• Anonym (Student)

Jag mäktar inte med kursen - är det kört nu?

Jag har nyligen börjat plugga matte 2a på distans för att få behörighet till lärarhögskolan men jag fattar verkligen ingenting av någonting. Till saken hör att jag även jobbar 100%+ och har två småbarn under 5 år. Som jag känner nu så kommer jag hoppa av denna kurs då jag inte mäktar med allt. Är mina chanser helt körda att komma in på högskolan för att studera till F-3 lärare om jag inte har matte 2? Kan mina goda meriter från kollegor och chef från mitt nuvarande jobb som obehörig lärare i förskoleklass väga över att jag inte klarar kursen ?

• Svar på tråden Jag mäktar inte med kursen - är det kört nu?
  • Anonym (Realist)

Det låter som att du är för utmattad för att ge din hjärna förutsättningar att förstå. Det är väldigt basic matte men är du slut är det klart att du inte hänger med.

Du behöver lugna förmiddagar för att kunna koncentrera. Kan du be om barnvakt? Det finns mycket på Youtube. Du kan också hitta en student genom en förmedling, du vet, sådana som hjälper gymnasieelever. Kan det vara värt några hundralappar?

• Anonym (Student)
    Anonym (Realist) skrev 2018-10-31 21:50:00 följande:

Det låter som att du är för utmattad för att ge din hjärna förutsättningar att förstå. Det är väldigt basic matte men är du slut är det klart att du inte hänger med.

Du behöver lugna förmiddagar för att kunna koncentrera. Kan du be om barnvakt? Det finns mycket på Youtube. Du kan också hitta en student genom en förmedling, du vet, sådana som hjälper gymnasieelever. Kan det vara värt några hundralappar?

Hej!

Problemet är att jag inte kan ta lediga förmiddagar då jag måste jobba. Har tyvärr inte råd att gå ner i tid på halvtid eller ens till 80% utan är beroende av min heltid.

Var kan man hitta såna förmedlingar?
  • Anonym (Student)
    Tow2Mater skrev 2018-10-31 21:52:32 följande:

Hur mycket studerar du varje dag?

För att klara kursen i rätt takt behöver jag sitta ca 4 timmar om dagen. Nu har jag suttit i 2 och fattar 0.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Student) skrev 2018-10-31 21:59:02 följande:
    Hej!

Problemet är att jag inte kan ta lediga förmiddagar då jag måste jobba. Har tyvärr inte råd att gå ner i tid på halvtid eller ens till 80% utan är beroende av min heltid.

Fast hur ska du då ha råd att studera på högskolan i 3 år?

Alltså man kan ju inte få allt. Det är ju helt orimligt att jobba heltid, ta hand om 2 småbarn och dessutom studera, särskilt om det är matte och man har svårt för det. Något måste bort ur ekvationen(haha) för att det ska ha en chans att fungera.
  • Anonym (....)

Du måste ha Matte 2a/b/c (eller upp till gamla Matte B) för de Lärarutbildningar F-3 jag har kikat på. Det är ett krav.

Har du svårt redan nu så kan jag inte se hur du skulle klara av även b- och c-kurserna.

Har man svårt för ett ämne är en distansutbildning ofta inte ett bra alternativ.

Om du vill plugga vidare så mpste du göra förändringar i livet för att det ska kunna fungera. Mindre boende, skippa bil etc. Som någon annan frågade, hur ska du har råd att plugga sen? Att extrajobba funkar vid heltidsstudier men du kommer inte fixa lärarprogrammet på distans om du ska jobba heltid.

• Anonym (Student)
    Anonym (Kim) skrev 2018-10-31 22:02:57 följande:

Fast hur ska du då ha råd att studera på högskolan i 3 år?

Alltså man kan ju inte få allt. Det är ju helt orimligt att jobba heltid, ta hand om 2 småbarn och dessutom studera, särskilt om det är matte och man har svårt för det. Något måste bort ur ekvationen(haha) för att det ska ha en chans att fungera.

