• Anonym (Astig)

Ska astigmatiker ha glasögon?

Bara nyfiken på om astigmatiker som inte har något synfel på varken långt eller nära håll ändå behöver glasögon och varför i så fall?

• Svar på tråden Ska astigmatiker ha glasögon?
  • mammatill6

För mig fladdrar bokstäverna och det är ansträngande att läsa. Får lätt ont i huvudet

• Anonym (Astig)
    mammatill6 skrev 2018-10-30 22:10:21 följande:
    För mig fladdrar bokstäverna och det är ansträngande att läsa. Får lätt ont i huvudet
    Så det behövs alltså ändå trots inga andra synfel? Intressant då min förra optiker tog bort astigmatismcylindern på mina glasögon. Obestämd Nu har jag en ny optiker och det funkar jättebra med cylindern.
  • mammatill6
    Anonym (Astig) skrev 2018-10-30 22:23:27 följande:

Så det behövs alltså ändå trots inga andra synfel? Intressant då min förra optiker tog bort astigmatismcylindern på mina glasögon. Nu har jag en ny optiker och det funkar jättebra med cylindern.

Men har du något annat synfel?
  • Anonym (Astig)
    mammatill6 skrev 2018-10-30 22:37:18 följande:
    Men har du något annat synfel?
    Nu har jag progressiva glasögon men det här går tillbaka väldigt långt i tiden då jag bara hade lite, lite synfel på nära håll när jag läste. Gamla optikern tog alltid bort cylindern för att jag såg snett och vint när hon la i den men det har aldrig hänt med nya optikern. Tyckte alltid det var märkligt att hon tog bort halva receptet och påstod att det inte gjorde någon skillnad för min syn. Konstigt att man ska ha den om man om det inte gör någon skillnad. Känner mig lite lurad. Obestämd
Svar på tråden Ska astigmatiker ha glasögon?