Fundering kring statlig inkomstskatt och brytpunkten
Jag har som rubriken säger en fundering kring statlig inkomstskatt och dess brytpunkt, då jag inte varit nära den tidigare och kommer inte vara det nästa år heller, så känner jag att jag inte har full koll..
Det har blivit mycket mer övertid detta år än vad det vanligtvis är, och såg nu på oktobers lönespec att jag kommit upp i lite drygt 405.000 och efter ha luskat runt så verkar brytpunkten för statlig inkomstskatt för 2018 vara ca 468.700kr? Och därmed ca 63.000 kvar jag "får" tjäna på sista två månaderna.
Det innebär att jag kommer hamna väldigt nära brytpunkten, och min fundering är vad skillnaden blir om man skulle hamna just under jämfört med om man hamnar just över den?
Jag är medveten om allt man tjänar över brytpunkten betalar man även 20% statlig skatt på, och det spelar inte så stor roll då det ändå inte kommer röra sig om många kronor isf..
Det jag funderar mest över hur det slår på deklarationen nästa år med skatteåterbäring/restskatt?
Vissa månader har man jobbat väldigt mycket övertid, och därmed betalat en hel del i skatt, men det har man hela tiden tänkt att det får man igen på deklarationen nästa år. Men blev lite orolig nu att om man skulle gå över brytpunkten, kanske man inte får tillbaka nåt alls utan istället rentav åker på restskatt?
Och för egen del kan det göra väldigt stor skillnad om det skulle vara så att man får tillbaka ett par tusen om man hamnar under, eller om man får restskatt om man hamnar över..
Om man gör avdrag på t.ex reseersättning, är det nåt som påverkar årsinkomsten på deklarationen? Att det skulle ge lite mer marginal?
Kan man påverka arbetsgivaren och göra nåt, typ förskjuta en del av lönen för att få lite mindre en månad och få igen det i januari?