• KalleW

Fundering kring statlig inkomstskatt och brytpunkten

Jag har som rubriken säger en fundering kring statlig inkomstskatt och dess brytpunkt, då jag inte varit nära den tidigare och kommer inte vara det nästa år heller, så känner jag att jag inte har full koll..

Det har blivit mycket mer övertid detta år än vad det vanligtvis är, och såg nu på oktobers lönespec att jag kommit upp i lite drygt 405.000 och efter ha luskat runt så verkar brytpunkten för statlig inkomstskatt för 2018 vara ca 468.700kr? Och därmed ca 63.000 kvar jag "får" tjäna på sista två månaderna.

Det innebär att jag kommer hamna väldigt nära brytpunkten, och min fundering är vad skillnaden blir om man skulle hamna just under jämfört med om man hamnar just över den?

Jag är medveten om allt man tjänar över brytpunkten betalar man även 20% statlig skatt på, och det spelar inte så stor roll då det ändå inte kommer röra sig om många kronor isf..

Det jag funderar mest över hur det slår på deklarationen nästa år med skatteåterbäring/restskatt?

Vissa månader har man jobbat väldigt mycket övertid, och därmed betalat en hel del i skatt, men det har man hela tiden tänkt att det får man igen på deklarationen nästa år. Men blev lite orolig nu att om man skulle gå över brytpunkten, kanske man inte får tillbaka nåt alls utan istället rentav åker på restskatt?

Och för egen del kan det göra väldigt stor skillnad om det skulle vara så att man får tillbaka ett par tusen om man hamnar under, eller om man får restskatt om man hamnar över..

Om man gör avdrag på t.ex reseersättning, är det nåt som påverkar årsinkomsten på deklarationen? Att det skulle ge lite mer marginal?

Kan man påverka arbetsgivaren och göra nåt, typ förskjuta en del av lönen för att få lite mindre en månad och få igen det i januari?

• Svar på tråden Fundering kring statlig inkomstskatt och brytpunkten
  • cb66

Det är alltid den totala inkomsten per år som räknas. Det är ingen ide att mixtra med lönen från månad till månad. Även om arbetsgivaren drar statlig skatt vid nån månad så regleras det i ditt slutskattebesked och du får tillbaka eller får betala restskatt.

Är du sjuk eller hemma med barn sänks din inkomst och det räknas också in. Reseavdrag räknas också in. Allt som sänker din inkomst används när man räknar ut skatten.

Ränteavdrag räknas inte in eftersom det inte sänker din beskattningsbara inkomst. Det är egentligen inget avdrag utan en skattereduktion dvs den minskar den uträknade skatten du skall betala.

Det du kan göra om du ligger på gränsen är att löneväxla, dvs betala in pension istället för lön på det belopp som överstiger statlig inkomsskatt. Då skattar du först när pensionen betalas ut. Det bygger på att din pension är lägre än nivån för statlig inkomsskatt.

• KalleW
    cb66 skrev 2018-11-01 13:53:31 följande:

Det är alltid den totala inkomsten per år som räknas. Det är ingen ide att mixtra med lönen från månad till månad. Även om arbetsgivaren drar statlig skatt vid nån månad så regleras det i ditt slutskattebesked och du får tillbaka eller får betala restskatt.

Är du sjuk eller hemma med barn sänks din inkomst och det räknas också in. Reseavdrag räknas också in. Allt som sänker din inkomst används när man räknar ut skatten.

Ränteavdrag räknas inte in eftersom det inte sänker din beskattningsbara inkomst. Det är egentligen inget avdrag utan en skattereduktion dvs den minskar den uträknade skatten du skall betala.

Det du kan göra om du ligger på gränsen är att löneväxla, dvs betala in pension istället för lön på det belopp som överstiger statlig inkomsskatt. Då skattar du först när pensionen betalas ut. Det bygger på att din pension är lägre än nivån för statlig inkomsskatt.

Jo att det är den totala årsinkomsten som spelar roll vet jag och har ju därför inte mixtrat med lönen nån månad här och där eftersom jag tänkt att det hamnar på skatteåterbäringen nästa år.

Det jag syftade på var att man kanske kan göra nånting på nån av de sista månaderna nu innan årsskiftet, för att undvika att årsinkomsten hamnar över brytpunkten..

