Inlägg från: Pascal |Visa alla inlägg
  • Pascal

Gravidpenning och föräldrapenning vid tidig/sen förlossning?

Du får bara graviditetspenning tom 10 dagar innan BF. Så tiden efter det och fram tills barnet kommer får man antingen ta föräldrapenning eller inget alls om man klarar sig utan ersättning för dom dagarna. Alternativt att man tar ut semesterdagar från jobbet om man kan det :)

• Pascal
    Deeelicious skrev 2018-10-30 17:03:16 följande:

Jobbar på en arbetsplats som beviljar graviditetspenning två månader innan pga tungt arbete.

Ja, du får ta ut det 2 månader innan men som längst tom 10 dagar före BF. Längre än så kan du inte få. Så om du tex har BF 1/12 så får du gravpenning från 60 dagar innan och max tom 21/11. Är helt säker på detta då jag själv fick barn i somras och tog 2 mån gravpenning. All info finns att läsa på försäkringskassans hemsida.
  • Pascal
    Deeelicious skrev 2018-10-30 21:09:11 följande:

Okej, av vilken anledning, vet du? Så man ska alltså vara utan pengar i 10 dagar eller mer om förlossningen sker senare än bf?

Ehe, jaa som jag skrev så har jag själv nyss varit gravid och haft gravpenning och gick då in på fk hemsida för att få information om vad som gällde. Något du också kanske borde göra för att få klartext. Där står det klart och tydligt att du får gravpenning tom senast 10 dagar före BF. Så jaa, du får antingen gå utan ersättning, ta av sparade pengar, semesterdagar eller ta ut föräldrapenning. Det gäller för alla oavsett vad man tycker om det.
Svar på tråden Gravidpenning och föräldrapenning vid tidig/sen förlossning?