• askyfullofstars

Nygravid. Vad ska jag undvika att äta?

Hej!

Jag förstår att det redan finns hundra sidor som handlar om just kost. Men för mig som precis fått reda på att jag är gravid (plussade på bim -4) efter ofrivillig barnlöshet är det väldigt ångestframkallande att gå in på gravidsidor ännu. Jag vill gärna ta en sak i taget. Jag är ännu i chock efter beskedet men vill självklart veta vad jag ska tänka på, särskilt när vi ska äta ute på lördag med ett tjejgäng.

Vill således veta vad som är BIG NO. Sitter och kollar på menyn just nu och måste bestämma mig. :)

• Svar på tråden Nygravid. Vad ska jag undvika att äta?
  • Mysans18

Jag tycker att du ska följa livsmedelsverkets rekommendationer. Det har alltid jag gjort, och det är samma kostråd som MVC kommer rekommendera dig. Finns jättebra info på deras hemsida. Tycker inte du ska få ångest av att spana in där, så får du det svart på vitt vad du kan/inte kan äta.

Lycka till!

• Monchichier

Du ska undvika att äta allt som man annars ska undvika.
    Östersjöfisk, osköljda frukter och grönsaker, rå kyckling, kallskuret som legat framme för länge, droger, alkohol, tobak etc.
    Alltså: allmänt vett

• Summerstriker

Var hos barnmorskan igår och då sa hon att de är tre saker i matväg man ska undvika;

-Rå kött

-Rå fisk

-Opastoriseradmjölk

• BuoBä

Läs här och gå efter det:

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida

Lyssna inte på vad nåns kompis svägerska har fått höra av sin BM. Dels har vissa BM (märkligt nog) väldigt dålig koll, dels kan kompisens svägerska ha missförstått rejält. Av samma anledning bör man inte lita på vad slumpvisa sidor på nätet säger. Artiklar på "babysidor" kan vara översatta från andra språk där helt andra regler gäller beroende på hur de äter och behandlar mat.

• syntharen
    Summerstriker skrev 2018-10-31 14:05:05 följande:

Var hos barnmorskan igår och då sa hon att de är tre saker i matväg man ska undvika;

-Rå kött

-Rå fisk

-Opastoriseradmjölk

Rå fisk går utmärkt att äta, bara man fryser den ett dygn innan. Jag äter gärna sushi som gravid Följ livsmedelsverkets råd, det är bäst.
  • Bertram

Fast enligt lvm ska man ju tydligen äta lightprodukter och margarin helt plötsligt vilket inte är bra för någon...

Ät lagad mat som är genomstekt, förutsätter att restaurangen har god hygien och sköljer grönsakerna. Undvik alkohol och cigg

• askyfullofstars

Vill egentligen inte alls äta ute. Har flera ggr blivit matförgiftad innan graviditeten vilket bidragit till att jag ör rädd för mat jag eller inte min man tillagat själv... (haft 3 kraftiga matförgiftningar). Vet bara inte vad jag ska ha för ursäkt att hoppa middag på hennes födelsedag. Det enda jag hittar på menyn är kött eller pizza eller veg...

• Monchichier
    askyfullofstars skrev 2018-10-31 16:38:29 följande:

Vill egentligen inte alls äta ute. Har flera ggr blivit matförgiftad innan graviditeten vilket bidragit till att jag ör rädd för mat jag eller inte min man tillagat själv... (haft 3 kraftiga matförgiftningar). Vet bara inte vad jag ska ha för ursäkt att hoppa middag på hennes födelsedag. Det enda jag hittar på menyn är kött eller pizza eller veg...

Vad brukar du göra annars ute på restaurang? Om du inte vill käka ute alls så spelar det ju ingen roll vad du beställer, ta in det billigaste och sitt och peta i det om du är rädd för att äta.
  • Jag är bara jag

Jag åt inte gravad lax och mögelost som gravid. Alkohol var en ickefråga. I övrigt åt jag allt, även ute.

• askyfullofstars

Jag läser på Livsmedelverket att de rekommenderar margarin och nyckelhålsmärkta produkter? Detta äter jag aldrig vanligtvis utan kör på Bregott- bör jag sluta?

Läste att mozarella bör ätas nyförpackad, hann äta en halv innan jag läste detta men det var 9 dagar kvar tills den gick ut. Är de farligt?

Lösgodis är min största last- hur ser ni på det?

Och vad kan jag äta till frukost?

Tipsa gärna om vad ni äter på en dag :)

• Bertram
    askyfullofstars skrev 2018-11-02 15:53:18 följande:

Jag läser på Livsmedelverket att de rekommenderar margarin och nyckelhålsmärkta produkter? Detta äter jag aldrig vanligtvis utan kör på Bregott- bör jag sluta?

Läste att mozarella bör ätas nyförpackad, hann äta en halv innan jag läste detta men det var 9 dagar kvar tills den gick ut. Är de farligt?