Det hade ju varit surt om det innebär restskatt om man hamnar nån hundring över brytpunkten, jämfört med om man får tillbaka ett par tusen om man hamnar just under.. Nu vet jag ju dock inte hur stor skillnaden blir efter deklarationen om man hamnar under eller över.

Så man kanske ska ta obetald tjänstledighet istället för komp en planerad ledig dag, för att komma under brytpunkten. Eller det där med löneväxla och betala in en tusing till pension kanske inte är så dumt..

Men om nu reseavdrag räknas in och drar bort från den totala årsinkomsten så borde det ju räcka med den då.. Hur räknar de på den då, totala summan man gör avdrag för eller summan de betalar ut?

Ett exempel, vi säger att jag till slut hamnar på 470.000kr i årsinkomst och hannar över gränsen, men gör reseavdrag på 15.000 (nu är det väl så att det bara är det över 12.000kr eller nåt sånt man får dra av?) då räknas årsinkomsten som 455.000 och man hamnar under brytpunkten?

Bara nyfiken hur allt detta funkar egentligen
  • Vinterankan

Du betalar bara statlig inkomstskatt på det som ligger över brytpunkten så det är inte så att du får restskatt om du hamnar någon hundring över men tillbaka fler tusen om du hamnar strax under. 

Hamnar du 1000 kr över brytpunkten så får du betala 200 kronor mer i skatt än om du hamnar precis på brytpunkten. 

• KalleW
    Vinterankan skrev 2018-11-01 17:57:15 följande:

Du betalar bara statlig inkomstskatt på det som ligger över brytpunkten så det är inte så att du får restskatt om du hamnar någon hundring över men tillbaka fler tusen om du hamnar strax under. 

Hamnar du 1000 kr över brytpunkten så får du betala 200 kronor mer i skatt än om du hamnar precis på brytpunkten. 

Okej, då har jag fått för mig fel/blivit missinformerad på annat håll..

Som jag uppfattat det, pga vad andra sagt på annat håll, är att om man går över brytpunkten för hela årsinkomsten då det är den som räknas, så hamnar man i en helt ny tabell för hela årsinkomsten och därmed riskerar att få restskatt för att man betalat för lite i skatt istället för att få tillbaka nåt, eftersom den provisoriska skatten företaget drar varje månad är väl baserat på att man inte går över brytpunkten, istället för att få tillbaka om man stannar kvar under gränsen. Men det är alltså fel informerat och stämmer inte?

Det gör absolut ingen skillnad på deklarationen om man går 1kr under eller 1kr över brytgränsen?

Det är detta jag är osäker på och vill veta hur det ligger till eftersom jag hört olika.

Är det som du säger, ja då spelar det ju absolut ingen roll och skulle man få betala ett par hundra extra i skatt, ja det må ju så vara isf.
  • Don3

Det är som vinteranka säger. Så nej det finns ingen magiskgräns där skatten på allt du tjärnat stiger.

• LFF
    KalleW skrev 2018-11-01 18:11:36 följande:

Som jag uppfattat det, pga vad andra sagt på annat håll, är att om man går över brytpunkten för hela årsinkomsten då det är den som räknas, så hamnar man i en helt ny tabell för hela årsinkomsten och därmed riskerar att få restskatt för att man betalat för lite i skatt istället för att få tillbaka nåt, eftersom den provisoriska skatten företaget drar varje månad är väl baserat på att man inte går över brytpunkten, istället för att få tillbaka om man stannar kvar under gränsen. Men det är alltså fel informerat och stämmer inte?

Det gör absolut ingen skillnad på deklarationen om man går 1kr under eller 1kr över brytgränsen?

Det är detta jag är osäker på och vill veta hur det ligger till eftersom jag hört olika.

Är det som du säger, ja då spelar det ju absolut ingen roll och skulle man få betala ett par hundra extra i skatt, ja det må ju så vara isf.
    I slutskattebeskedet går man på hela årets inkomst och det är det som ligger över brytpunkten som ska beskattas extra.

Lite räkneexempel utslaget på månadsvis för att det blir enklare att förstå:

Räknar för enkelhetens skull med att brytpunkten ligger på 468 000kr/år och därmed 39 000kr/månad.

