• Anonym (Varför räcker det inte med 1?)

Skillnaden på bigami och otrohet?

Många tycker att bigami är så fruktansvärt! 2 fruar? Eller 3? Usch då! Däremot vänstras det det överallt, otroheten glöder, kk kan du hitta runt hörnet. Älskarinna/ älskare förkommer flitigt bland par, kollegor kan man smussla och hångla med, men bigami? Usch då, säg mig va fan är skillnaden? Är det inte ärligare med bigami, än allt jävla vänstrande/ otrohet? Själv är jag bara till tvåsamhet, men många vänstra, o h är samtidigt emot bigami.

• Svar på tråden Skillnaden på bigami och otrohet?
  • Tiina87

Vid bigami är båda fruarna medvetna och lever tillsammans med en man. Det är ett levnadssätt.

Otrohet är när.man är gift/har ett förhållande och sedan bakom den andes rygg knullar andra.

Åhh nej, de behöver inte alls att leva tillsammans. De vill ha var sin bostad, och lider lika mycket av svartsjuka. Sen finns det ju dem som även kommer överens. Vill man införa bigami som lagligt, även här?

• Tow2Mater

När man oppnade upp äktenskapet lagligt for samkonade ser jag inte hur man kan fortsätta vara emot bigami. Det är diskriminerande.

• Tiina87
    Anonym (Varför räcker det inte med 1?) skrev 2018-11-01 21:48:44 följande:

Åhh nej, de behöver inte alls att leva tillsammans. De vill ha var sin bostad, och lider lika mycket av svartsjuka. Sen finns det ju dem som även kommer överens. Vill man införa bigami som lagligt, även här?

Jo, vid bigami så lever man tillsammans. Kan mycket väl vara så att man har uppdelat huset i två delar, delar lika vem som ska bo men man specifika dagar. Men alla är ned på det till skillnad mot otrohet.
  • Anonym (tresamhet)
    Tiina87 skrev 2018-11-01 21:56:20 följande:
    Jo, vid bigami så lever man tillsammans. Kan mycket väl vara så att man har uppdelat huset i två delar, delar lika vem som ska bo men man specifika dagar. Men alla är ned på det till skillnad mot otrohet.
    Jag tror att du blandar ihop bigami, att vara gift med fler personer, och polygami, att vara ihop flera personer med varandra. Bigami är en juridisk term som syftar till de legala äktenskapsförhållandena. I alla fall här där jag bor som inte är Sverige men jag har för mig att det är lika i Sverige.
  • Tiina87
    Anonym (tresamhet) skrev 2018-11-01 22:07:54 följande:

Jag tror att du blandar ihop bigami, att vara gift med fler personer, och polygami, att vara ihop flera personer med varandra. Bigami är en juridisk term som syftar till de legala äktenskapsförhållandena. I alla fall här där jag bor som inte är Sverige men jag har för mig att det är lika i Sverige.

Polygami är att man har förhållande med flera.

Bigami är att man redan är gift men en och gifter sig med ytterligare en person. Det är dock inte tillåtet i Sverige.
  • Tiina87
    Tow2Mater skrev 2018-11-01 21:53:46 följande:

När man oppnade upp äktenskapet lagligt for samkonade ser jag inte hur man kan fortsätta vara emot bigami. Det är diskriminerande.

Diskriminerande? Hur då?
  • Anonym (tresamhet)
    Tiina87 skrev 2018-11-01 22:16:25 följande:
    Polygami är att man har förhållande med flera.

Bigami är att man redan är gift men en och gifter sig med ytterligare en person. Det är dock inte tillåtet i Sverige.
    Ja, där är vi överens och det var det jag skrev, men du har fel i att man nödvändigtvis bor tillsammans vid bigami. Alla behöver inte ens veta om de andras existens vid bigami.
  • Thereisthat
    Tow2Mater skrev 2018-11-01 21:53:46 följande:

Där håller jag med! Hur folk lägger upp sina relationer ska staten ge blanka f-n i (om det inte handlar om pedofili såklart).

Ja, jag har nog blandat ihop begreppen, polygami menar jag, när man är gift med flera än 1. Och om det nu är lagligt, borde ju polyandri också vara det? Men hur många män, skulle acceptera att deras fru var gifta med flera män?

Svar på tråden Skillnaden på bigami och otrohet?