Anonym (....) skrev 2018-11-01 07:17:10 följande:

Du måste ha Matte 2a/b/c (eller upp till gamla Matte B) för de Lärarutbildningar F-3 jag har kikat på. Det är ett krav.

Har du svårt redan nu så kan jag inte se hur du skulle klara av även b- och c-kurserna.

Har man svårt för ett ämne är en distansutbildning ofta inte ett bra alternativ.

Om du vill plugga vidare så mpste du göra förändringar i livet för att det ska kunna fungera. Mindre boende, skippa bil etc. Som någon annan frågade, hur ska du har råd att plugga sen? Att extrajobba funkar vid heltidsstudier men du kommer inte fixa lärarprogrammet på distans om du ska jobba heltid.

Om jag väl kommer in på högskolan så kommer jag studera med lön, vilket gör att jag under utbildningen pluggar 75% och jobbar 50%. Så den ekonomiska frågan när jag studerar är inte ett problem.

Jag behöver dessutom inte ha både a/b/c för att komma in. Jag behöver ha en av dem och det är matte 2a jag läser.
  • beccagranen

Gå tillbaka där du tappa bort dig och sök videos, hjälp i forum eller annat som kan underlätta för dig att förstå. Det går att plugga trotts barn och jobb, bara man tar sig tid och tar varje steg rätt. Matte 2 är en enkel kurs, om man förstår grunderna.  Jag har själv två barn, tre hundar, villa, heltidsarbete och pluggar helfart på distans på högskolan.

• Anonym (Moa)

Tro mig, du kommer att fixa det men om du har svårt för matte måste du ju lägga tid på det. Jag klarade av kursen trots att jag har jättesvårt för matte. Det var inte enkelt men om en kollar på förklaringar på youtube så förstår en till slut.

• Anonym (Moa)
    beccagranen skrev 2018-11-01 08:13:44 följande:

Gå tillbaka där du tappa bort dig och sök videos, hjälp i forum eller annat som kan underlätta för dig att förstå. Det går att plugga trotts barn och jobb, bara man tar sig tid och tar varje steg rätt. Matte 2 är en enkel kurs, om man förstår grunderna.  Jag har själv två barn, tre hundar, villa, heltidsarbete och pluggar helfart på distans på högskolan.

Det går ju inte att säga så. Vissa har svårt för matte, då är det inte enkelt någonstans. Jag kämpade sjukt mycket för att klara av den. Du har uppenbarligen lätt för dig om du klarar av ett heltidsarbete och pluggar på högskolan samtidigt. Grattis.
  • Anonym (Realist)
    Anonym (Student) skrev 2018-10-31 21:59:02 följande:

Hej!

Googla? Sök på läxhjälp.
  • Kjell2

Du måst ha Matte 2 för att komma in om det står i behörighetkraven.

Du får fundera på ditt upplägg. Ta hjälp med barnpassning och försök plugga på annat ställe, ett bibliotek kanske.

Mattecentrum, Goggla, har räknestugor runt om i landet där man kan få hjälp med matteplugg.

Se om du kan hitta någon annan på kursen att plugga tillsammans med IRL, eller Skype t ex.

• beccagranen
    Anonym (Moa) skrev 2018-11-01 08:19:03 följande:
    Det går ju inte att säga så. Vissa har svårt för matte, då är det inte enkelt någonstans. Jag kämpade sjukt mycket för att klara av den. Du har uppenbarligen lätt för dig om du klarar av ett heltidsarbete och pluggar på högskolan samtidigt. Grattis.
    Allt är lätt när man kan, kan man inte får man lära sig. 
    Jag har inte lätt för mig, men jag måste klara av det. Jag har inte heller råd att vara heltidsstudent, utan måste arbeta. Jag har skyldigheter gentemot mina barn jag skaffat och jag måste klara av det. Visst finns det kvällar jag bara vill ge upp, men då får jag pausa och börja om på nytt igen.
Svar på tråden Jag mäktar inte med kursen - är det kört nu?