Säg att du under ett år tjänar 467 000 kr. Då hamnar du årsmässigt på att inte betala statlig skatt. Det innebär en snittlön på 38 916,67kr.

Dessa 467 000kr fördelas enligt följande (ca-belopp):

Månad 1-3: 36 000kr/månad
    Månad 4-6: 40 000kr/månad
    Månad 7-9: 35 000Kr/månad
    Månad 10-12: 44 600kr/månad

Månad 4-6 och 10-12 har du betalat statlig skatt på den del av lönen som är över 38 917kr, inte på hela beloppet, och det är denna del som du kommer att kunna få tillbaks sen när du deklarerar.

Skulle du hamna över 468 000kr/år så är det det belopp som överstiger 468 000kr/år som du ska betala statlig skatt på.

Beloppet är dock 455 300kr/år för 2018 enligt Skatteverket.

www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/inkomstavtjanst/privattjansteinkomsterfaq/narskamanbetalastatliginkomstskattochhurhogarden.5.10010ec103545f243e8000166.html

• KalleW
    Vinterankan skrev 2018-11-01 17:57:15 följande:

LFF skrev 2018-11-02 10:32:08 följande:

I slutskattebeskedet går man på hela årets inkomst och det är det som ligger över brytpunkten som ska beskattas extra.

Lite räkneexempel utslaget på månadsvis för att det blir enklare att förstå:

Räknar för enkelhetens skull med att brytpunkten ligger på 468 000kr/år och därmed 39 000kr/månad.

Säg att du under ett år tjänar 467 000 kr. Då hamnar du årsmässigt på att inte betala statlig skatt. Det innebär en snittlön på 38 916,67kr.

Dessa 467 000kr fördelas enligt följande (ca-belopp):

Månad 1-3: 36 000kr/månad

Månad 4-6: 40 000kr/månad

Månad 7-9: 35 000Kr/månad

Månad 10-12: 44 600kr/månad

Månad 4-6 och 10-12 har du betalat statlig skatt på den del av lönen som är över 38 917kr, inte på hela beloppet, och det är denna del som du kommer att kunna få tillbaks sen när du deklarerar.

Skulle du hamna över 468 000kr/år så är det det belopp som överstiger 468 000kr/år som du ska betala statlig skatt på.

Beloppet är dock 455 300kr/år för 2018 enligt Skatteverket.

www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/inkomstavtjanst/privattjansteinkomsterfaq/narskamanbetalastatliginkomstskattochhurhogarden.5.10010ec103545f243e8000166.html

Okej. Tror jag är med nu.

Men i ditt exempel så ska ju företaget dra den extra skatten på löner över ~39.000/mån, om de bara drar samma skattesats som skattetabellen man är i på hela lönen och baserar det på att man ska hamna under brytpunkten så blir det lite annorlunda och då kan man åka på restskatt? Och isf kan man ju oavsett inte räkna med att få tillbaka nåt på skatten, om man inte har andra avdrag förstås.

Läser man vidare i länken du skickat så står det:

Det innebär att du inkomståret 2018 kan ha en inkomst på 468 700 kronor (den så kallade brytpunkten) utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget.
  • LFF
    KalleW skrev 2018-11-02 13:16:11 följande:

Är det som du säger, ja då spelar det ju absolut ingen roll och skulle man få betala ett par hundra extra i skatt, ja det må ju så vara isf.Okej. Tror jag är med nu.

Men i ditt exempel så ska ju företaget dra den extra skatten på löner över ~39.000/mån, om de bara drar samma skattesats som skattetabellen man är i på hela lönen och baserar det på att man ska hamna under brytpunkten så blir det lite annorlunda och då kan man åka på restskatt? Och isf kan man ju oavsett inte räkna med att få tillbaka nåt på skatten, om man inte har andra avdrag förstås.

Läser man vidare i länken du skickat så står det:

Det innebär att du inkomståret 2018 kan ha en inkomst på 468 700 kronor (den så kallade brytpunkten) utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget.

De månader du tjänar över brytpunkten så dras en statliga skatten automatiskt när löneavdelningen jagt in lönen. Det hela korrigeras sen vid deklarationen när det framgår att du inte legat över 39 000 hela året.
  • KalleW

[quote-nick]LFF skrev 2018-11-02 16:13:30 följande:[/quote-nick]

De månader du tjänar över brytpunkten så dras en statliga skatten automatiskt när löneavdelningen jagt in lönen. Det hela korrigeras sen vid deklarationen när det framgår att du inte legat över 39 000 hela året.

