askyfullofstars skrev 2018-11-02 15:53:18 följande:
Jag läser på Livsmedelverket att de rekommenderar margarin och nyckelhålsmärkta produkter? Detta äter jag aldrig vanligtvis utan kör på Bregott- bör jag sluta?
Läste att mozarella bör ätas nyförpackad, hann äta en halv innan jag läste detta men det var 9 dagar kvar tills den gick ut. Är de farligt?
Lösgodis är min största last- hur ser ni på det?
Och vad kan jag äta till frukost?
Tipsa gärna om vad ni äter på en dag :)
Eftersom hälften av vårt transfettsintag kommer från mjölkprodukter är rekommendationen att köra på t.ex. lättmjölk istället för mellan- eller standardmjölk, margarin istället för smör o.s.v. Smör innehåller 2-3 gram transfett per 100 gram, medan margarin i princip inte innehåller något alls.
Att något är nyckelhålsmärkt gör det inte automatiskt nyttigt, men står man och väljer mellan t.ex. två muslisorter och den ena är nyckelhålsmärkt medan den andra inte är det, så är det sannolikt så att den nyckelhålsmärkta har ett högre innehåll av fibrer och/eller ett lägre innehåll av socker än den andra. Nyckelhålsmärkningen är till för att förenkla, men orkar man så är det ännu bättre att själv läsa på paketet vad produkten innehåller.
Den här informationen finns på slv:s hemsida (se länkar nedan), och vill man så går det till och med att att klicka sig fram till de vetenskapliga artiklar som råden är baserade på (även om det är lite krångligt attt hitta dem ibland). Som någon ovan var inne på så är det bättre att läsa där eller på andra sidor skrivna av experter (t.ex. 1177 har en bra sida om kost för gravida) än att fråga här. Folk här inne uttrycker sig ofta självsäkert och då är det lätt att tro att de vet vad de talar om, men tyvärr är det sällan de faktiskt gör det.
www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/smor-margarin-och-matolja
www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/text-pa-forpackning-markning/nyckelhalet