• Anonym (Förvirrad)

Verkligen fel att säga N-ordet? - Lärare på gymnasiet gjorde många gånger det

Hej!

Gymnasietiden för min del var det värsta skoltiden för mig. Jag kom inte överens med de flesta lärarna och jag upplevde att många lärare som jag hade brydde sig inte själva om undervisningen utan verkade mer tycka om själva makten. Den känslan fick jag av de.

Jag upplevde att vissa kunskaper hade de bristningar på och det tog inte lång tid tills jag blev illa omtyckt. En annan sak som jag var mycket kritisk emot var att de använde många gånger N-ordet.

Jag protesterade angående detta, men var fullkomligt ensam om det. Jag fick ingen stöd i klassen och lärarna brydde sig inte om vad den ena läraren säger och gör.

Hade till och med en lärare som hailade på ett ''skämtsamt'' sätt. Genom att han hailade med sin arm och samtidigt gjorde en ''Hitler-mustasch'', men den andra handen. Bara för att ''skoja''. Jag upplevde inte det som ett ''skoj'' för fem öre. Hade det varit idag, hade jag nog skällt på en ordentligt nivå och faktiskt gått till rektorn.

Det var mycket som var obehagligt i klassen. Men det som är i centrum i denna fråga, är om detär verkligen fel att använda N-ordet överhuvudtaget. Som att t.ex säga N-bollar.

Och använda N-ordet i andra sammanhang.

Jag tycker det är oerhört fel och kan inte hjälpa att jag får en uppfattning av att människor som använder N-ordet/N-bollar och inte har förmågan av att se något fel med det, är lågutbildade.

Det bara känns så om dessa människor som använder det ordet. Jag tycker det är hemskt.

Men hur är sanningen. Är det verkligen fel att säga N-ordet och/eller N-bollar.

Jag har förstått det som att i gamla kokböcker så står det just N-bollar, tydligen. Men vi lever ju i en annan tid. Är det verkligen fel eller inte?

• Svar på tråden Verkligen fel att säga N-ordet? - Lärare på gymnasiet gjorde många gånger det
  • Anonym (inteOK)

Jag tycker inte det är ok att använda det ordet när man tex pratar om någon eller ska beskriva någon eller gör det för att göra någon illa. Men jag tycker det är fruktansvärt löjligt att man inte ens får använda ordet när man diskuterar om det, t ex varför det inte ska användas. Det blir ju så otroligt fjantigt att behöva säga/skriva "N-ordet" istället för det rätta ordet. Nu väljer jag att inte skriva det pga vill inte få skit, för det får man ju tyvärr även om man ens diskuterar varför man INTE ska säga n----rbollar utan chokladbollar.

Jag tycker alltså inte att man ska använda ordet men fel att man inte ens får uttala det när man "måste" använda det, som t ex i den här tråden just nu. Vad kan hända, det ligger inte någon förbannelse över det!

• Tiina87

I min värld så är chokladbollar gjorda av just choklad och inte afrikaner/mörkhyade människor (vilket är vad N-ordet står för). Och dessutom är det ett kränkande ord.

• Pripps Vichy

I min värld så är N-ordet lika lite kränkande som att säga vit man, då ordet är spanska för svart.

• lövet2

Det finns inget absolut rätt eller fel i det fallet. Något som är rätt på 70-talet är fel 40 år senare och tvärtom. Något som är fel i storstad kan vara rätt på landet. Något som är rätt i Sverige kan vara fel i ett annat land. Man får utgå från vad som står i lagen och/eller vad majoriteten tycker.

• Anonym (bög)

För mig är "oberöringsord" (dvs att säga "n-ordet", bland annat) mycket värre än att säga ordet man menar. Det drar uppmärksamheten till att orden är "förbjudna" och de kan aldrig åter/erövras och göras till något neutralt eller positivt. Jag kanske är skadad av bögrörelsen men bög är inte det enda ordet som varit negativt men som idag är neutralt, även om en del av de fortfarande används som skällsord av en del oupplysta.

Jag kommer inte på några på svenska just nu förutom bög, men vem idag tänker att engelska ord som amaze, brave, fun, terrific eller sophisticated skulle vara dåliga saker?

• Anonym (Madde)
    Pripps Vichy skrev 2018-11-01 23:52:21 följande:

I min värld så är N-ordet lika lite kränkande som att säga vit man, då ordet är spanska för svart.

Mmm precis men i din värld tänker man inte så långt då. Det finns en historia som inkluderar slaveri som du kanske behöver lära dig om. Och det spanska ordet för svart är negro, inte neger eller nigger.
  • Anzil
    Tiina87 skrev 2018-11-01 22:35:27 följande:

I min värld så är chokladbollar gjorda av just choklad och inte afrikaner/mörkhyade människor (vilket är vad N-ordet står för). Och dessutom är det ett kränkande ord.

Anonym (Madde) skrev 2018-11-02 01:03:07 följande:
    Mmm precis men i din värld tänker man inte så långt då. Det finns en historia som inkluderar slaveri som du kanske behöver lära dig om. Och det spanska ordet för svart är negro, inte neger eller nigger.

Fint att det finns andra människor som tänker likadant som mig :)
  • Anonym (babs)
    Anonym (Madde) skrev 2018-11-02 01:03:07 följande:
    Jag säger neger och negerboll. I min kokbok från 80-talet står det negerboll och när jag gör mina bollar följer jag det receptet och det blir.. tadaaaa... negerbollar!

Däremot skulle jag inte säga nigger då det för mig är ett skällsord.

Jag känner till historien och ser den inte som ett problem för att säga neger.
  • Anonym (L)
    Anonym (babs) skrev 2018-11-02 05:13:25 följande:

Jag säger neger och negerboll. I min kokbok från 80-talet står det negerboll och när jag gör mina bollar följer jag det receptet och det blir.. tadaaaa... negerbollar!

Det är ju detta som är så intressant. För dig är det inte ett problem. Du är svensk och ljushyad, eller? Om det är ett problem för dem du kallar neger då, då skiter du i det och kallar dem det i alla fall ?för att du inte ser nåt fel med det??
  • Drottningen1970
    Anonym (babs) skrev 2018-11-02 05:13:25 följande:

Och för mig är det inget problem att kalla barn födda utanför äktenskapet för horungar eller kalla funktionshindrade för idioter... så då är det ju bara att köra. Om folk blir ledsna och förnedrade så måste det ju bara deras problem. Jag dansar glatt vidare på ignoransens Stig och skiter högaktningsfullt i andra människor tadaaa...
Svar på tråden Verkligen fel att säga N-ordet? - Lärare på gymnasiet gjorde många gånger det