• Pope Joan II

Gravid nybliven tonåring

Tiina87 skrev 2018-10-31 22:11:31 följande:

Jo, enligt lagen är det så.

Nej.
  • Pope Joan II
    Anonym (Jisses) skrev 2018-11-01 07:12:57 följande:

Men herregud. Sluta skyll på TS det ger inget.

Gällande lagen är det alltid olagligt för någon som är fyllda femton år och äldre att ha sex med någon under femton, även om alla involverade deltog frivilligt. Sedan finns det en praxis att döma förmildrande när det var just frivilligt om dem låg nära i ålder tex.fjorton och femton.

Detta finns i text och går inte att diskutera bort så sluta nu.

Döma förmildrande? Du menar att det finns ungdomar (eller ens en enda ungdom) i detta land som blivit dömda för att ha haft frivilligt sex med annan ungdom i samma eller närliggande ålder? 
  • Pope Joan II
    Anonym (Pia) skrev 2018-11-01 08:25:11 följande:
    Missade du informationen om att dottern blev våldtagen?
    Det missade jag också. Vad jag kan se så skriver ts att ts dotter sagt att pojken pressade ts dotter till att ha sex, vad det kan betyda är förstås något som bör utredas men inte innan dess likställas med våldtäkt. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-11-01 08:35:09 följande:
    Varför? Mina föräldrar pratade aldrig med mig om det och mina kompisar har heller inte haft det samtalet med sina föräldrar. Vi lever inte på medeltiden, all information finns öppet att få tag i.
    Varför man ska tala med sina ungdomar om sex? Det ska man exempelvis göra för att ge dem kraft att stå emot press, våga visa den de har för avsikt att ligga med vad de vill och inte, själva kunna prata om sex, slippa känna skam och skuld över att de har eller inte har sex och mycket mycket mer. Det är klart att man ska tala med sina ungdomar om sex och relationer, det är både viktigt och värdefullt att göra det!
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2018-11-01 08:50:39 följande:
    Fast om man läser TS senare inlägg så var det tydligen inte frivillig sex, utan flickan blev pressad till att ha sex.
    Ja, det har hänt att det blivit rättsfall i Sverige när tonåringar har haft sex, där den yngre har varit under 15, även i en relation.

http://www.barometern.se/kalmar/tonaring-falld-for-sexbrott-mot-13-aring/
    Jag har läst ts inlägg. Jag brukar göra det. Och som du kanske ser har jag även citerat det hon skrivit om vad dottern uppgett. 

Ditt exempel är inte ett exempel på frivilligt sex mellan ungdomar i samma eller närliggande ålder och alltså inte applicerbart på det jag talade om. 
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2018-11-01 09:01:31 följande:
    Men nu var det inte heller frivillig sex, utan övertalningssex (som förut ansågs frivilligt).
    Jag tvivlar att 13-åringar frivilligt går med på att ha sex, utan ofta är det övertalningssex.
    Det måste naturligtvis låtas utredas, vilket jag också skrev. Men sådant ska skötas av de som innehar de kunskaper som behövs för att kunna göra det. Och för att få det i rullning måste ju mamman agera!

Jag för min del tvivlar inte alls på att det finns 13-åringar som har sex frivilligt och gärna. Däremot finns det förstås många som ångrar sig när föräldrar och övrig vuxenvärld slår ner på att de har sexuella relationer. Men så finns den gruppen ungdomar som far illa och som blir utnyttjade - och allt sådant är förstås oerhört beklagligt (och inte blir det bättre av att det finns föräldrar som i vuxen ålder blivit för pryda för att prata sex och samlevnad med sina ungdomar).

Vad är det som gör att du känner dig så sugen på att argumentera emot mig att du till och med länkar till något som över huvud taget inte hade med vad jag pratade om att göra? 
  • Pope Joan II
    Anonym (Jisses) skrev 2018-11-01 18:49:37 följande:
    Inte samma ålder då det är själva primisen men en över och en under lovlig ålder ja. Du kan motargumentera dig blå det kvittar.
    Jag vet inte vad du menar med "primisen", men du kanske kan prestera domsnummer där ungdomar i närliggande åldrar men där den ena är under 15-årsgränsen och den andra över blivit straffade (med "förmildrad dom") för att de haft frivilligt sex med varandra?
  • Pope Joan II
    Anonym (Jisses) skrev 2018-11-02 22:45:18 följande:
    Med primisen menar jag att eftersom det är våldtäkt mot barn vi pratar om med utgångsläget samlaget skett frivilligt med en part som är unden femton år och en part som är femton eller äldre kan dem båda uppenbarligen inte vara lika gamla då åldern är själva utgångspunkten. Jag har informerat dig om gällande lagstadgada och förmildrande omständigheter vill du ha ytterligare information får du precis som alla andra ta ansvar för din egen kunskaps inhämtning och läsa på.
    Du tänker kanske på premisser utan att veta vad det heter?

Jag har inte efterfrågat dina kunskaper, jag efterfrågade de domar som du hävdar finns. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Jisses) skrev 2018-11-05 18:04:55 följande:

Och jag hänvisa till din egen läskunnighet och förmåga att uppsöka information istället för att utgå från att någon annan ska göra det åt dig.

Du har alltså inget enda exempel.
  • Pope Joan II
    Anonym (Jisses) skrev 2018-11-07 19:56:41 följande:

Snarare att jag har många viktigare saker för mig än att servera information till en latmask.

Som vad? Svara på inlägget utan att komma med något relevant?
Svar på tråden Gravid nybliven tonåring