/ 

Ja, ja vet, det är svårt men nåt ska vi väl hitta. Jag ska kolla runt lite med.
  • Deceree1
    Anonym (Schabbe) skrev 2018-10-31 09:53:46 följande:

Jag skulle rekommendera chabrador, det är ju ingen egen ras egentligen men är en vanlig och bra blandning mellan labbe och schäfer. Mycket gott lynne och är bra på att tänka och spåra med. De skulle helt klart passa med den beskrivningen du ger. Just denna blandningen håller sig oftast väldigt friska men ni måste ju ändå kolla upp ev sjukdomar i släkten, men det ska man ju alltid göra oavsett ras och vart man köper.

Vi har haft flera i Chabradorer i min familj under åren och har vart väldigt nöjda. Sämsta hunden vi haft var en korsning mellan schäfer och Kommandor (Osäker på stavning).

Hur kan du rekommendera nåt som inte finns?! Och risken blir att den ser ut som en schäfer som är stabbig och hängbron. Det är bland det värsta jag vet.
  • Deceree1

Jag kan inte ens förstå att en människa skulle vilja blanda dessa två raser, det är ju horribelt!

• Deceree1
    Deceree1 skrev 2018-10-31 10:10:30 följande:

Hur kan du rekommendera nåt som inte finns?! Och risken blir att den ser ut som en schäfer som är stabbig och hängbron. Det är bland det värsta jag vet.

Hängöron!
  • Deceree1
    LFF skrev 2018-10-31 10:20:10 följande:

Håller med.

Jag förstår mig iof inte på någon form av blandisavel som inte är prestationsinriktad, som tex inom slädhundssporten. Men även där är den av ondo eftersom det blir svårare för de med renraser att tävla och få bra resultat pga alla fågelhundsmixar som är mycket snabbare vilket leder till att raserna lättare hamnar i klorna på de som bara ser ett gulligt utseende.

Ja, o sen att nån rekommenderar det får magen att vändas ut och in. Jag är också emot blandavel. Det är inte seriöst.
Svar på tråden Val av hundras! Hundintresserade se hit!