Du ska absolut inte äta nyckelhålsmärkt och margarin!
  • Mascaraklumpar
    askyfullofstars skrev 2018-11-02 15:53:18 följande:

Eftersom hälften av vårt transfettsintag kommer från mjölkprodukter är rekommendationen att köra på t.ex. lättmjölk istället för mellan- eller standardmjölk, margarin istället för smör o.s.v. Smör innehåller 2-3 gram transfett per 100 gram, medan margarin i princip inte innehåller något alls. 

Att något är nyckelhålsmärkt gör det inte automatiskt nyttigt, men står man och väljer mellan t.ex. två muslisorter och den ena är nyckelhålsmärkt medan den andra inte är det, så är det sannolikt så att den nyckelhålsmärkta har ett högre innehåll av fibrer och/eller ett lägre innehåll av socker än den andra. Nyckelhålsmärkningen är till för att förenkla, men orkar man så är det ännu bättre att själv läsa på paketet vad produkten innehåller.

Den här informationen finns på slv:s hemsida (se länkar nedan), och vill man så går det till och med att att klicka sig fram till de vetenskapliga artiklar som råden är baserade på (även om det är lite krångligt attt hitta dem ibland). Som någon ovan var inne på så är det bättre att läsa där eller på andra sidor skrivna av experter (t.ex. 1177 har en bra sida om kost för gravida) än att fråga här. Folk här inne uttrycker sig ofta självsäkert och då är det lätt att tro att de vet vad de talar om, men tyvärr är det sällan de faktiskt gör det.

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/smor-margarin-och-matolja

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/text-pa-forpackning-markning/nyckelhalet
  • Freya18

Jag var väldigt noga med maten under graviditeten. Att man får i sig ordentligt med vitaminer och mineraler bland annat. Jag tog bara folsyretabletter för det är lite svårare att få i sig tillräckligt med bara maten.

Ungefär en gång i veckan åt jag blodpudding och järnvärdet steg rätt så snabbt av den kombinerat med Blutsaft. Behövde aldrig äta järntabletter för att öka järnvärdet.

Jag äter väldigt lite kött och fisk, så varje dag åt jag minst 2 tsk med krossade chiafrön. Häller i gröten eller så gör man pudding av den så tarmarna har lättare att ta upp alla näringsämnen. Chiafrön innehåller en hel del protein och Omega-3 bland annat. Även pumpafrön och solrosfrön är otroligt nyttiga. :)

Sen drog jag ner på kaffet och gosakerna. Äta med måtta helt enkelt. Lösgodis skulle jag aldrig få i mig. Innehåller ju bara ohälsosamma kemikalier. Bättre och äta nötter av alla slag.

Margarin skulle jag heller aldrig äta. Margarin Milda innehåller till exempel palmolja som forskare menar kan orsaka cancer. Och så innehåller den citroncyra också som kan orsaka allergier och annat otrevligt. Jag har alltid använt riktig smör när jag ska laga mat. Det är mera mättade fetter i den, men äter man mindre mängder så är det helt okej. Man får inte vara för rädd för fett i mat så länge man inte konsumerar mängder utav det och att man är frisk i kroppen för övrigt och motionerar.

Och så vatten! Vatten, vatten, vatten. Det mår kroppen och bebisen bra av. :)

• Kronärtskockan

Följ lvm. Klart du kan äta godis! Vad är det för dumheter. Jag har levt som vanligt men tyvärr hållt mig undan min största last brieost. Är på bf+1 så snart ska jag smälla i mig en bit. Till frukost kan du troligtvis äta samma som

Innan? Yoghurt/gröt/Mackor med ost/skinka osv

• askyfullofstars

Vilken ost brukar ni gravida köpa?

Kan jag fortsätta med Bregott? Gillar verkligen inte lätta och de andra margariner...

• Kronärtskockan
    askyfullofstars skrev 2018-11-08 16:49:00 följande:

Kan jag fortsätta med Bregott? Gillar verkligen inte lätta och de andra margariner...

Alla ostar utom mögelostar. Ja allt smör går bra..
  • Sams
    askyfullofstars skrev 2018-11-08 16:49:00 följande:

Jag har ätit Bregott genom graviditeten och är i vecka 25 nu. Har inte hört något om att det ska vara farligt. Färska ostar ska man vara lite försiktig med men vanlig lagrad hårdost går bra (t ex präst, herrgård, greve). Även mjukost på tub funkar. 

Jag har försökt undvika det som lvm rekommenderar att man ska undvika men ätit mer eller mindre som vanligt utan några komplikationer, utom första veckorna när jag mådde illa och hade svårt att få i mig något. Då blev det mycket brödmat och sallad men barnet följde ändå sin beräknade utvecklingskurva. Försök få i dig varierad och nyttig kost om det går. Barnet har första tjing på näring sen får din kropp det som blir över.
Svar på tråden Nygravid. Vad ska jag undvika att äta?