• Anonym (väninnan)

Måste man köpa nåt på babyshower?

Min bästa vän väntar barn vilken dag som helst, och nu har några i vårt "gäng" börjat fixa med kvälls-baby-shower. Jag tycker det är rätt fånigt, främst för att vad som helst ännu kan hända och det är bakvänt att köpa en present till någon som inte är född än. Jag har flera i bekantskapskretsen som fött döda barn, där barnet dött sent i graviditeten, ett barn till och med under förlossningen. 

Mitt förslag är att vi ordnar en mysmiddag med häng och att vi ger den gravida presenter istället. Har erbjudit mig att laga varmrätten (älskar att bjuda vänner på middag). Resten protesterar nu och säger att jag "målar fan på väggen" och att det är taskigt att inte köpa en barnpresent, det är tydligen meningen med allt. Jag tänker att det är som möhippor, att man får tolka presenterna man ger på sitt sätt. 

Vad hade ni gjort? Är det bara jag som tycker idén med baby-shower är lustig?

• Svar på tråden Måste man köpa nåt på babyshower?
  • Långbenopluto

En baby-shower är en fin idé, även om nåt skulle hända och barnet dör, så är den gravida kvinnan ändå en mamma.

Så den motiveringen tycker jag inte håller. 

Men det är frivilligt att vara med, du kan avstå.

• Duckan

Aldrig varit på en shower, men om så skulle jag absolut köpa en present.

• Anonym (väninnan)
    Salmiakk skrev 2018-10-30 10:36:08 följande:

En baby-shower är en fin idé, även om nåt skulle hända och barnet dör, så är den gravida kvinnan ändå en mamma.

Så den motiveringen tycker jag inte håller. 

Men det är frivilligt att vara med, du kan avstå.

Hon är väl mamma när barnet föds, inte innan??
  • Anonym (Linn)

Jag förstår att det din omgivning varit med om gör dig försiktig, men jag lovar att även den blivande mamman är medveten om riskerna... Som jag ser det är en baby shower ett sätt att stötta den blivande mamman och ge henne hopp om att allt kommer gå bra. Skulle något hemskt hända kommer ju inte er baby shower att göra situationen sämre, tvärtom så kommer den att vara en påminnelse om vilka fina vänner hon är omgiven av som hon kan söka stöd hos.

Så jag tycker att du ska gå på baby showern om du tror att du kan glädjas med din vän och lämna din oro hemma. Och ja, alla brukar ta med sig presenter. Men det handlar inte om att lägga ner någon förmögenhet. Det brukar variera med allt från amningsskydd till mjukisdjur till babysitter.

• Duckan

Om du absolut inte vill köpa något till barnet kan du väl köpa något åt den blivande mamman? En gravidmassage eller dylikt?

• Anonym (Linn)
    Anonym (väninnan) skrev 2018-10-30 10:42:35 följande:
    Hon är väl mamma när barnet föds, inte innan??
    Jag kan såklart inte skriva vad Salmiakk menade med sitt inlägg. Men jag är gravid med nära till förlossningen och jag ser mig själv som mamma trots att mitt barn inte är fött ännu. Det är ju en levnadsduglig människa även om den råkar finnas i min mage en stund till. Och även om mitt barn skulle dö skulle jag fortfarande anse mig själv vara en mamma, om än till ett dött barn...

Så visst finns det något att fira även innan barnet har kommit till världen.
  • Anonym (väninnan)
    Duckan skrev 2018-10-30 10:48:52 följande:

Om du absolut inte vill köpa något till barnet kan du väl köpa något åt den blivande mamman? En gravidmassage eller dylikt?

Det har jag föreslagit, men alla säger att barnet ska firas. Jag får nog fixa något eget.
  • beccagranen

Köp present till barnet eller föräldrarna. Mina vänner ordande en babyshower för mig, och jag fick också presenter. Vi fick ett presentkort på familjefotografering, och presentkort på en lokal nyöppnad restaurang som vi passa på att nyttja innan barnet kom. Så jag tycker absolut att man kan ge föräldrarna något, fick också en amningskudde.

• Anonym (väninnan)
    elyse skrev 2018-10-30 16:00:25 följande:

Köp nåt till mamman då.

Det är ju det de andra säger att man inte "får". Det är barnets fokus. Men det kan man väl strunta i. 
  • Poppy75

Men varför är det så illa att köpa present till barnet i magen? Skulle det värsta hända och barnet dör så kommer föräldrarna bli lika ledsna oavsett. En avstådd present kommer inte skydda det minsta mot sorgen att mista barnet i magen. 

• Duckan
    Det är ju det de andra säger att man inte "får". Det är barnets fokus. Men det kan man väl strunta i

Ja, det tycker jag att du kan göra ts. En present till den blivande mamman är också trevligt att ge.
  • Anonym (S)

Håller med dig TS! Har alltid tyckt att babyshower är barnsliga och att det är litet som en teater! Du får köpa precis vad du vill! Jag resonerar som du! Go for it!

• Anonym (Hanna)

Självklart kan du köpa en present till mamman istället för till barnet, det ser jag ingetmkonstigt i. Men jag förstår inte riktigt vitsen med att ta upp det med nån annan, om du bara köpt ett fint "skämma-bort-dig-set" till den blivande mamman utan att kommentera det på något sätt har jag mycket svårt att tro att nån annan skulle bry sig eller ens uppmärksamma det. Problemet är nog att du har ett behov av att göra en grej utav det ochvill styra hur andra gör och främst att du klankar ned på deras festide. Visst kan man framföra krtik om man tycker det är viktigt, men det är ju inte konstigt om folk blir irriterade.

Svar på tråden Måste man köpa nåt på babyshower?