• Lotten 66

Barn med skolios...

Min tretton åriga dotter har skolios och går på kontroller. Nu tycker läkarna att det har försämrats och att hon ev behöver en korsett. Ska in till sjukhuset och diskutera mer om vad man kan göra för att hjälpa henne. Undrar nu om det är någon som har erfarenhet av det här med korsett och hur det fungerar. Har man den bara på dagen eller dygnet runt? Hur blir det med gympa, kan hon vara med? Hur lång period brukar det gälla? Snälla ni som vet något om det här, kom med svar, tips och råd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-14 10:43:38:
    Puffar lite. Ingen som har erfarenhet av detta???

• Svar på tråden Barn med skolios...
  • Yuna

Jag har skolios och hade korsett när jag var i din dotters ålder.

Jag antar att de har förbättrats sen dess men den jag hade var ett stelt plaståbäke som gick från höften till armarna. Jag hade den i ungefär ett år, från början dygnet om och senare bara kortare stunder. Jag var med på gymnastiken när jag kunde men det var lite svårt. Något annat att tänka på är att det kan bli svårt att hitta kläder som korsetten ryms under. Korsetten skavde också så jag fick riktiga skavsår...

Jag tyckte trots allt detta att det inte var några större problem med korsetten. Vi hade några till på min högstadieskola som också hade korsett vilket gjorde att det kändes bättre. Jag har idag inga större problem med min sneda rygg och är tacksam för att läkarna kunde korrigera den så mycket som de kunde. Jag är också tacksam för att jag slapp operera ryggen och ligga still på sjukhuset en längre tid (vilket en på min skola fick göra).

Hoppas att ni får komma till läkaren och få fler svar där. Ett tips från mig är att kolla om det finns några fler i närheten med korsett som din dotter skulle kunna få kontakt med för att ställa sina egna frågor.

Hoppas att det går bra, hör av dig om du vill veta mer från mig.

• Yuna

Jag har själv två döttrar och jag antar att de också kommer att få skolios Det är ärftligt, både jag och min mamma har det. Jag håller koll, min äldsta är snart 7 år så det blir väl om några år.

• Snöret

Du har säkert redan fått svar från sjukhuset. Jag hade skcolios i samma ålder som din dotter (13-16) år. Det har säkert förändrats sedan dess (15 år sedan) men då hade jag korsetten 20 timmar om dygnet (gymnastiken räknades inte in där utan det fick man som "bonus" eftersom det är så bra att träna). Det var en hård plastkorsett som man drog åt lite mer varje vecka tills ryggen blev "rak". Den fungerade jättebra på mig. Jag behövde inte opereraras och har aldrig ont nu.

Hoppas att allt går bra och att hon kan acceptera sin korsett och vara glad över att slippa opereras...

/Sandra

Svar på tråden Barn med skolios...