• Rurger32

Har jag gåttt miste om 800 000:- ?

Hej, jag är helt ny här men desperat och i behov av andras åsikter.

Vår 18 åriga dotter har börjat intressera sig av fonder och sparar själv. Hon hävdar att om vi sparat barnbidraget från dag 1 i aktiefonder vilka enligt henne skall ha en genomsnittlig avkastning på ca. 11%/år så skulle vi ha byggt upp ett kapital på dryga 800 000:- till henne.

Är detta verkligen realistiskt? Om det vore så enkelt så skulle de flesta vara mångmiljonärer om detta stämmer. Och sällan några ungdomar bostadslösa. Hon har aldrig saknat något under sin uppväxt vare sig kläder, resor, nöjen etc. hon kommer dessutom att få ett arv på ca. 500 000:- som min sambo avstår ifrån inom några år.

Hon hävdar bestämt att de flesta sparar till sina barn på detta sätt, och detta gör mig väldigt ledsen. Hon säger också att då detta är väldigt privat så är det inget som folk pratar om så det är ingen ide att fråga folk runt om kring en om detta. Jag är jättetacksam för era kommentarer då min uppfattning är att det är ganska ovanligt och få har ett sådant startkapital i en så ung ålder.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Har jag gåttt miste om 800 000:- ?
  • caveat emptor

Barnbidraget tillhör inte barnet, det tillhör föräldrarna. Vi sparar till vår son men absolut inte hela barnbidraget och det sparandet ser vi som våra pengar tills dess att vi väljer att ge bort dem. Jag tror knappast att majoriteten av alla föräldrar sparar ihop en sådan stor summa till sina tonåringar.

Bra att dottern är intresserad av sparande, nu har hon ju sitt studiebidrag att spara bäst hon gitter.

• Anonym (al)

Sådär i efterhand är det rätt lätt att räkna ut vilka fonder man skulle placerat i...

• modsey
    Rurger32 skrev 2018-10-31 20:27:10 följande:

Hej, jag är helt ny här men desperat och i behov av andras åsikter.

Vår 18 åriga dotter har börjat intressera sig av fonder och sparar själv. Hon hävdar att om vi sparat barnbidraget från dag 1 i aktiefonder vilka enligt henne skall ha en genomsnittlig avkastning på ca. 11%/år så skulle vi ha byggt upp ett kapital på dryga 800 000:- till henne.

Är detta verkligen realistiskt? Om det vore så enkelt så skulle de flesta vara mångmiljonärer om detta stämmer. Och sällan några ungdomar bostadslösa. Hon har aldrig saknat något under sin uppväxt vare sig kläder, resor, nöjen etc. hon kommer dessutom att få ett arv på ca. 500 000:- som min sambo avstår ifrån inom några år.

Hon hävdar bestämt att de flesta sparar till sina barn på detta sätt, och detta gör mig väldigt ledsen. Hon säger också att då detta är väldigt privat så är det inget som folk pratar om så det är ingen ide att fråga folk runt om kring en om detta. Jag är jättetacksam för era kommentarer då min uppfattning är att det är ganska ovanligt och få har ett sådant startkapital i en så ung ålder.

Tack på förhand!

Jag förstår om du blir ledsen av en sån kommentarer din dotter låter rätt....tonårsaktig alternativt bortskämd. Vete fasiken om jag skulle ge henne de där arvet om hon fortsätter det divandet!
  • Anonym (tjoss)

Kunde ju likagärna köpt aktier som fallit så det inte blev nån vinst alls.

nej de flesta sparar inte så mycket till sina barn. Dessutom inte så bra att så unga får så mycket pengar, lär henne jobba för sina pengar istället.

• Limeblad

Tror inte de flesta har råd att spara hela barnbidraget.

Dessutom låter det väldigt högt räknat att snitta 11% under en lång period. Hittade en fem är gammal artikel på SvD om att svenska fonder de senaste 15 åren (då) snittade på typ 7%, globalfonder på typ 2,5%. Den genomsnittliga aktiefonden hade 4,5%. Sen är kanske inte det här en sanning men det var vad jag hittade på min snabbkoll.

• Anonym (mmm)

Man får ju inte bidraget för att det ska sparas. Visst, en del har råd att göra det men de flesta inte. 
    hon kan inte vara så där ogin mot er, du får nog tala om för henne hur mycket hn faktiskt fått av er (då inte bara ekonimiskt) 

• Anonym (H)

Att det snittar på 11% i högkonjunktur är inte helt omöjligt. Men din dotter tänker nog inte på att det någon gång (eller fler om man har otur) kommer att komma en lågkonjunktur under de här 18 åren. Så som någon redan nämt, aktiefonder snittar 4,5%.

Och nej, det hör till undantaget att man sparar undan precis hela barnbidraget till barnet

• Bestemor

Räkna ut allt ni köpt till henne och vad alla kläder kostat och säg sedan att hon kan dra av de 800 000 kr från den summan.

Jag hade undrat vad jag gjort för fel om någon av mina barn sagt något sådant.

• Anonym (Spar intresserad)

Att snitta 11% per år skulle jag aldrig räkna med däremot att snitta 5% är inte jättesvårt om man håller koll lite på omvärlden pch satsar på säkrare kort. Man spar efter sina förmågor är långt ifrån alla som inte spar en krona till barnen medans de finns de som spar stora summor för att ge barnen en bra start.

Det där är en bra länk för att se vad olika summor och procent i utdelning ger för summa i slutändan.

rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

• Don3

Nej, det är inte helt sant.

Delen att barnbidraget i aktiefonder hade blivit 800kkr är fel då snitt avkastningen på en Sverige indexfond sen 1985 är ca 12% per år. Detta ger då med ett BB på 1050kr bara ca 750kkr. Men då vi får räkna bort skatt då blir det ca 600kkr på depå. Skulle vi ta ISK så blir det lite bättre med ca 675kkr på 18år. Men då är inte inflationen inräknad vilket ger ca 490kkr för depå och 550 för ISK med dagenspenningvärde.

Att alla sparar är inte heller sant många sparar men inte alla sen sparar en stor del på sparkonto vilket tyvärr är en ren förlustaffär då du får negativ avkastning pågrund av inflationen.

Vi sparar ca halva barnbidraget hade kunnat spara mer men ser inte nyttan då vi ändå kan skjuta till pengar senare vid behov. Får hoppas inte allt går på ?skit? men skulle de vara fallet får man hoppas det var roligt och gett minnen för livet.

Svar på tråden Har jag gåttt miste om 800 000:- ?