[/quote]

Okej. Och det sker automatiskt på alla ställen? Vårat lönekontor har haft en del strul under året kan man säga..

Men då jag vet att jag vet har iaf minst en månad som ligger ca 10.000 över brytpunkten för en månad innebär det att jag betalat in ca 2000kr extra den månaden. Sen har det varit nån enstaka månad till när det gått över, som i juli när även semesterersättningen dök upp.

Det jag nu fortfarande undrar över och inte är helt säker på, är hur det blir med dessa pengar om jag nu går över brytpunkten för hela året men bara just över, säg 1000kr. Hamnar jag under är det inga konstigheter, då blir det skatteåterbäring.

Men får jag oavsett tillbaka dessa 2000kr + vad nu mer man betalat extra men får betala statlig skatt på det som går över årsgränsen, i detta fall totalt 500kr på en tusing? Så det ändå kan bli skatteåterbäring minus den statliga skatten som ska betalas på summan man gått över brytpunkten?

Eller blir det så att eftersom jag kommer över brytpunkten för året inte får tillbaka nånting och all statlig skatt man betalat under året är korrekt?

Ursäkta om det inte fastnar helt, bara blivit nyfiken på att veta exakt hur det funkar vid olika scenarion :)

• LFF
    KalleW skrev 2018-11-02 18:46:49 följande:

[quote-nick]LFF skrev 2018-11-02 16:13:30 följande:[/quote-nick]

Okej. Och det sker automatiskt på alla ställen? Vårat lönekontor har haft en del strul under året kan man säga..

Men då jag vet att jag vet har iaf minst en månad som ligger ca 10.000 över brytpunkten för en månad innebär det att jag betalat in ca 2000kr extra den månaden. Sen har det varit nån enstaka månad till när det gått över, som i juli när även semesterersättningen dök upp.

Det jag nu fortfarande undrar över och inte är helt säker på, är hur det blir med dessa pengar om jag nu går över brytpunkten för hela året men bara just över, säg 1000kr. Hamnar jag under är det inga konstigheter, då blir det skatteåterbäring.

Men får jag oavsett tillbaka dessa 2000kr + vad nu mer man betalat extra men får betala statlig skatt på det som går över årsgränsen, i detta fall totalt 500kr på en tusing? Så det ändå kan bli skatteåterbäring minus den statliga skatten som ska betalas på summan man gått över brytpunkten?

Eller blir det så att eftersom jag kommer över brytpunkten för året inte får tillbaka nånting och all statlig skatt man betalat under året är korrekt?

Ursäkta om det inte fastnar helt, bara blivit nyfiken på att veta exakt hur det funkar vid olika scenarion :)[/quote]

Vad gäller skatten och lönekontoret så ska det gå automatiskt men om ni haft strul så är det ju svårt att veta.

Vad gäller med att gå över gränsen så kommer vi till det jobbiga. Hur mycket man betalar syns i skattetabellen och där går det i intervaller. Det är egentligen inte så enkelt att du kollar en %-sats och räknar själv. Kolla hur det ser ut i din skattetabell och ring och fråga skatteverket. De är riktigt duktiga på att förklara.
  • cb66
    LFF skrev 2018-11-03 06:18:40 följande:

Ursäkta om det inte fastnar helt, bara blivit nyfiken på att veta exakt hur det funkar vid olika scenarion :)[/quote]

Vad gäller skatten och lönekontoret så ska det gå automatiskt men om ni haft strul så är det ju svårt att veta.

Vad gäller med att gå över gränsen så kommer vi till det jobbiga. Hur mycket man betalar syns i skattetabellen och där går det i intervaller. Det är egentligen inte så enkelt att du kollar en %-sats och räknar själv. Kolla hur det ser ut i din skattetabell och ring och fråga skatteverket. De är riktigt duktiga på att förklara.
    Den slutgiltiga skatten baseras alltid på årsinkomsten. Du betalar statlig skatt på det belopp som överstiger 12 gånger brytpunkten.
Svar på tråden Fundering kring statlig inkomstskatt och brytpunkten